לימודי ביופידבק למטפלים באוניברסיטת בר אילן, היחידה להשתלמויות ולהדרכה

לימודי ביופידבק למטפלים באוניברסיטת בר אילן, היחידה להשתלמויות ולהדרכה

קורס ביופידבק (BF) בטיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) – תכנית התערבות באוניברסיטת בר אילן, היחידה להשתלמות ולהדרכה
 
חדר אימונים לציפור הנפש
 
ביופידבק היא שיטת טיפול העוסקת במודעות לקשר שבין גוף לנפש ולאופן שבו שינויים גופניים מתרחשים בהשפעת מנגנוני פעולה רגשיים ומחשבתיים. השיטה אינה עוצרת בשלב המודעות, אלא ממשיכה ומלווה את המטופל בתרגילים לשינוי דפוסי הפעילות הנפשית לטובת השגת שיפור בריאותי, גופני ונפשי, ולהשגת איכות חיים. באמצעות מערכות ממוחשבות הטיפול הופך למפגש חוויתי ומהנה, הדומה יותר לפעילות בחדר משחקים. מסיבה זו, הביופידבק מצליח למשוך אליו אנשים הזקוקים לתמיכה, אך אינם רוצים להיחשב "מופרעים" בעיני אחרים, או שאינם רואים בעין יפה בעצמם טיפולים אצל פסיכולוג או פסיכיאטר.
 
במסגרת יחידת ההשתלמויות וההדרכה באוניברסיטת בר אילן, מוגש קורס ביופידבק ברמה 1 למטפלים בתחומים שונים, המעוניינים לשלב את השיטה בטיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT). מטרת הקורס באוניברסיטת בר אילן היא להעשיר מטפלים מוסמכים בתחומים מגוונים בכלים היישומיים של הפסיכופיזיולוגיה, לטובת שכלול והרחבה של אפשרויות הסיוע לאוכלוסיות בעלי צרכים מיוחדים. מסלול ההכשרה עוסק בקשר שבין גוף לנפש, ובמהלכו זוכים המשתתפים להתוודע באופן מוחשי לביטויים הפיזיים של הדמיון, המחשבה והרגש.
 
מתכונת הקורס
 
תכנית הלימודים בקורס ביופידבק למטפלים כוללת הוראה של ידע תיאורטי על שיטת הטיפול עצמה ועל דרכי השילוב שלה במערכים טיפוליים ובשלבים שונים בתהליך השלם של הטיפול. בנוסף, ההכשרה בקורס זה כוללת גם תרגול מעשי רב על השימוש בתוכנת Alive לצורך הטיפול. הקורס כולל 36 שעות לימוד, כאשר המפגשים מתקיימים פעם אחת בשבוע ואורכים ארבע שעות. בוגרי הקורס שעמדו בכל חובות הלימודים זוכים בתעודה מטעם אוניברסיטת בר אילן.
 
על Alive
 
תוכנת Alive היא מערכת ממוחשבת המשולבת בטיפול בשיטת הביופידבק. באמצעות קוצבים, סנסורים ותצוגה גרפית משוכללת, מערכת זו נותנת משוב מיידי למטופל על שינויים המתרחשים בגופו, כתוצאה מסוגי תגובה והתנהגות בתנאים משתנים של מציאות מדומה. באופן זה, המטופל מפתח מודעות לקצב ולצורה שבהם הוא עצמו יכול לשפר את חייו, להשפיע על צורת מחשבתו והתנהגותו ולהביא לשינוי חיובי בתחום הרגשי.
 
מנחה התכנית
 
את התכנית לביופידבק בבר אילן מעביר מרצה דוקטורנט מאוניברסיטת חיפה, בעל תואר שני בפסיכולוגיה קלינית, שהתמחה בטיפול CBT וזכה למומחיות בינלאומית בתחום הביופידבק ובהדרכת השיטה. איש זה פיתח טכניקת אימון נפשי, הנמצאת בשימוש צה"ל ובשרות ארגונים נוספים בארה"ב ובאירופה. הוא נותן ייעוץ בנושא של התנהגות תחת לחץ למחלקות מחקר ופיתוח במדינות שונות בעולם. לא זו בלבד, אלא שהאיש אף הקים וניהל את המרפאה לביופידבק בבית החולים שניידר.
 
קהל יעד
 
קורס ביופידבק קוגניטיבי התנהגותי באוניברסיטת בר אילן מיועד למטפלים מוסמכים מטעם משרד הבריאות או מטעם משרד החינוך. הקורס פונה ליועצים חינוכיים העושים שימוש ב - CBT, למרפאים בעיסוק, לעובדים סוציאליים קליניים, לפסיכולוגים בעלי מ.א, למטפלים באמנות, לפיזיותרפיסטים ולפסיכיאטרים. הנחה משמעותית בשכר הלימוד ניתנת למועמדים שסיימו את תכנית ה – CBT  של היחידה להשתלמות ולהדרכה של אוניברסיטת בר אילן בשיתוף בית חולים תל השומר.
 
למידע נוסף לחצו: אוניברסיטת בר-אילן
עוד מסלולי לימוד - אוניברסיטת בר-אילן