התמחות בהוראה - סטאז` במכללה האקדמית אורנים

שירות אישי - צור קשר
התמחות בהוראה - סטאז` במכללה האקדמית אורנים

התמחות בהוראה - סטאז' במכללה האקדמית אורנים

 

 

במכללה האקדמית אורנים פועלת היחידה לכניסה להוראה. מטרת יחידה זו לתת מענה למורים הנמצאים בשלבי הכניסה למערכת החינוך. שלב זה כולל את שנת ההתמחות (סטאז') ואת השנתיים הראשונות של עבודה אחרי סיום הסטאז'. מדובר על שלבים מכריעים בקריירה של מורים, בעיקר בגיבוש הזהות המקצועית. מסיבה זו שואפים להקנות ליווי מתאים למורים המתחילים ומציעים להם תהליכי הערכה ותמיכה המותאמים להם.


במהלך שנת הסטאז' בחינוך והשנתיים שאחריו מתמחים ומורים חדשים משתלבים בעבודה בשכר לצד תהליכי הערכה ותמיכה.
מי שעומדים בתהליך ההערכה אחרי סיום ההתמחות ומציגים מסמכים המעידים על השלמת התואר ותעודת ההוראה, מקבלים רישיון לעיסוק בהוראה, בהמשך מוענקת גם קביעות במערכת החינוך.

 

מתכונת ההתמחות


תכנית ההתמחות בהוראה מיועדת ללומדים סדירים במכללה, במהלך השנה הראשונה לעבודה בהוראה והחל מסיום שנת הלימודים האחרונה ובכפוף לסיום על החובות הלימודיים בדידקטיקה, קורס בטיחות, התנסות בהוראה בשדה, קורס עזרה ראשונה ועוד.


כמו כן, התכנית מתאימה לסטודנטים בתכניות הסבת אקדמאים להוראה, החל מן השנה השנייה ללימודים בכפוף להשלמת 80 אחוזים לפחות מהחובות הלימודיים.


אין הגבלה על מספר השנים שבהן יש להשלים את חובות ההתמחות, כל שנה שהיא השנה הראשונה לעבודת ההוראה במסגרות המוכרות לשם כך נחשבות שנת התמחות בהוראה.


את שנת ההתמחות יש לבצע באופן רציף בשנת לימודים אחת - החל מחודש ספטמבר ועד לחודש יוני באותה שנה.


ההתמחות נערכת בהיקף שליש משרד לפחות (היקף השעות משתנה בהתאם לרפורמה).

 

סדנת התמחות בהוראה


סדנאות הסטאז' נערכות החל מהשבוע האחרון של חודש אוגוסט, לקראת תחילתה של שנת הלימודים בבתי ספר ובגני הילדים.
יש לציין כי ההשתתפות בסדנת ההתמחות היא חובה ומהווה חלק בלתי נפרד מן ההתמחות בהוראה.


המתמחים מקבלים שני מוקדי תמיכה אישית וסיוע מקצועי, אחד במוסד הנכשיר והשני בשדה - חונך. מטרת שני מוקדים אלה לספק מעטפת קליטה יעילה וקלה יותר במערכת.


יש צורך בהשתתפות ב - 80 אחוזים לפחות מן המפגשים בסדנת הסטאז'.

 

לאחר הסטאז'


אגף השתלבות בהוראה של משרד החינוך מסייע לבוגרי הסטאז' המשתלבים במערכת ההוראה.


אורכו של שלב הכניסה להוראה הוא שלוש שנים. הוא כולל את שנת ההתמחות ועוד שנתיים נוספות בליווי כמורה חדש.
מטרות תקופת הכניסה להוראה לסייע להתפתחות המקצועית של המורים המתחילים ולפתח תרבות הערכה וקליטה במערכת. המורים החדשים מקבלים ליווי של חונך ומלווה מקצועי המסייעים לשמר אותם במערכת ולמנוע נשירה. אופן הליווי והיקפו נקבעים על ידי משרד החינוך.

 

מורים וגננות אחרי שנת סטאז'


מורים וגננות הנמצאים אחרי סיום שנת הסטאז' לוקחים חלק בפיתוח מקצועי. הפיתוח המקצועי נערך במתכונת קורסים שונים, המיועדים לאנשי חינוך בשנה או בשנתיים הראשונות שאחרי שנת ההתמחות. באותם קורסים נרכשות מיומנויות חשובות לאנשי ההוראה, בהתאם להתמחויות שלהם ולמסגרת שבה הם מלמדים.


יש להתעדכן מול המכללה כדי לקבל את הפרטים המדויקים אודות קורסים אלה.

 

רישיון לעיסוק בהוראה


אחד התנאים ההכרחיים להשתלבות במקצוע ההוראה הוא קבלת רישיון הוראה מטעם משרד החינוך. במסגרת דרישות המשרד, מונפקים הרישיונות בהתאם להכשרת העובדים לאחר קבלת אישורים על השכלה והשלמת שנת ההתמחות.


קיימים מספר סוגי רישיונות -

  • רישיון לעיסוק בהוראה - המתיר למחזיקים בו לעבוד במקצוע ההוראה במערכת החינוך מגני ילדים ועד לחטיבה עליונה. מיועד לבעלי תואר אקדמי, בעלי תעודת הוראה המשלימים בהצלחה את הסטאז' וסדנת הסטאז'.
  • רישיון הוראה קבוע לעובדים בחינוך על יסודי
  • רישיון לייעוץ חינוכי
  • רישיון לעובדים פרא רפואיים - לעובדים במקצועות הבריאות
עוד מסלולי לימוד - מכללת אורנים