לימודי יחסים בינלאומיים באוניברסיטה הפתוחה

שירות אישי - צור קשר
לימודי יחסים בינלאומיים באוניברסיטה הפתוחה

לימודי חטיבה ביחסים בינלאומיים – למי זה מתאים?

 

לימודי החטיבה ביחסים בינלאומיים מיועדים לסטודנטים הלומדים לקראת בוגר תואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה במסגרת לימודים לתואר חד-חוגי בדיסציפלינות הבאות : היסטוריה, ניהול, כלכלה, סוציולוגיה ופסיכולוגיה והחייבים בלימודי חטיבה ובחרו ללמוד אותה במסגרת החוג ליחסים בינלאומיים.

 

מהם יחסים בינלאומיים?

 

חקר היחסים הבינלאומיים נלמד במסגרת לימודי מדעי המדינה. מטרת המחקר הינה להבין את מדיניות החוץ של מדינות שונות ולנתח את היחסים בין ממשלות שונות בעולם, בעבר ובהווה. חוקרים רבים ביחסים בינלאומיים מבקשים להתחקות אחר ההיגיון המנחה ממשלות בינלאומיות ומדינות ביחסיהן עם מדינות אחרות על מנת לחזות את התנהגותן העתידיות.

 

משום כך, תחום זה נושק לדיסיפלינות רבות ביניהן: הסוציולוגיה, האנתרופולוגיה, כלכלה, היסטוריה, משפטים ועוד. המחקר בתחום עוסק בנושאים רבים ביניהם: גלובליזציה, דיפלומטיה ופוליטיקה, לאומיות, איכות הסביבה ועוד.

 

מטרת הלימודים

 

מטרת הלימודים בחטיבת יחסים בינלאומיים הינם להעמיק את הידע במחקר תופעות פוליטיות בינלאומיות. תוכנית הלימודים כוללת קורסים העוסקים במושגי יסוד במחקר היחסים הבינלאומיים, כמו גם דיונים בתהליכים מרכזיים שעצבו את הזירה הבינלאומית במחצית הראשונה של המאה ה-20, התקופה שבה החלו מלחמות העולם.

 

בנוסף, נלמדים קורסים העוסקים בתיאוריות צבאיות, אסטרטגיות וביטחון וקורסים העוסקים בשיויון וזכויות האדם ביחסים בינלאומיים. קורסים אלו בוחנים לעומק ארגונים בינלאומיים, כדוגמת האו"ם והשפעתו על השיוויון הבינלאומי. במסגרת הלימודים נשאלות גם שאלות פילוסופיות רבות כדוגמת: האם רעיון זכויות האדם ניתן למימוש? מיהו ה'אדם' הראוי לזכויות בסיסיות ומהן הזכויות הללו?

 

תוכנית הלימודים כוללת לימודי אשכולות, בהם נכללים קורסים מגוונים העוסקים בצמיחת מדינות חדשות, לדוגמא באזורי אפריקה, לאחר השחרור הקולוניאלי מאירופה (בתקופה שלאחת מלחמת העולם השנייה). קורס העוסק בשאלה הלאומית של ברית המועצות, ממהפכה ועד נפילתה.

 

קורס נוסף עוסק בדמוקרטיה ישראלית על כל מורכבותה בהגדרה של מדינה יהודית ודמוקרטית. הקורס דן בסוגיית הביטחון במדינת ישראל והשפעתם על הגדרת המדינה ועל התושבים שאינם משתייכים לקבוצה הדומיננטית, היהודים במדינה.

 

קורסי חובה ובחירה

  

  • קורס החובה – מושגי יסוד ביחסים בינלאומיים
  • קורסי בחירה באשכול א' – להלן מספר דוגמאות :
     - היסטוריה דיפלומטית, 1945-1900
     - מדיניות החוץ של ברה"מ/רוסיה: מן העידן הקומוניסטי לשנות האלפיים
     - מלחמה ואסטרטגיה
     - ארצות הברית בזירה הבינלאומית מאז 1945
     - סוגיות נבחרות במדיניות החוץ של מדינת ישראל

 

  • קורס בחירה מאשכול ב' – להלן מספר דוגמאות:
     - צמיחת המדינות החדשות באפריקה
     - דמוקרטיה וביטחון לאומי בישראל
     - ג'נוסייד (רצח עם)
     - השאלה הלאומית בברית המועצות 1917-1991
     - הקולוניאליזם האירופי: רעיון, יישום והתנגדות
למידע נוסף לחצו: האוניברסיטה הפתוחה
עוד מסלולי לימוד - האוניברסיטה הפתוחה