תואר שלישי בחינוך באוניברסיטת תל אביב

תואר שלישי בחינוך באוניברסיטת תל אביב

תואר שלישי בחינוך – אוניברסיטת תל-אביב

 

חינוך עצמאי

 

חינוך ילדים והקניית מיומנויות למידה הוא דבר שמעסיק חוקרים מזה דורי דורות. במרוצת השנים עלו גישות שונות לחקר החינוך ויש צורך מתמיד בחוקרים שימשיכו לחקור את התחום כדי לשפר את איכות ההוראה ולהטיב עם התלמידים וכך עם איכות האוכלוסייה בישראל.

 

תואר שלישי בחינוך נועד לסטודנטים אשר להם תואר שני מחקרי בחינוך או בדיסציפלינות אחרות אשר מעוניינים להמשיך ולחקור את התחום באופן מעמיק. בעזרת הכלים והמיומנויות שרכשו בתארים הקודמים הם יכולים לבחור תחום אחד בתוך הדיסציפלינה הרחבה, להתמקד בה ולבחון אותה מבפנים ומבחוץ. בזכות תוצאות המחקר של תלמידי התואר השלישי מתפתחות תיאוריות חדשות וגישות מקוריות לשיפור דרכי הלמידה וההוראה, הן מהפן של הלמידה והן מהפן של ההוראה. להם הזכות לעשות שינוי, ולו הקטן ביותר, בגישות חינוכיות ולשנות את פני החינוך בישראל.

 

תכנית הלימודים

 

תואר שלישי בחינוך באוניברסיטת תל-אביב מיועד לתלמידים מצטיינים במיוחד, בעלי תואר מוסמך אוניברסיטה שהגישו עבודת גמר אשר הוכיחו יכולות של מחקר עצמאי וברצונם להמשיך ולעסוק במחקר בתחום החינוך ובאסכולות הקשורות אליו.

 

כדי לקבל את התואר "דוקטור בפילוסופיה" הסטודנטים מתבקשים למצוא נושא מחקר ומנחה לעבודת הדוקטורט. הסטודנטים משתתפים בקורסים הקשורים לתחום המחקר שבו הם בחרו והם עוסקים בעיקר בעבודת המחקר לכתיבת העבודה. עבודת הדוקטורט צריכה להיות מנוסחת וערוכה לפי הכללים המקובלים של בית הספר לחינוך.

 

מתכונת הלימוד

 

לימודי התואר נמשכים עד ארבע שנים. היקף הלימודים הוא בין 14 ל - 16 שעות לימוד אקדמיות אשר כוללות סדנת חובה לתלמידי מחקר וקורסים נוספים המיועדים לתואר שני. הקורסים נקבעים בהתאם לנושא עבודת המחקר בתיאום עם המנחה לדוקטורט. את עבודת הדוקטורט יש להגיש בתוך חמש שנים מתחילת הלימודים.

 

תכנית הלימודים נחלקת לשני שלבים – תלמידי שלב א' ותלמידי שלב ב'. תלמידי שלב א' הם סטודנטים שהתקבלו ללימודי התואר השלישי והצעת המחקר שלהם עוד לא קיבלה את האישור הנדרש, את הצעת המחקר יש להגיש בתוך שנה ממועד הקבלה ללימודים. הסטודנטים נבחנים במבחן כשירות בעל פה על הצעת המחקר, במבחן זה הם צריכים לדון בהצעת המחקר ולהתייחס הן לשלבים התיאורטיים של המחקר והן לשלבים המתודולוגיה המחקרית שלו. סטודנטים שעוברים שלב זה מתקבלים כתלמיד שלב ב'. תלמיד שלב ב' הוא סטודנט שהצעת המחקר שלו אושרה ועליו לכתוב את עבודת הדוקטורט בפועל עם הנחיית מרצה.

 


נושאי מחקר

 

  • התפתחות בגיל הרך
  • ייעוץ חינוכי
  • היסטוריה של החינוך
  • מנהל החינוך
  • סוציולוגיה של החינוך
  • מדיניות החינוך
  • פילוסופיה של החינוך
  • טכנולוגיות למידה
  • חינוך מיוחד ולקויות למידה
  • התפתחות שפת אם    
  • חינוך של לקויי שמיעה בישראל    
  • ועוד

 

על מוסד הלימודים

 

בית הספר לחינוך של אוניברסיטת תל-אביב מציע מגוון מסלולי לימוד לתואר ראשון ולתארים מתקדמים אשר מבוססים על עיון, על מחקר ועל הוראה מתקדמת ברמה גבוהה. הסטודנטים של בית הספר רוכשים כלים לחשיבה ביקורתית על גישות בחינוך והם מתמקדים הן בשאלות הבסיסיות הקשורות לתחום והן בפיתוח המחקר החינוך למען יישום עתידי של הוראה נכונה. בין תכניות הלימוד של בית הספר אפשר ללמוד תואר שני בחינוך מיוחד ומנהל בחינוך, תואר שני בחינוך מתמטי, מדעי וטכנולוגי, תואר שני בחינוך רב לשוני ותואר שני במנהל ומנהיגות בחינוך.

 

תנאי קבלה

 

המועמדים לתואר שלישי בחינוך יכולים להתקבל בשני מסלולים – המסלול הרגיל והמסלול הישיר. למסלול הרגיל מתקבלים מועמדים שלהם תואר שני מחקרי בחינוך בציון 85 ומעלה שהגישו עבודת גמר בציון 85 לפחות. מועמדים בעלי תואר מוסמך אוניברסיטה בתחום אחר שאינו חינוך, נוסף לדרישות הקודמות, נדרשים ללימודי השלמה בחינוך. כמו כן, על המועמדים למצוא מנחה לעבודת הדוקטורט.

 

למסלול הישיר לתואר שלישי מתקבלים על תנאי מועמדים שלהם תואר בוגר אוניברסיטה בחינוך או בתחום אחר בציון גמר 90 ומעלה. כמו כן, עליהם להירשם ללימודי תואר שני בחינוך ולסיים בתוך שנה 18 שעות אקדמיות בציון ממוצע של 90 ומעלה. במהלך שנה זו על המועמדים להגיד עבודה סמינריונית שבה עליהם להוכיח שביכולתם לבצע מחקר מקורי עצמאי. ציון של עבודה זו צריך להיות 95 לכל הפחות.

 

 

תעודה

 

סטודנטים שעומדים בכל דרישות הלימודים ומגישים את עבודת הדוקטורט מקבלים תואר שלישי PhD "דוקטור לפילוסופיה" מטעם בית הספר לחינוך של אוניברסיטת תל-אביב.

למידע נוסף לחצו: אוניברסיטת תל אביב
עוד מסלולי לימוד - אוניברסיטת תל אביב