תואר שלישי בחינוך באוניברסיטת בר אילן

שירות אישי - צור קשר
תואר שלישי בחינוך באוניברסיטת בר אילן

תואר שלישי בחינוך באוניברסיטת בר אילן - דוקטורט בחינוך


מחקר למען הדורות הבאים


החינוך של היום אינו החינוך של פעם. שינויים חברתיים ומהפכות טכנולוגיות מוצאים את דרכם אל כיתות הלימוד וגם אל תהליכי תכנון המדיניות החינוכית שמעצבת את אופייה של מערכת החינוך. חוקרי החינוך שואפים להבין לעומק את עולמם של ילדים וצעירים וכן את נקודת המבט של המורים ואנשי הצוות, כדי לבנות תכניות לימוד חדשות, לנתח שינויים במערכת ולפתח תכניות התערבות או טיפול במקרים ייחודיים.


בתכנית לתואר שלישי בחינוך של אוניברסיטת בר אילן יכולים תלמידי המחקר לבחון מגוון של סוגיות חינוכיות ולדון בתהליכים ובשינויים בעולם ההוראה. בית הספר לחינוך שם לו למטרה לקדם הצטיינות מחקרית, לפתוח את המקצועיות של אנשי הוראה ובמקביל לתרום לעיצוב של מדיניות חינוכית חדשנית, וכך הוא מעודד את תלמידי המחקר לעסוק בסוגיות שנמצאות על סדר היום בעולם החינוכי.


תכנית הלימודים


התואר השלישי שמתקיים בבית הספר לחינוך של אוניברסיטת בר אילן מתמקד בהכשרת חוקרים לביצוע מחקר עצמאי, הוא מפתח את המיומנויות התיאורטיות והמתודולוגיות ואת הידע שלהם בשיטות מחקר בתחום הדעת שלהם.


בית הספר לחינוך מפעיל מסגרות שונות שדרכן יכולים החוקרים לפתח את המחקר שלהם. בין היתר פועלות בו מעבדות לחקר טכנולוגיות ותקשורת בחינוך ומעבדות למחקר קוגניטיבי בהוראה. החוג מפעיל גם מספר מכונים ומרכזים מחקריים, כגון מכון לטכנולוגיות בחינוך המיוחד, מרכז לפיתוח מעבדות בבתי ספר, מרכז לקידום פעוטות עם הפרעות התפתחותיות, מרכז לחקר לקויות למידה, מרכז לקידום אוריינות מתמטית בחינוך קדם יסודי ומסגרות נוספות בהן יכולים תלמידי המחקר להשתלב.


נוסף על כך, פועלת בבית הספר תכנית מחקר בין לאומית בתחום הרווחה והבריאות של בני נוער. תכנית זו עוסקת בנושאים מרכזיים בחיי מתגברים וילדים בישראל ובאזור המזרח התיכון והוא מציע נקודת מבט רב תחומית על שיטות התערבות, תהליכים התנהגותיים ותחום בריאות הציבור. תכנית זו עורכת שיתופי פעולה עם מוסדות וחוקרים מרחבי העולם.


מתכונת הלימוד


בבית הספר לחינוך מתקיימות כמה תכניות לתואר שלישי, בהן מסלול רגיל לתואר שלישי; מסלול משולב שמיועד לסטודנטים לתואר שני מחקרי שמעוניינים לשלב את התואר השני עוד לפני תחילת כתיבת התזה; ומסלול השלמות לתואר שלישי שמיועד לבעלי תואר שני בתחומים שאינם חינוך שהם בעלי תזה, או לבעלי תואר שני בחינוך שהם בוגרי מסלול לא מחקרי.


במסגרת התואר השלישי תלמידי המחקר משתתפים במגוון קורסים בתחום המחקר ובקורסים לפיתוח מיומנויות מחקריות. הם גם לוקחים חלק בסדנאות מחקריות ובקולוקוויום. בית הספר לחינוך עורך אירועים וכנסים שונים דרכם תלמידי המחקר יכולים להיחשף למחקרים של חוקרים נוספים ולפתח את העבודות שלהם.

 


נושאי מחקר


תלמידי המחקר בחוג לחינוך בוחנים מגוון של סוגיות במסגרת עבודות המחקר שלהם. הנה כמה מן הנושאים שנחקרו בחוג בשנים האחרונות:

 

  • קוראים עם דיסלקציה ולמידת דקדוק
  • הוראת השואה בבתי ספר
  • הסברים לעזיבת מורים את המערכת
  • ילדים דו לשוניים בגיל הגן
  • שילוב טכנולוגיות בהוראת מתמטיקה
  • תפקוד רגשי ומסוגלות בגיל הרך
  • ארגונים חוץ ממשלתיים ומדיניות חינוכית
  • השפעת סקרנות ותגמול על הזיכרון   
  • ספרים אלקטרוניים והעשרת אוצר המילים
  • ועוד
  • למידה מבוססת סימולציות אצל סטאז'רים להוראה   
 


על מוסד הלימוד


אוניברסיטת בר אילן מציעה עוד מגוון של תכניות לתואר שלישי, בהן ניתן לערוך מחקרי פורצי דרך במסגרת עבודת הדוקטורט. בין היתר, ניתן ללמוד בתכניות לתואר שלישי בעבודה סוציאלית, תואר שלישי במנהל עסקים, תואר שלישי בכלכלה, תואר שלישי בפסיכולוגיה, תואר שלישי במדעי המדינה, תואר שלישי במשפטים ותכניות נוספות. סטודנטים לתואר שלישי יכולים להסתייע במלגות לדוקטורנטים, שבאות לעזור להם בזמן תקופת המחקר ומוענקות מטעם האוניברסיטה וקרנות שונות.


תנאי קבלה


מועמדים שמעוניינים להתקבל לתכנית לתואר שלישי צריכים להיות בוגרי תואר שני מחקרי בחינוך, שברשותם ממוצע ציונים של לפחות 88 בקורסים בתואר השני. כמו כן, הם נדרשים להציג ציון של 88 ומעלה בתזה. במסגרת תנאי הקבלה לתואר שלישי, הם צריכים להציג שתי המלצות מטעם גורמים אקדמיים אשר מעידות על הישגים מחקריים שלהם וכן הם צריכים לעבור ראיון אישי מול מומחה בנושא הדוקטורט שלהם מטעם בית הספר לחינוך.


תעודה


תואר שלישי בחינוך - PhD מטעם אוניברסיטת בר אילן ניתן לתלמידי מחקר אשר משלימים את כל חובותיהם בחוג ומגישים בהצלחה את עבודת המחקר.

למידע נוסף לחצו: אוניברסיטת בר-אילן
עוד מסלולי לימוד - אוניברסיטת בר-אילן