ד"ר יוכבד פנחסי אדיב על לימודי הנדסאים ועתידה של התעשייה הישראלית
יותר ויותר צעירים מבינים היום את הביקוש ההולך וגדל בתעשייה ובוחרים בלימודי הנדסאים. מה חשוב למי שרוצים לטפס במעלה הסולם ולהצליח בתעשייה הטכנולוגית? ואיך אפשר להתכונן לשינויים שצופן העתיד? ראיון עם ד"ר יוכבד פנחסי – אדיב על מצב ההשכלה הטכנולוגית בישראל.
עזרנו גם לך? דרג אותנו:
ד"ר יוכבד פנחסי - אדיב מאמינה בעתיד המבטיח של ההשכלה הטכנולוגית בישראל
בשנים האחרונות נמצאות המכללות הטכנולוגיות במאבק על עתיד לימודי ההנדסאים בישראל, מאבק שמטרתו העיקרית היא החזרת עטרה ליושנה מבחינת היוקרה של הלימודים הטכנולוגיים, והעלאת המודעות לנחיצות הרבה שלהם במשק הישראלי. ד"ר יוכבד פנחסי - אדיב, יו"ר פורום המכללות הטכנולוגיות ומנהלת המכללה הטכנולוגית הנדסאים באריאל, מאמינה שבשטח היום יש נכונות לבצע שינוי בתחום ההשכלה הטכנולוגית והיא מעודדת צעירים לפנות לאפיק הטכנולוגי. לדבריה, העתיד שלהם - ויחד איתו גם עתידה של התעשייה הישראלית - תלויים בכך.
"המצב הנוכחי הוא תוצר של הזנחה רבת שנים. המדינה לא השכילה להבין את חשיבות ההשכלה הטכנולוגית היצרנית. היא חיזקה את המוסדות האקדמיים ובלמה את התקצוב של המכללות הטכנולוגיות בעוד שהתקציבים הועצמו למסלולי התואר הראשון." היא אומרת. "התהליך הזה החליש את בתי הספר המקצועיים והחינוך הטכנולוגי וחמור מכך, את רובד הבוחרים בהשכלה הטכנולוגית."
היא סבורה שהיעדר חשיפה לחינוך טכנולוגי בגיל צעיר רק מגביר את הבעיה. "בעבר, אני כתלמידה יחד עם חבריי בבית הספר היסודי למדנו שיעורי מלאכה. זה השלב הראשון בחשיפה לחינוך טכנולוגי. אין ספק שהיום צריך ללכת צעד קדימה ולחשוף בפני תלמידים במערכת החינוך את העבודה היצרנית שהופכת למשוכללת עם השנים. כרגע, מערכת החינוך חייבת להציף את אפשרויות הלמידה הללו."
עם זאת, ד"ר פנחסי - אדיב מציינת כי לשמחתה היא עדה היום לתחילתו של שינוי במשק, כשהממשלה מגיעה להבנה כי כדי לפתח את המדינה וליצור שוויון בהשכלה היא חייבת להחזיר את ההילה לתעשייה. "מדברים היום על רפורמה שאני מקווה מאוד שתצליח. יחד עם מנהלים נוספים בפורום לקידום ההשכלה הטכנולוגית התחלנו את השינוי." היא מסבירה, ומציינת שחלק ניכר מהשיפור במצב תלוי גם בשינוי התדמית של הלימודים הטכנולוגיים.
"חייבים לא רק לדבר אלא לעשות. יש לדאוג לתקציבים ולסדר במערכת, ובעיקר לדאוג להסברה נכונה. היום כבר לא מדברים על חרטים שיושבים עם פצירה אלא על מכונות ממוחשבות שכדי לתפעל אותן דרושים לימודים גבוהים וידע בתכנון ובתכנות. העולם הזה התקדם, הוא הפך למתוחכם ולמתקדם יותר והוא דורש אנשי מקצוע מיומנים שיוכלו לתפעל את התעשייה עתירת הידע."
הצעירים בוחרים בלימודים הטכנולוגיים - ובעבודה
לדבריה, מי שעוזרים להוביל את השינוי החיובי בתחום ההשכלה הטכנולוגית הם הסטודנטים והסטודנטיות הצעירים שבוחרים בלימודים. "הצעירים הבינו שאם הם רוצים לעבוד, עליהם ללמוד לימודי הנדסאים ולא לבחור בלימודים שאין מאחוריהם יכולת אמיתית לתעסוקה."
ד"ר פנחסי - אדיב ממשיכה ומסבירה שלחינוך הטכנולוגי יש חשיבות רבה להתקדמות המשק. "ההשכלה הטכנולוגית היא בסיס למקצועות קיימים וגם למקצועות עתידיים. היום מדברים לא מעט על מקצועות שבעוד עשור או שניים כבר לא יהיו קיימים. המדינה לא יודעת לחזות את המקצועות האלה, אבל המומחיות והידע שמעניקים לימודי ההנדסאים הם הבסיס לכל מערכת."
היא מציינת שלא פעם, צעירים בוחרים להמשיך את הכשרתם גם אחרי לימודי ההנדסאים, מה שמאפשר להם להגיע לאפיקי קריירה מגוונים. "עבור פלח מקרב הבוגרים לימודי הנדסאים הם רק פרק ראשון בבחירת מקצוע לחיים. הם מבינים את הדרישה הגדולה בשוק ובוחרים בעבודה, וזאת על פני לימודים שבסופם אין תעסוקה. חלק מהבוגרים יוצאים ישר למקומות תעסוקה ואחרים ממשיכים לתואר ראשון, לתואר שני והלאה. יש לנו בוגרת שהתחילה את הדרך בלימודי הנדסאי ביוטכנולוגיה והיום לומדת רפואה. בוגרים אחרים הם היום בעלי תואר דוקטור, מנהלי חברות טכנולוגיות וסניפי בנקים ועוד. הנדסאים הם ללא תקרת זכוכית, הם מנוף להצלחה."
גולשים שאהבו את זה קראו גם:
- כמה באמת מרוויחים הנדסאים? הכל על משכורות לבוגרי לימודי הנדסאים
- מהם היתרונות של השכלה טכנולוגית? למי כדאי לבחור בלימודי הנדסאי?
- בוגרי הנדסאי תוכנה מציגים אפליקציות שיכולות להקל על החיים של כולנו
- פרופ' כרמית לוי: "עולם המדע פתוח לכולם, גם למי שהרעיון שלו מופרך"
- פרופסור ירון זליכה מספר על הכלים להצלחה במשק הישראלי של היום
מי שמתקדמים קדימה - מצליחים
למי שמחפשים לבלוט בתעשייה ולהצליח, היא ממליצה להתחיל להשקיע כבר מבחירת הלימודים. "ראשית אני ממליצה לבחור נכון. חשוב לקרוא את מודעות הדרושים ולראות לאן השוק הולך, ולפתוח את הראש לכיווני למידה שמשולבים עם נטיית הלב."
"ההמלצה שלי למי שמתלבטים, היא לבחור כיוון ולהתחיל להתקדם. בכל רגע נתון, כל הצעירים מתקדמים קדימה. מי שמתלבטים נשארים במקום ולמעשה נעים אחורה, כי כל השאר מתקדמים." היא מוסיפה.
גם בזמן הלימודים עצמם, היא אומרת, חשוב מאוד להשקיע. "הסטודנטים צריכים להתייחס ברצינות ללימודי ההנדסאים, שהם תובעניים אך מגיעים עם המון תפוקה לצדם. נצלו את הלימודים ללמידה מעמיקה ככל שניתן, זאת הזדמנות שלא כל אחד זוכה בה."
"המרצים הם לא רק מנטורים של הסטודנטים, אלא גם ממליצים לשוק התעסוקה בהמשך, לאחר סיום הלימודים. הם 'ציידי הראשים' של התחום עבור הבוגרים וחשוב להביא זאת בחשבון." היא ממשיכה. "הנדסאי טוב הוא איש מקצוע מיומן, ואם התברך גם באישיות המתאימה, הוא יכול לטפס במעלה הסולם ולהגיע רחוק."
המשק משתנה ואיתו גם הסטודנטים
אך מה מחכה לבוגרי לימודי ההנדסאים של היום? מה צופן העתיד לתעשייה הטכנולוגית בישראל? ד"ר פנחסי - אדיב סבורה שלבוגרים יש את הכלים להצליח מול כל האתגרים בעתיד ולהתמודד עם השינויים שבפתח.
"אני מאמינה שהצעירים של היום הרבה יותר ממוקדים מהדור שלי. ההורים שלנו רצו שנלמד וההשכלה הייתה בשבילם ערך עליון. היום הצעירים רוצים תוצאות מהירות, שלוש שנים של תואר זה פרק זמן ארוך עבור רבים מהם. יש מי שפונים להכשרות מקצועיות קצרות, שהן יקרות וצרות. לעומתם ההנדסאי הוא הרבה יותר משכיל."
מגמה עכשווית נוספת שהיא מזהה במשק קשורה לאוכלוסיות סטודנטים חדשות שמגיעות לחינוך הטכנולוגי, מגמה שנובעת לדבריה משינוי באופיו של שוק העבודה. "אנחנו חיים יותר היום, לא בהכרח נועדנו לעסוק כל חיינו באותו תחום עיסוק." היא מסבירה. "בשנים האחרונות אנחנו עדים לתופעה חדשה, בוגרי תארים אקדמאיים שמגיעים ללמוד תחום חדש, בוחרים בלימודי הנדסאים כי הלימודים האקדמיים שלהם לא סייעו להם למצוא מקום תעסוקה או תחום עיסוק שמספק אותם. ישנם גם אחרים שמיצו את פרק א' בקריירה והחליטו לעשות שינוי."
לגבי עתידו של התחום, היא סבורה שהשינוי קרוב. "אני מאמינה שמי שעיניו בראשו מבין את המציאות. אני חושבת שעם הטמעת השינויים בחוק להשוואת מעמד ההנדסאים לבוגרי תואר ראשון, יותר צעירים יבינו כי כדאי לבחור בתחום עיסוק שהם אוהבים ולא בהכרח בתואר כללי וחסר אופק תעסוקתי."
"אנחנו עסוקים בחשיפת האתגרים הטכנולוגיים של המחר בפני הסטודנטים. היכולות הטכנולוגיות יתפתחו, ומי שיוכל להתמודד עמן הם רק אלו שישכילו להעמיק בתכנים."
בדרך כלל הסבה מקצועית מושכלת כוללת בצורה כזו או אחרת חלק מהניסיון שיש ברשותך כבר, זה מאפשר לא להתחיל מהתחלה, חוסך זמן, עלויות ואנרגיות אך יותר מכך מביא אותך לידי ביטוי בצורה מלאה וכך על הדרך מונע תחרות לטוב ולרע עם צעירים ממך שבתחילת דרכם.
כך שלגבי שאלת היעילות, אין שאלה :)
עובד טוב הוא עובד שנהנה מהעשייה שלו, אדרבה מנהל.
תהליך הסבה בהחלט לא פשוט, דורש לעשות מאמץ אישי לא קטן, אך התמורה בהסבה מתאימה עולה על כל המכשולים בדרך ומתוך ניסיון של מי שמלווה מאות עובדים שכאלה בשנה, אני יכולה להעיד שזהו מהלך בהחלט אפשרי ומחייה.
ההשכלה שברשותך מאפשרת תנועה די רחבה בשוק התעסוקה והניסיון שלך כמנהל מאפשר לטפס במרחב הזה.
יש לא מעט דברים שתוכל לעשות, נסה קודם להתחבר למה מעניין אותך.
זה המפתח לכל התהליך.
מהם החלקים שאתה עדיין נהנה מהם בעשייתך הנוכחית?
ממה נהנית טרם נכנסת לנישה שבה אתה עוסק כיום?
לאן כיוונת בתקופות הלימוד השונות?
במקביל למענה על שאלות אלה, אני ממליצה לך לגשת לייעוץ תעסוקתי מקצועי, זהו מהלך שדורש משאבים אישיים לא מעטים, השקעה בפגישה מקצועית מכוונת תעשה את כל ההבדל!
אתה מוזמן להיעזר בי במידה ותרצה.
בהצלחה,
הדר גולדשמידט - ייעוץ והכוונה מקצועית
052-6969745