תואר שני בחינוך, מיינדפולנס ולמידה חברתית-רגשית במכללה האקדמית בית ברל

שירות אישי - צור קשר
תואר שני בחינוך, מיינדפולנס ולמידה חברתית-רגשית במכללה האקדמית בית ברל

תואר שני M.Ed בחינוך, מיינדפולנס ולמידה חברתית-רגשית במכללה האקדמית בית ברל

 

במכללה האקדמית בית ברל מתקיימת תכנית לתואר שני M.Ed בחינוך, מיינדפולנס, ולמידה חברתית-רגשית. התכנית מתכתבת עם מגמות חדשות וכלל עולמיות, כחלק משאיפתה של המכללה לתרום להכשרת דור המחנכים הבא של ישראל.


מיינדפולנס (בעברית: קשיבות), הינה מודעות לא שיפוטית למתרחש ברגע הנוכחי, תוך התמקדות ברגשות, בתחושות הגוף, ובתכנים מנטליים. בעשורים האחרונים, תרגול מיינדפולנס הפך למרכיב משמעותי במערכות החינוך בעולם, ופרקטיקות אלו מיושמות כיום בבתי ספר, בקליניקות טיפול, ועוד. תרגול מיינדפולנס תורם לחיזוק מיומנויות ויסות רגשי וקשב, ולשיפור התקשורת שבין המורה לתלמידיו.


למידה חברתית-רגשית (SEL) הינה פרקטיקה פדגוגית שמטרתה שיפור יכולות המודעות העצמית, הויסות הרגשי, והתפקוד במצבים חברתיים המחייבים בחירה או הכרעה. פרקטיקות אלו יכולות לתרום לשיפור האווירה והאקלים החינוכי, ולפיתוח יכולות ההתמודדות עם מצבים מורכבים הן בקרב התלמידים, והן בקרב המורים.

 


מה לומדים?


הסטודנטים בתכנית מעמיקים בבסיס הפילוסופי והמחקרי-מדעי של תחומי המיינדפולנס, תיאוריית האמפתיה, והלמידה החברתית-רגשית. התכנית מושתתת על התנסות ותרגול, המאפשרים למשתתפים לעבור תהליך חינוכי ואישי. תהליך זה מקנה למחנכים ולמטפלים הבנה מעמיקה של נפש תלמידיהם, ומעשיר את עבודת ההוראה. כמו כן, התכנים הנלמדים יכולים לסייע לאנשי ההוראה למצב עצמם כדמויות משמעותיות מול תלמידיהם.


התכנית בנויה מארבע הרמות הבאות:

  • הרמה הבסיסית: נלמדים קורסי תשתית, המניחים את הבסיס המושגי, המחקרי-מדעי, והפרקטי לתחומי המיינדפולנס, תיאוריית האמפתיה, ולמידה חברתית-רגשית. במקביל, מתקיימת התנסות מעשית בתרגול מיינדפולנס, והיכרות עם היבטים מדעיים בחקר המוח.
  • הרמה השנייה: קורסי תשתית הנוגעים להיבט העיוני והפילוסופי, במקביל להעמקת התרגול.
  • הרמה השלישית: קורסי הכשרה להוראת מיינדפולנס ולמידה חברתית-רגשית למגוון מסגרות וקבוצות גיל.
  • הרמה הרביעית: פיתוח עצמי של תכניות לימוד לבניית כישורים רגשיים וחברתיים המבוססים מיינדפולנס ואמפתיה. כמו כן, מתקיימים תרגול פדגוגיה מתבוננת, ביצוע מחקרים עצמאיים, והתנסות מעשית בהוראה.

 

מה משך הלימודים?

 

משך הלימודים שנתיים (ארבעה סמסטרים). מרבית הלימודים ייערכו במהלך יום מרוכז אחד בשבוע. בשנת תשפ"ד, הלימודים יתקיימו בימי חמישי, בין השעות 13:00-20:00. נוסף על כך, על הסטודנטים להשתתף בשני ריטריטים לימודיים שהיקפם שלושה עד ארבעה ימים, במהלך שנות הלימודים.

 

סגל


ראש התכנית, פרופסור חן למפרט, הינו איש חינוך ופילוסוף. מחקריו מתמקדים בפדגוגיה ביקורתית, מדיטציה והגות בודהיסטית, פילוסופיה של הרגשות, והקשר שבין מדיטציה לתודעה ולשפה.

 

קהל היעד


תכנית זו מתאימה למורים, למדריכים, ולמטפלים הפועלים במסגרות חינוכיות, ומעוניינים:

  • לתרגל קשיבות כבסיס לחוסן האישי ולשכלול העבודה המקצועית.
  • להעמיק בתחומי מחקר חדשים, ולהתפתח כחוקרים.
  • לאפשר לתלמידיהם לפתח תחושת ערך, ולסייע להם לפעול מתוך מודעות חברתית ואישית.
  • לפעול לשינוי המציאות עבור פרטים, כיתות, וקהילות, באמצעות פעולה מיטיבה.

 

מהם תנאי הקבלה?


תנאי הקבלה לתכנית הינם:

  • תואר ראשון בממוצע 80 ומעלה (85 ומעלה בחלק המחקרי).
  • תעודת הוראה (במקרים מסוימים, תובא בחשבון תעודת "עובד חינוך", בהתאם להחלטת ועדת קבלה).
  • ראיון אישי.

 

אילו תעודות מקבלים?


מוסמכי תכנית זו מקבלים את התעודות הבאות:

  • תואר שני M.Ed ב - "חינוך, מיינדפולנס ולמידה חברתית-רגשית".
  • הסמכה להוראת מיינדפולנס ולמידה חברתית-רגשית במסגרות חינוכיות.
למידע נוסף לחצו: המכללה האקדמית בית ברל
עוד מסלולי לימוד - המכללה האקדמית בית ברל