החוג לחינוך מיוחד - אוניברסיטת חיפה
החינוך המיוחד עוסק במתן מענה לצרכים הלימודיים, החברתיים, השיקומיים והרגשיים של תלמידים בעלי לקויות שלא הצליחו להשתלב במסגרת הבית סיפרית הרגילה. הלקויות האפשריות הינן מגוונות וכוללות: לקויות חושיות, לקויות למידה, לקויות התפתחותיות, לקויות תקשורת, בעיות ריגשיות ובעיות התנהגות קיצוניות.
- קראו על: לימודי חינוך
לימודי חינוך מיוחד של אוניברסיטת חיפה שמים דגש על הכשרת אנשי חינוך בעלי ידע מחקרי, תאורטי ויישומי בכל תחומי החינוך המיוחד. בשל הרצון לעזור ולפתח את בעלי הלקויות, מטרת החוג לחינוך מיוחד הוא לחקור ולהבין לעומק את אוכלוסיית בעלי הלקויות ההתפתחותיות או הנרכשות, ובכך לקדם את אוכלוסיה זו. החוג יקנה את מירב הידע המחקרי והעדכני, על מנת להכשיר את בוגרי החוג לאבחון, מניעה וטיפול בלקויות אלו.
מטרת הלימודים
מטרת הלימודים היא להקנות לסטודנטים:
- ידע בסיסי בהתפתחות רגשית, קוגנטיבית וחברתית.
- גישה בקורתית בשיטות החינוך השונות.
- ידע טיפול ואבחוני לאוכלוסיות עם לקויים שונים.
- התנסויות מעשיות בשיטות חינוכיות מגוונות.
- ידע תאורטי בהבנה ודרכי הטיפול באוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים.
לימודי תואר ראשון בחינוך מיוחד, אינם מקנים תעודת הוראה. המעוניינים להשתלב במערכת החינוך, יכולים להשלים לתעודת הוראה במהלך התואר.
תוכנית הלימודים
תוכנית הלימודים כוללת מגוון קורסים מעניינים וחשובים בתחום החינוך המיוחד: מבוא לפסיכולוגיה של החינוך, סוגיות בחינוך מיוחד, מבוא לייעוץ חינוכי, הפרעות התנהגותיות בבית הספר, הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות, תיאוריות אישיות, פסיכולוגיה אבנורמאלית, דילמות בהוראה והדרכה, פסיכולוגיה קוגנטיבית ועוד.
החל משנת הלימודים השנייה בתואר, הסטודנטים נדרשים לבחור בתוכנית לימודים ממוקדת באחד מחמשת נושאים: לקויות חושיות, לקויות התפתחותיות, לקויות ריגשיות ובעיות התנהגות, לקויות למידה או לקויות תקשורת. כמו כן, מאחר שלימודי חינוך מיוחד הינם במסגרת דו-חוגית, קיימת האפשרות ללמוד בשני חוגים ,השייכים לפקולטה לחינוך, במקביל.
תנאי קבלה
תנאי הקבלה ללימודי חינוך מיוחד הינם:
- תעודת בגרות (או כל מסמך אחר שווה ערך לתעודת בגרות).
- ציון פסיכומטרי החל מ-620.
- ציון במבחן באנגלית.
- בחינת ידע בשפה העברית (למועמדים אשר עברית אינה שפת אימם).
- ראיונות קבלה (על פי החלטת החוג).
קיראו על: תואר שני בחינוך מיוחד