לימודי פסיכולוגיה וייעוץ חינוכי דו חוגי באוניברסיטת בר אילן
דיני נפשות
האדם מטבעו מרוכז בעצמו, רוצה לדעת עוד ועוד על דברים הקשורים אליו, על המניעים הנסתרים של ההתנהגות שלו. מתוך הסקרנות הזו צמח מקצוע שלם של חקר נפש האדם, הרי זו הפסיכולוגיה. בתחום זה חוקרים לעומק את הדפוסים ההתנהגותיים של הקיום האנושי, אם כפרטים ואם כחברות, אם כמשפחה ואם כקהילה. הפסיכולוגיה עוסקת בכל היבטי החיים ושואלת שאלות על המהות שלהם – מי אני עכשיו לעומת מי שהייתי פעם ומי אהיה בעתיד, כיצד מתנהלת האינטראקציה המשפחתית שלי לעומת משפחות אחרות, מה מבדיל אותנו זה מזה ומדוע אנשים מגיבים באופן שונה זה מזה לאותו האירוע, כיצד הסביבה משפיעה עליי וכיצד יש לי היכולת להשפיע על אחרים. ניסיון המענה על שאלות אלה מקרב את המחקר קרוב יותר לאמת, להבנה של נפש האדם.
החינוך הוא אחד היסודות המשפיעים ביותר על עיצוב האופי של הילד ועל האדם שהוא יהיה כבוגר. תגובה שלילית וחוסר תמיכה מהסביבה כשיש כישלון בלימודים יכולים להותיר צלקת על הילד שייראה את עצמו כאדם שלא טוב בלימודים, חרם שנעשה על ילד יכול לתרום להיווצרות של בעיות חברתיות בגיל מאוחר יותר. חוסר הבנה, הכלה ותמיכה הן מילדים אחרים והן מהמבוגרים הקרובים לילד יכולים להוביל לבעיות דימוי עצמי בבגרות. על כן, הפסיכולוגיה והחינוך הם שני תחומים המשיקים זה לזה וניזונים זה מזה, וכדי להבין את האחד יש צורך להעמיק בשני.
תכנית הלימודים
לימודי פסיכולוגיה וייעוץ חינוכי באוניברסיטת בר אילן מקנים לסטודנטים את הרקע העיוני שעליו מושתתים שני התחומים בעבודה המעשית.
בלימודי פסיכולוגיה הסטודנטים רוכשים כלי חקירה המאפשרים להם לחקור את ההיבטים השונים של ההתנהגות האנושית על רבדיה השונים – השפעות גנטיות לעומת השפעות חברתיות, דפוסי התנהגות המאפיינים בני אדם במצבים שונים וההתייחסות של החברה למצבים נפשיים שבהם מצוי האדם בתקופות שונות של חייו. על כן, הסטודנטים לומדים לעומק על כלל האלמנטים העומדים בבסיס התנהגות נורמטיבית ולא נורמטיבית של אנשים, ובהם מרכיבים רגשיים, מרכיבים קוגניטיביים, מרכיבים התפתחותיים ומרכיבים חברתיים.
בתואר ראשון בייעוץ חינוכי הסטודנטים רוכשים ידע בייעוץ לילדים ולבני נוער וטיפוחם במסגרות החינוך. הם לומדים על תיאוריות חינוכיות ועל סוגיות במדעי ההתנהגות שביחד מקנים להם הבנה של המתודיקה המחקרית של הדיסציפלינה אשר מכשירה אותם לקראת לימודים מתקדמים ולעסוק בתחום הייעוץ החינוכי הלכה למעשה. לשם כך הסטודנטים לומדים על התמודדות עם מצבי משבר בתחומי בית הספר, על איתור מצוקות אצל תלמידים, הם לומדים על בעיות משמעת בכיתה ודרכי טיפול בהן, על גישות בהנחיית הורים, וכן על מניעת בריונות ועל שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים במסגרות החינוך הפורמאלי.
השילוב של שני התחומים במסלול הדו - חוגי מקנה לסטודנטים ראיית עומק לצד ראיית רוחב על סוגיות בהתנהגות אנושית ועל ההשפעה שלהם על ילדים בכלל ועל תלמידים במסגרות החינוך בפרט.
מתכונת הלימוד
לימודי התואר נמשכים כשלוש שנים. מתכונת הלימוד כוללת קורסי חובה בפסיכולוגיה, קורסי חובה בייעוץ חינוכי, קורסי בחירה, קורסי סמינר וקורסים בלימודי יהדות.
נושאי לימוד
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
על מוסד הלימודים
אוניברסיטת בר אילן היא מוסד להשכלה גבוהה אשר נוסדה במטרה לשלב בין מצוינות אקדמית, מחקרית ומדעית עם ערכי היהדות והציונות. על שילוב זה מקפידים בכל אחת מתכניות הלימוד של האוניברסיטה, מהתואר הראשון ועד תארים מתקדמים. באוניברסיטה פועלות שמונה פקולטות – הפקולטה למדעי היהדות, הפקולטה למדעי החברה, הפקולטה למדעי הרוח, הפקולטה למדעים מדויקים, הפקולטה להנדסה, הפקולטה למדעי החיים, הפקולטה למשפטים והפקולטה לרפואה. נוסף על כך, באוניברסיטה ישנה חטיבה ללימודים רב - תחומיים, מכון גבוה לתורה וקמפוס חרדי. המחלקה לפסיכולוגיה של הפקולטה למדעי החברה מציעה מגוון מסלולי לימוד דו - ראשיים מובנים, ובהם לימודי פסיכולוגיה וקרימינולוגיה, לימודי פסיכולוגיה וביולוגיה, לימודי פסיכולוגיה ומדעי המוח ולימודי פסיכולוגיה וכלכלה.
תנאי קבלה
המועמדים ללימודי פסיכולוגיה ולייעוץ חינוכי צריכים להיות בעלי תעודת בגרות מלאה וציון בבחינת הפסיכומטרי. הקבלה ללימודים נעשית על סמך שקלול ממוצע הבגרויות עם הציון בפסיכומטרי.
תעודה
סטודנטים שמסיימים את כל המטלות הנדרשות מקבלים תואר ראשון B.A בפסיכולוגיה ובייעוץ חינוכי מטעם אוניברסיטת בר אילן.