לימודי גינון טיפולי במכללת סמינר הקיבוצים

שירות אישי - צור קשר
לימודי גינון טיפולי במכללת סמינר הקיבוצים

לימודי גינון טיפולי במכללת סמינר הקיבוצים

 

שיטות טיפול חדשניות

 

יותר ויותר אנשים נוטים לפנות לייעוץ או טיפול פסיכולוגי כחלק משגרת חייהם, על מנת להקל את ההתמודדות עם העומסים השונים שמציבים חיי היומיום. 

 

עם זאת, מטפלים רבים העידו על כך שקיים צורך להוסיף גיוון ומימד נוסף לשיטות המסורתיות והמקובלות בעולם הפסיכולוגיה. במסגרת חידושים אלו הוחלף הטיפול בשיטה של שיחה, בטיפול פסיכולוגי תוך כדי עשייה.

 

בשנים האחרונות, מספר רב של מטופלים מעוניינים לחוות את הטיפול הפסיכולוגי בצורה מעשית יותר, ושיטה זו הוכיחה את עצמה כיעילה במקרים רבים. שיטות הטיפול החדשות שהופיעו כוללות טיפולים באמצעים אומנותיים (כגון דרמה, ציור, תיאטרון בובות), ליצנות רפואית, טיפולים בעזרת שטח, טיפול בעזרת בעלי חיים ועוד.

 

אחת מן השיטות החדישות לטיפול פסיכולוגי הינה הגינון הטיפולי, אותה ניתן ללמוד גם במכללת סמינר הקיבוצים.

 

טיפול באמצעות האהבה לטבע

 

גינון טיפולי הינו ענף בפסיכולוגיה המיושם על ידי שימוש באלמנטים מתוך אומנות הגינון. ראשיתה של השיטה מצויה במצרים העתיקה, אך רק במהלך המאה ה-20 הושרשה כשיטה לטיפול פסיכולוגי מן המניין.

 

המטפל משתמש באהבת הטבע כדרך לטיפול ושיקום של המטופל, והם מתנסים יחדיו בשלל פעילות מתחום הגינון כגון שתילה וזריעה, השקייה, תכנון הגינה ועוד.

 

מטרתו של הגינון הטיפולי הינה לשפר את אורח חייהם של מטופלים בעלי מוגבלויות פיזיות, מוגבלויות נפשיות, ואוכלוסיות נוספות בעלות קשיים (קשישים וילדים). באמצעות עבודה מעשית בצורות שונות בגינה, לומדים המטופלים לפתח כלים מעשיים להתמצאות במרחב, לשיפור היכולות המוטוריות, ולשיפור ההתנסות החושית. כמו כן, משתפרים תחומים קוגניטיביים, רגשיים וחברתיים, המאפשרים למטופל לפעול טוב יותר במסגרת החברה.

 

לגינון הטיפולי יתרונות רבים כגון לקיחת אחריות על ביצוע, פורקן למתחים פיזיים (חפירה, גיזום), ליווי תהליך של ייצור חי, בניית ביטחון עצמי, פעילות בסביבה טבעית, ופיתוח יכולות של אינטראקציה חברתית.

 

למי מיועדת התוכנית?

 

התוכנית להכשרת מטפלים בגינון טיפולי בסמינר הקיבוצים מיועדת לאנשי מערכת החינוך כגון יועצים, מורים ומורים לחינוך מיוחד. בנוסף, התוכנית פונה גם לאנשים העוסקים בתחומים שונים של טיפול.

 

תוכנית הלימודים

 

לימודי התעודה להכשרה בגינון טיפולי במכללה האקדמית סמינר הקיבוצים מתקיימים בתכנית חד שנתית. הלימודים נעשים בהיקף של 232 שעות לימוד עיוניות, אליהם מתווספות כ-56 שעות של עבודה מעשית ומספר שעות המוקדשות לסיורים. התוכנית עוסקת בהכשרת מטפלים באמצעות גינון לילדים, מבוגרים, קשישים ולבעלי צרכים מיוחדים. המפגשים נערכים פעם בשבוע, החל משעות הבוקר.

 

בתחילת הלימודים נלמדים היסודות הסביבתיים, הביולוגיים והפסיכולוגיים שישמשו בסיס לעבודתם של המטפלים. נלמדים שיעורים כגון מבוא לאקולוגיה, יסודות פיתוח הגינה הטיפולית, עבודה עם קבוצה בגינה, פסיכולוגיה התפתחותית ועוד.

 

לאחר מכן, הסטודנטים מעמיקים בתכנים מתקדמים כגון אלמנטים תרפויטיים בטבע, גינון טיפולי (אבחון, התערבות והערכה), פסיכותראפיה ועוד. במהלך שנה זו יעברו הסטודנטים הדרכה לעבודה מעשית, ולאחר מכן יישמו את שלמדו בהתנסות המעשית. ההתנסות מתבצעת ביום לימודים נוסף, במשך 3-4 שעות, פעם בשבוע.

 

תנאי קבלה

 

כאמור, הקורס מתאים לאנשי חינוך, למי שעוסקים בהדרכת נוער, לעובדים סוציאליים, לבעלי מקצועות פרה רפואיים, מפעילי גינות קהילתיות ולפעילים סביבתיים.

 

כדי להתקבל, יש לעבור בהצלחה ראיון קבלה קבוצתי. ניתנת עדיפות בקבלה למי שיש ברשותם ניסיון חינוכי או טיפולי.

 

על מוסד הלימודים

 

המכללה האקדמית לחינוך, אומנות וטכנולוגיה, סמינר הקיבוצים, הינה מוסד אקדמי בתחום החינוך בישראל. המכללה ממוקמת בתל אביב ובמסגרתה פועל קמפוס מרכזי וכן קמפוס לאמנויות. המכללה שמה דגש מיוחד על ערכים חברתיים כגון איכות הסביבה ומעורבות חברתית, ופועלת להנחילם לתלמידיה ובוגריה.

 

 

במכללת סמינר הקיבוצים ניתן ללמוד במגוון מסלולי לימוד, החל מתואר ראשון ושני בתחומי החינוך והאומנות, דרך מסלולים להכשרת אקדמאים להוראה, וכלה בלימודי תעודה (בתחומי הטיפול, האומנות והקואצ’ינג).

 

למידע נוסף לחצו: מכללת סמינר הקיבוצים
עוד מסלולי לימוד - מכללת סמינר הקיבוצים