תואר שני בהתפתחות הילד באוניברסיטת בר אילן
הדרכה בהתפתחות
המסלול לתואר שני בהתפתחות הילד באוניברסיטת בר אילן נערך במסגרת בית הספר לחינוך, ומטרתו להכשיר בוגרים להשתלבות בתפקידי הדרכה וייעוץ בכירים בתחום הגיל הרך, כמו גם בתפקידי ניהול ופיקוח מוסדות ומערכות לגיל הרך. בנוסף, הלימודים במסלול מקנים לסטודנטים את הכלים הדרושים למחקר מתקדם ולהוראה אקדמית בתחום.
תכנית הלימודים
במסגרת הלימודים במסלול זה לתואר שני בתחום מדעי החברה, הסטודנטים מכירים את גורמי הסיכון הקיימים בתהליכי ההתפתחות השונים בקרב ילדים קטנים, ובין השאר גם בהיבט הקוגניטיבי, בהיבט המוטורי ובהיבט הרגשי חברתי. בנוסף, הם לומדים כיצד מאבחנים סביבות למידה המותאמות לילדים בגיל הרך. כמו כן, הסטודנטים מקבלים כלים לבנייה ופיתוח של תכניות חינוכיות ותכניות התערבות, ולהדרכת צוותי חינוך והורים.
כל משתתפי התכנית בוחרים באחד משני תחומים להתמחות מעשית (פרקטיקום), שבמסגרתה מתרגלים את יישום החומר התיאורטי מתוך תרגול של סוגי תצפיות, של דרכי הערכה ומדידה, ושל בניית תכניות ההתערבות והפעלתן. מלבד הידע התיאורטי וההתנסות המעשית, הסטודנטים משתתפים גם בקורסי יסוד ביהדות, ובאנגלית.
מתכונת הלימוד
התכנית לתואר שני בהתפתחות הילד אורכת שנתיים. ניתן לבחור בלימודים במסלול מחקרי שבמסגרתו מגישים תיזה, או בלימודים במסלול שאינו מחקרי. במסלול המחקרי הלימודים העיוניים מתקיימים במתכונת של כעשר שעות בשבוע, המרוכזים ביום או ביומיים (בהתאם לשנת הלימודים). במסלול שאינו מחקרי הסטודנטים לומדים כ – 12 שעות עיוניות, הנחלקות לפעמיים בשבוע. הבוחרים במסלול זה יידרשו לעמוד בהצלחה בבחינת גמר מסכמת בתום המסלול.
התמחות מעשית
תלמידי המסלול רשאים לבחור מבין שתי התמחויות מעשיות: "עיבוד חושי וויסות עצמי" או "התערבות חינוכית בגיל הרך". סטודנטים הבוחרים בהתמחות בעיבוד חושי ילמדו על אודות ההתפתחות התקינה וזו שאינה תקינה בהיבט זה, ויתרגלו עבודה המותאמת להבדלים מולדים בין ילדים. כמו כן, הם יחקרו את השפעת תהליכי העיבוד החושי על הילדים ועל התנהגותם, על יכולתם התקשורתית עם מבוגרים ועם ילדים אחרים.
בתחום ההתערבות החינוכית מתמקדים בגילאי הינקות והפעוטות (גילאי לידה עד שלוש), ומכשירים את הסטודנטים בפיתוח תכניות שמטרתן לתרגם את התיאוריות ההתפתחותיות לכלים מעשיים בשטח, מתוך מפגש עם מגוון אינטראקציות הנערכות בגילאים אלה. התמחות זו מתאימה במיוחד גם לסטודנטים המעוניינים לעסוק בהדרכה וייעוץ לגיל הרך.
נושאי הלימוד
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
קהל היעד ותנאי הקבלה
הלימודים בתכנית לתואר שני בהתפתחות הילד באוניברסיטת בר אילן מיועדים לבוגרי תואר ראשון בעלי ממוצע של 85 ומעלה. ישנה העדפה לבוגרי תואר בתחומים כחינוך, מדעי המוח, פסיכולוגיה וכדומה. בנוסף, על המועמדים לצרף שתי המלצות מקצועיות ואקדמיות לטפסים הסטנדרטיים שעליהם למלא. כמו כן, המועמדים נדרשים להגיש קורות חיים בליווי תמונה. אלה המבקשים להצטרף למסלול הפרקטיקום ב"התערבות חינוכית", נדרשים להציג גם ניסיון מעשי בחינוך ובעבודה עם ילדים בגיל הרך.
פרטים נוספים
במסגרת תכנית זו לתואר שני ניתן ללמוד גם לתעודה מקצועית מטעם משרד התמ"ת, תעודת "הדרכה וייעוץ בגיל הרך". תעודה זו מקנה הרשאה לעסוק בהדרכה במסגרות חינוכיות ממשלתיות של הגיל הרך, וכדי להשלים את ההסמכה גם אליה במסגרת מסלול זה, הסטודנטים נדרשים לסיים בהצלחה את התואר, וללמוד שלושה קורסים נוספים שאינם נכללים בתכנית לתואר שני.
למידע נוסף לחצו: אוניברסיטת בר-אילן