תואר שלישי בחינוך מיוחד באוניברסיטת חיפה

שירות אישי - צור קשר
תואר שלישי בחינוך מיוחד באוניברסיטת חיפה

תואר שלישי בחינוך מיוחד – אוניברסיטת חיפה

 

משהו מיוחד

 

שיעור הילדים בישראל המוגדרים כתלמידים עם צרכים מיוחדים עומד כיום על 10%, הגדרה זו כוללת מגוון רחב של לקויות, ובהן בעיות קשב וריכוז, לקויות למידה, פיגור שכלי ואוטיזם. לא תמיד קל לילדים אלה ללמוד, הן מבחינת הבנה, הטמעה ויישום של חומר הלימודים והן מבחינת השתלבות חברתית בסביבה הבית ספרית. תפקידו של החינוך המיוחד הוא לספק לתלמידים אלה את התמיכה ואת הסיוע שלהם הם נזקקים כדי לא רק ללמוד אלא להצליח בלימודים.

 

לשם כך, מסגרות החינוך המיוחד מספקות לתלמידים עם צרכים מיוחדים צי של אנשי מקצוע שתפקידם לסייע להם בהיבטים השונים של החיים, בין אנשים אלה יש מקום לשירותים רפואיים, לטיפולים פסיכולוגיים, וכן להקלות במבחנים ובהתאמות שונות, כמו נגישות, הארכות זמן וליווי צמוד.

 

כדי לקדם את מערכת החינוך למען שיפור התנאים הדידקטיים, החינוכיים והאישיים, יש צורך במחקר מעמיק אשר בוחן בעין ביקורתית את המצב הקיים ומציע הצעות לקידום התלמידים ובתי הספר. על כן, תפקידם של החוקרים באקדמיה הוא לבחון את ההיבטים של תהליכי הלמידה, לרבות תיאוריה וטיפול וכך לפתח תכניות לאבחון, לטיפול, לחינוך ולהוראה וכן להתערבות ולמניעה בכל הקשור לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים. זאת למעשה תפקידה של האקדמיה ולשם כך יש צורך מתמיד בחוקרים המעוניינים לקדם את תחום החינוך המיוחד ולשפר את מצבם של תלמידים אלה.

 

תכנית הלימודים

 

תואר שלישי בחינוך מיוחד באוניברסיטת חיפה מיועד להכשיר את הסטודנטים למחקר עצמאי למען קידום תחום החינוך המיוחד בישראל ובכלל. במהלך תקופת התואר השלישי הסטודנטים עומלים על כתיבת עבודת הדוקטורט – גיבוש הרעיון המחקרי, הגשת הצעת המחקר, איסוף נתונים וכתיבת העבודה הלכה למעשה, כל זאת בליווי של מנחה העבודה.

 

נוסף על כך, הסטודנטים משתתפים בקורס 'המשגה ופיתוח במחקר החינוכי" וכן בקורסים נוספים של התואר השני בחינוך מיוחד אשר יכולים לתרום לעבודת המחקר, היקף הקורסים ומספרם נקבעים לפי החלטתו של המנחה.

 

תכנית הלימודים מחולקת לשני שלבים – השלב הראשון נמשך כשנה ובו על הסטודנטים להכין את הצעת המחקר ולקבל אישור לכתיבת העבודה הן מהמנחה והן מהוועדה החוגית ללימודי התואר השלישי. השלב השני נמשך עד שלוש שנים ובהן הסטודנטים עורכים את המחקר ואת איסוף הנתונים וכותבים את עבודת הדוקטורט הלכה למעשה.

 

 

מתכונת הלימוד

 

לימודי התואר השלישי נמשכים כארבע שנים. מוקד הלימוד נעשה באופן עצמאי שבו מתכננים את מערך המחקר, מבצעים אותו בפועל וכותבים את עבודת הדוקטורט. נוסף על כך, מתכונת הלימוד כוללת שלושה קורסים מתוך היצע הקורסים של התואר השני אשר תורמים לעבודת המחקר.

 

נושאי מחקר

 

  • תהליכי רכישת שפה
  • פילוסופיה של החינוך
  • פיתוח סביבות למידה
  • מדיניות החינוך בישראל
  • חינוך לשוני בחברה רב תרבותית
  • השלכות חינוכיות בתהליכי עלייה וקליטה   
  • תכנון לימודים
  • עדתיות וחינוך
  • הכשרת מורים
  • חינוך דתי ורוחני
  • חינוך בקרב מיעוטים   
  • ועוד

 

על מוסד הלימודים

 

הפקולטה לחינוך של אוניברסיטת חיפה פועלת על פי שלושה קווים מנחים – מצוינות מחקרית ואינטלקטואלית, נתינה ואחריות חברתית לכלל החברה ולמערכת החינוך בפרט ויחס אישי לכל סטודנט וסטודנטית. אלה באים לידי ביטוי הן במסלולי הלימוד של הפקולטה והן בתחומי המחקר שבהם עוסקים סגל המרצים והחוקרים של הפקולטה.

 

בפקולטה לחינוך פועלות 25 מעבדות מחקר וכן פועלים בה מכוני מחקר, קתדרות ומרכזים אשר מאפשרים היצע רחב של מחקרים ושל פעילויות הוראה ויישום בשטח. הפקולטה היא רב - תחומית אשר מאגדת בתוכה חוקרים מתחומי מחקר שונים כמו מדעי החברה, מדעי הרוח והמדעים המדויקים. בפקולטה אפשר ללמוד במגוון תכניות לימוד לתואר ראשון ולתארים מתקדמים ובהם תואר שלישי בלקויות למידה, תואר שלישי בחינוך מתמטי, תואר שלישי בייעוץ ותואר שלישי במנהיגות ומדיניות בחינוך.

 

תנאי קבלה

 

המועמדים לתואר שלישי בחינוך מיוד צריכים להיות בעלי תואר מוסמך במסלול מחקרי בתחום החינוך או החינוך המיוחד בממוצע ציונים 86 ומעלה וציון 90 ומעלה בעבודת התזה של התואר השני. בוגרי תואר שני מאוניברסיטאות בחו"ל צריכים לעבור בהצלחה את בחינת ה - GRE. טרם תחילת הלימודים הסטודנטים צריכים לקבל הסכמה מאחד מסגל המרצים להנחות את הליך כתיבת הדוקטורט וכן להגיש מסמך הצהרת כוונות המתאר את נושא המחקר ואת הדרך שבו יבוצע המחקר באישור המנחה.

 

 

תעודה

 

סטודנטים שעומדים בכל דרישות הלימודים ומגישים את עבודת הדוקטורט מקבלים את התואר "דוקטור לפילוסופיה" מטעם אוניברסיטת חיפה.

למידע נוסף לחצו: אוניברסיטת חיפה
עוד מסלולי לימוד - אוניברסיטת חיפה