טיפול דיאדי באמצעות אומנות למתחילים באוניברסיטת חיפה
מסלול זה אינו פעיל, למסלולי לימוד נוספים של אוניברסיטת חיפה לחצו כאן
טיפול דיאדי ניתן לילדים רכים, שנמצאו אצלם הפרעות התנהגות או התמודדות לקויה עם רגשות לא נעימים. הטיפול מבוצע במסגרת מפגשים עם הילד/ה, ההורה והמטפל/ת המקצוע/ית. השיטה הדיאדית בטיפול יעילה למגוון סוגים של בעיות הקשורות לרגש ולהתנהגות, המופיעות בקרב ילדים, כגון: קשיים בויסות רגשי, התפרצויות זעם, בעיות הירדמות או אכילה, ועוד.
בטיפול הדיאדי גורסים כי תקשורת חיובית ויחסים בריאים בין ילדים ובין הורים הם הבסיס לתפקוד ולהתפתחות רגשית תקינה, ולחיזוק תפישה והערכה עצמית חיובית. קשר לקוי בין הילד להוריו (או לאחד מההורים) מופיע בתור בעיות התנהגות ומגולם בקשיים רגשיים אצל ילדים, אשר יכולים לבוא לקבל מענה הולם באמצעות שינוי אופי מערכת היחסים בדיאדת (צמד) ילד והורה.
ליקויים בקשר שבין ילדים להורים יכולים לנבוע מגורמים שונים, הקשורים מצד אחד לתכונותיו, לעברו ולסגנון ההורות של הורה, ומצד שני למזג ולתכונות האופי של הילד. בתוך המערכת הדיאדית קיימות גם תפישות וציפיות של ההורה מעצמו או מהילד, הנובעים מניסיון החיים שלו עצמו. כמו כן, היחס בין תכונות הילד ובין ציפיות ההורה הוא לעיתים יחס של התנגשות, היוצר בתורו בעיות נוספות. ילד בעל מזג סוער עלול להכניס הורה לחוויה קשה של חוסר אונים וחוסר ביטחון. הורה זה עלול להגיב בחוסר סבלנות ובהיעדר סובלנות להתנהגות בלתי רצויה של הילד, ולצרכיו הממשיים, מכיוון שאלו מפגישים אותו שוב ושוב עם חוויית הכישלון שלו כהורה.
מטרת הקורס
מטרתו של קורס טיפול דיאדי באמצעות אמנות הינה להקנות ידע תיאורטי בסיסי ולהכשיר את משתתפיו בטכניקות עבודה הנהוגות בטיפול מסוג זה, לפתח בהם יכולות אבחון של דפוסי התקשרות, ולהכשיר אותם בהדרכת הורים בשימוש בטכניקות הטיפול לשם עזרה עצמית ועבודה משותפת עם הילד.
תוכנית הלימודים
הקורס מתבסס על למידה של תיאוריות תוך קריאה בטקסטים מחקריים, על הדרכה בטיפולים, ועל התנסות חוויתית ומעשירה בטכניקות של טיפול דיאדי המבוצע על ידי אומנות.
נושאי לימוד
מתוך תכני הקורס נלמדים נושאים שונים כגון:
|
|
|
|
|
|
|
|
|