קורס רכזי עברית כשפה שנייה ביחידה ללימודי חוץ במכללה האקדמית אורנים

קורס רכזי עברית כשפה שנייה ביחידה ללימודי חוץ במכללה האקדמית אורנים

קורס רכזי עברית כשפה שנייה במכללה האקדמית לחינוך אורנים - היחידה ללימודי חוץ

 

מסלול לא פעיל

 


עברית על כל לשון


רכישת שפה שנייה היא תהליך מורכב, ששונה מאוד מרכישה של שפת האם שאותה אנו לומדים בסביבה הטבעית בשנות חיינו הראשונות. מחקרים שונים מראים כי רמת השליטה בשפת אם יכולה לסייע ללימוד של שפות חדשות אחריה ולהשפיע על ההישגים הלימודיים בלמידת השפה השנייה. תופעה זו נפוצה בין היתר אצל ילדי עולים ומהגרים, שמגיעים למדינה חדשה לאחר שבמשך שנים למדו והתנהלו בשפה מוכרת וכעת נדרשים ללמוד עברית כדי להסתדר בבית הספר ובמסגרות חברתיות. מסיבה זו, שמים אנשי הוראה דגש על פיתוח של שיטות הוראה חדשניות ורגישות ללימוד שפות ובפרט ללימוד עברית, שיכולות להקנות ידע ושליטה ובמקביל לשמר את שפת האם עמה מגיעים הילדים הצעירים.


בבית הספר, אחראיים רכזי המקצוע על הובלת תחום הוראה מסוים. הם מפתחים אסטרטגיות להוראה יעילה ואיכותית, אחראיים על פיקוח על תהליכי הלימוד הכיתות ושואפים לפתח ולקדם יוזמות ופרויקטים בתחום ההוראה המסוים. כאשר מדברים על הוראה של השפה העברית כשפה שנייה, הרכזים צריכים להוביל את צוותי המורים בבית הספר לעבודה רגישה ומכילה מול הילדים, כדי לסייע להם לקבל שליטה מלאה וביטחון כאשר הם משוחחים ולומדים בעברית.


היחידה ללימודי חוץ של המכללה האקדמית אורנים עורכת קורס להכשרת רכזי עברית כשפה שניה. מסלול זה מציע למורים לקבל הכשרה כרכזי מקצוע, אשר בעלי המיומנויות והידע ללמד את השפה העברית לעולים ולתלמידים שהעברית אינה שפת אימם. כמו כן, התכנית מקנה כלים לניהול מערכי למידה ותהליכי עבודה בבית הספר, כדי לקדם ולשפר את תחום הוראה העברית במוסדות החינוך.

 


תכנית הלימודים


משתתפי הקורס לומדים על מגוון חידושים בתחום הדידקטיקה ובוחנים דרכים בהן ניתן להתמודד עם תהליכי הוראת השפה העברית כשפה שנייה למגוון של אוכלוסיות. הם מעמיקים את הידע שלהם בשפה העברית, בהתפתחות שלה ובקשרים שמתקיימים בינה לשפה הערבית. נוסף על כך, הם מפתחים מיומנויות מנהיגות חינוכית ובוחנים את חשיבתה של המנהיגות בתהליכי עבודתם של רכזי מקצוע. כך הם לומדים לבנות ולהוביל צוותי עבודה, לנהל תהליכי למידה ארגונית ולקדם אנשי צוות.


מתכונת הלימוד


זהו קורס שנתי אשר נפרש על פני כ - 60 שעות אקדמיות. שיעורים נערכים אחת לשבועיים, בשעות אחר הצהריים והערב. התכנית כוללת למידה עיונית לצד דיונים קבוצתיים לתרגולים שמאפשרים לאנשי ההוראה להכיר מקרוב את המיומנויות הנלמדות במהלך הקורס.


נושאי הלימוד


במהלך המסלול המשתתפים לומדים על שלל סוגיות וביניהן:

 

  • אסטרטגיות הבעה בכתב
  • מפגש בין ערבית לעברית
  • מנהיגות והנעת צוותי עבודה
  • סוגיות סגנוניות ולשוניות בעברית
  • פיתוח יחידות הוראה בשפה שניה
  • חידושים בהוראת עברית כשפת אם
  • פורטפוליו להערכת התפתחות לומדים   
  • בניית צוותים
  • למידה ארגונית
  • מנהיגות וערכים
  • שפה וחברה בהוראה
  • הוראת ספרות עברית
  • אמנויות בהוראת שפות   
  • ועוד


סגל הוראה


ראשת הקורס היא בעלת תואר פרופסור בחינוך. תחומי המחקר שלה כוללים בין היתר כתיבה וקריאה בשפה העברית וכן לקויות למידה. כמו כן, היא פרסמה מאמרים וספרים בתחום הדו לשוניות והוראת השפות.


על מוסד הלימוד


במכללה האקדמית אורנים, שממוקמת בקריית טבעון, פועלת יחידה ללימודי חוץ אשר מציעה קורסים והכשרות מקצועיות רבות לציבור המורים ואנשי ההוראה. בין הקורסים המתקיימים ביחידה אפשר למצוא קורסים להכשרת בעלי תפקידים במערכת החינוך, אשר מאפשרים למורים להתקדם לתפקידים מבוקשים בעולם ההוראה. בין הקורסים הללו נכללים קורס קהילות לומדות לסגני מנהלים, קורס הכשרת מנהלי בתי ספר, קורס התמחות במדידה והערכה בית ספרית, קורס הכשרה בניתוח התנהגות ABA ומסלולים נוספים. כמו כן, ניתן ללמוד בקורסים שמתמקדים בהוראה בחינוך המיוחד, בקורסים בתחומי האמנויות בחינוך, בקורסים בענפי התרפיה ובמסלולים לתעודת הוראה שנייה למורים מנוסים. חלק מן התכניות שמתקיימות ביחידה מוכרת למורים שפועלים במסגרת תכניות אופק חדש או עוז לתמורה ומאפשרות להם לעבור קידום מקצועי.


תנאי קבלה


מסלול הכשרה זה מיועד למורים ולאנשי הוראה בעלי ניסיון מקצועי במערכת החינוך, אשר מעוניינים להמשיך ולפתח את הכישורים שבידיהם כדי להתקדם לתפקידי רכזי מקצוע ולהוביל את הוראת השפה העברית במוסדות החינוך בהם הם פועלים.


תעודה


למשתתפים שמשלימים את כל הדרישות במהלך הקורס בהצלחה ניתנת תעודת גמר מטעם המכללה האקדמית אורנים - היחידה ללימודי חוץ.

עוד מסלולי לימוד - מכללת אורנים