לימודי הוראת של"ח לתעודת הוראה שנייה במכללה האקדמית אורנים

לימודי הוראת של"ח לתעודת הוראה שנייה במכללה האקדמית אורנים

תעודת הוראה שנייה בשל"ח וידיעת הארץ – המכללה האקדמית אורנים

 

דרך ארץ

 

בחברה כיום יש מעט מאוד אנשים שטבע וטיולים הם מנת חלקם, רוב האנשים, ילדים ומבוגרים כאחד, מעדיפים לבלות את מרבית זמנם בישיבה מול מסכים, ואם יוצאים מהבית זה לבית קפה או לקולנוע הקרוב. לעומת זאת, יש אנשים שאצלם אהבת הטבע היא דבר מולד, הם יוצאים לטיולים ואוהבים לדעת את הסיפור של כל מקום, את כל המאורעות ההיסטוריים שהתרחשו בו, להכיר כל עץ, צמח ופרח ולעשות הקשרים בין הסביבה לבין החברה. לאותם אנשים יש האפשרות להעביר את האהבה שלהם לארץ לאחרים ולהנחיל את הידע שיש להם לתלמידים וכך לחנך אותם למודעות סביבתית חברתית גבוהה.

 

של"ח אלה הם ראשי תיבות של שדה, לאום חברה. תחום לימודי זה שייך למעשה למנהל חברה ונוער של משרד החינוך אשר מכשיר מורים לשל"ח ולידיעת הארץ לבתי הספר העל יסודיים. המטרה של הכשרת מורים בתחום זה היא לטפח בקרב התלמידים אחריות מוסרית, חברתית, דמוקרטית, זאת לצד מימוש עצמי מתוך הכרת ארץ ישראל, המפה הגיאוגרפית שלה, הטבע שלה וההיסטוריה שלה.

 

למורי של"ח וידיעת הארץ יש את הזכות ללמד את התלמידים על ארץ ישראל ולהוציא אותם מהכיתה אל הטבע שבחוץ, וכך להפגיש בין הילדים לבין מערכות של נוף - אדם הן בסביבה הקרובה לו והן בסביבה רחוקה יותר.

 

 

תכנית הלימודים

 

תעודת הוראה שנייה בשל"ח ובידיעת הארץ של המכללה האקדמית אורנים מיועדת בעיקרה להכשיר מורים למקצוע של"ח וידיעת הארץ אך היא מתאימה גם למורי דרך ולמדריכי טיולים שרוצים להעמיק את הידע שלהם בתחום. בקורס זה הסטודנטים מעמיקים את הידע שלהם על ארץ ישראל מנקודת מבט כללית ומתוך ראייה רב-תחומית. על כן הסטודנטים לומדים על נושאים רבים הקשורים לתחום ידיעת הארץ כמו היסטוריה, גיאוגרפיה ארכיאולוגיה, בוטניקה, זואולוגיה וציונות.

 

תכנית לימודי הוראת של"ח וידיעת הארץ מקנה לסטודנטים הקשר היסטורי ורב ערכי על חבלי הארץ השונים, כך, למשל, מישור החוף מתקשר ישירות למגמות ההתיישבות בארץ ישראל בתקופת השלטון העות'מני, חבל ההר משתייך להתגבשות של הזהות היהודית במעבר מחברה של נוודים לחברה אורבנית של ירושלים.

 

הסטודנטים לומדים מיומנויות של חינוך והוראה הן בכיתות והן בטבע, מחוץ לכותלי בית הספר. כמו כן, הם רוכשים את הכלים הנדרשים למחקר בתחום הטבע ותולדות האדם בארץ ישראל בראייה היסטורית וחברתית. חלק בלתי נפרד מתכנית הלימודים הוא סיורים ופעילויות בשטח, לרבות ניווטים, הדרכות חוץ, הכנת מסלולים וצירי מסע.

 

מתכונת הלימוד

 

תכנית הרחבת ההסמכה למורים היא שנתית והיקף הלימוד הוא 300 שעות לימוד אקדמיות. השיעורים מתקיימים אחת לשבוע בשעות אחר הצהריים והערב. במהלך הקיץ יתקיימו לימודים מרוכזים במשך שבועיים. מתכונת הלימוד כוללת לימודים עיוניים, התנסות מעשית, סדנת סטאז' והשתתפות פעילה בארבעה צירי מסע.

 

נושאי לימוד

 

  • היסטוריה של עם ישראל
  • ציונות – עלייה והתיישבות
  • גיאוגרפיה של ארץ ישראל
  • ארכיאולוגיה של ארץ ישראל
  • טופוגרפיה, התמצאות וניווטים    
  • ידיעת הארץ
  • אדם וסביבה
  • לאום מורשת וזהות
  • מדעי הטבע והסביבה    
  • ועוד

 

תנאי קבלה

 

ללימודי תעודת הוראה שנייה בשל"ח וידיעת הארץ מתקבלים מועמדים בעלי תואר ראשון ותעודת הוראה במקצועות גיאוגרפיה, לימודי ארץ ישראל, היסטוריה של עם ישראל, מקרא וביולוגיה או סטודנטים הלומדים לקראת תואר ראשון בתחומים אלה. הקבלה ללימודים מותנית בראיון קבלה.

 

תעודה

 

תלמידים שמסיימים את כל דרישות התכניות מקבלים תעודת הוראה שנייה בשל"ח וידיעת הארץ לבתי הספר העל יסודיים מטעם מנהל חברה ונוער של משרד החינוך.

עוד מסלולי לימוד - מכללת אורנים