אפיק מעבר ללימודי חקלאות - מהמכללה האקדמית ספיר לאוניברסיטה העברית

אפיק מעבר ללימודי חקלאות - מהמכללה האקדמית ספיר לאוניברסיטה העברית

אפיק מעבר ללימודי חקלאות - המכללה האקדמית ספיר אל קמפוס רחובות של האוניברסיטה העברית
 
משדרות לרחובות
 
שלוחת הפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית ברחובות היא המוסד היחידי המציע תכנית לימודים לתואר ראשון בתחום. מכללת ספיר מציעה אפיק מעבר ללימודי חקלאות, באמצעות השתתפות במסלול לכימיה ומדעי החיים. מבין התכניות הנלמדות בפקולטה ברחובות, לחמש מהן ניתן לעבור ממכללת ספיר באמצעות אפיק מעבר, ואלו הן: מדעי הצמח בחקלאות, הגנת הצומח, ביוכימיה ומדעי המזון, מדעי בעלי החיים, ומדעי הקרקע והמים.
 
בשנה א' במסלול לכימיה ומדעי החיים במכללת ספיר מכסים הרבה מן החומר הנלמד בתכניות הפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית, ולכן הלימודים בספיר מזכים את בוגרי שנה א' בפטורים שונים. יש לקחת בחשבון שמדובר בקורסים תובעניים, ושעמידה בקריטריונים המוצבים במסגרת דרישות אפיק המעבר אינה פשוטה ואינה מיועדת לכל אחד או אחת.
 
תנאי מעבר
 
קבלה לפקולטה לחקלאות מותנית בהצגת ממוצע ציונים של מעל 76 בקורסי שנה א' במכללת ספיר, ובציון 70 לפחות בכל קורס. מעבר  לכך, נדרש ציון פסיכומטרי מינימלי של 550. הסטודנטים יחויבו להשלים קורסים מסוימים בשנה ב'. כמו כן, יש להגיע לרמת "מתקדמים 2" באנגלית על פי דרישות הפקולטה. לשם השוואה, תנאי הקבלה הרגילים לפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית, שלא במסגרת אפיק מעבר, הם: ממוצע בגרות 100 לפחות, וציון פסיכומטרי 650 ומעלה.
 
לימודי חקלאות אורכים שלוש שנים, אך ייתכן כי יתארכו עקב הצורך בהשלמות. כמו כן, ייתכנו שינויים בדרישות אפיק המעבר, ולכן מוטלת על המתעניינים בביצועו חובה של בדיקה מראש באשר לקורסים הנדרשים מהם בשנה א'. עם זאת, מובן כי שינויים שיתבצעו באמצע השנה לא יחולו על קורסים שכבר נלמדו, ואלה ימשיכו לזכות את בוגריהם בנקודות זכות לשם המשך הלימודים. 
 
תכניות הלימוד
 
  • מדעי בעלי החיים - תכנית זו מציעה מספר מסלולים או "חטיבות", המשלבים את נושא בעלי החיים יחד עם נושא נוסף, והם: חטיבת איכות הסביבה, חטיבת כלכלה ושיווק, חטיבה כללית, תכנית לשמירת טבע ומנהל שטחים פתוחים, ותכנית המשלבת הכנה לתואר מוסמך במנהל עסקים. במסגרת החוג נלמדים נושאים כגון זואולוגיה, פיזיולוגיה של בעלי חיים, היסטולוגיה, גנטיקה, לצד קורסים העוסקים בגידול בעלי חיים. מסיימי התכנית יכולים להשתלב במגוון תחומים כגון גידול בעלי חיים, משק וביוטכנולוגיה. כמו כן, הלימודים מהווים הכנה ללימודי וטרינריה.

 

  • מדעי הקרקע והמים - הלימודים מתאפשרים בחטיבה כללית או תוך התמקדות בנושא איכות הסביבה. בין נושאי הלימוד: קרקע, מים ואטמוספירה, בדגש על סוגיית המים והמחסור בישראל - עיבוד קרקע, השקיה, דישון, איתור מקורות מים, קיום חקלאות מודרנית, זיהום קרקע, מי תהום ועוד. מסיימי המסלול יכולים להשתלב בתפקידים משמעותיים ומבוקשים כיועצים סביבתיים בענף המים והחקלאות, במחקר סביבתי, בתחום הפצת המים, במשרד לאיכות הסביבה ובמשקים פרטיים.

 

  • הגנת הצומח (ניתן ללמוד בשילוב חטיבת כלכלה ושיווק, או שמירת טבע ומנהל שטחים פתוחים) - תכנית זו עוסקת בסוגיות סביבתיות וחקלאיות במבט אקולוגי. בין נושאי הלימוד: היבטים סביבתיים של חקלאות, ביולוגיה, מחלות צמחים, חרקים מזיקים, מערכות אגרואקולוגיות, אורגניזמים מועילים, הדברה בראייה סביבתית, חקלאות אורגנית, יחסים בין צמחים ועוד. מסיימי המסלול מוכשרים לעבודה במשרות מחקר ופיתוח בסביבה ביוטכנולוגית, במשרות ייעוץ ומחקר סביבתי, בהדרכה חקלאית ועוד.

 

  • ביוכימיה ומדעי המזון - מסלול זה עוסק בדרכי הטיפול בתוצרת חקלאית, שימורה והפצתה.

 

  • מדעי הצמח בחקלאות - תכנית השואפת לשלב ידע מדעי (גנטיקה, ביולוגיה ועוד) יחד עם פרקטיקות חקלאיות. מטרתה הכשרה להשתלבות בתפקידי מפתח בתעשיית החקלאות, ועידוד פיתוח חקלאי שהוא בו בעת חדשני ואחראי כלפי הסביבה והצרכנים. באפשרותם של בוגרים להשתלב בתעשיית החקלאות כשם שביכולתם להמשיך לתארים מתקדמים.

 

 
עוד מסלולי לימוד - המכללה האקדמית ספיר