פרויקט גמר של סטודנטים להנדסה עוזר לילדים עם שיתוק מוחין

6/12/2018 מאת: אנאבל אדמסקי (2,648 צפיות)

אושרת ומאור, שני סטודנטים להנדסת תוכנה, יצאו למסע מרגש שהתחיל בפרויקט הגמר שלהם. המערכת הטכנולוגית שפיתחו מסייעת לילדים עם שיתוק מוחין לתקשר עם סביבתם, כעת הם ממשיכים לפתח את הפרויקט ושואפים לעזור לכמה שיותר אנשים עם מוגבלויות, בכוח ההנדסה.

המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


סטודנטים להנדסת תוכנה ב - SCE המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון פיתחו מערכת שמסייעת לילדים עם שיתוק מוחין


ביום שני השבוע (3/12/18) ציינו את היום הבין לאומי לזכויות אנשים עם מוגבלויות. ב - SCE המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון, פיתחו שני סטודנטים להנדסת תוכנה מערכת מיוחדת שמסייעת לאנשים עם מוגבלות בכוח הטכנולוגיה. במסגרת פרויקט הגמר, הם יצרו אפליקציה שיכולה לעזור לילדים עם שיתוק מוחין לתקשר עם סביבתם.


שני הסטודנטים, אושרת יוסף ומאור כהן, תכננו מערכת מתקדמת שנועדה לעזור לאנשים עם שיתוק מוחין להסביר את רצונם לסובבים אותם. המערכת מותקנת על גבי טאבלט שמציג כמה תמונות, היא מזהה תנועות בעיניים ובחלקי פנים אחרים של המשתמש, ולפיהם בוחרת באחת התמונות ויוצרת פלט קולי שמסביר את בקשתו.


את הפרויקט ערכו בהנחייתה של חבצלת כהן, מרצה במכללה ובשיתוף פעולה עם עמותת TOM - Tikun Olam Makers, שמחברת בין מהנדסים וסטודנטים להנדסה לבין אנשים עם מוגבלויות כדי לפתח יחד פתרונות לקשיים ובעיות שעמן הם מתמודדים.


הסטודנטים ללימודי הנדסת תוכנה מתארים שתחום הסיוע לאנשים עם מוגבלויות היה תמיד קרוב מאוד לליבם וכשהתבקשו לבחור נושא לפרויקט הגמר, ידעו מיד שינסו לפתח מערכת טכנולוגית שתסייע. "ההיכרות הראשונית שלי עם שיתוק מוחין התחילה בגיל צעיר מאוד. לבת הדודה שלי אוראל יש שיתוק מוחין ברמה הקשה ביותר והיא מתמודדת עם פגיעה רב מערכתית. זה משהו שהשאיר עליי רושם לכל אורך החיים." מספר מאור.


"כשהכרתי את אישתי, שעוסקת בתחום החינוך המיוחד, היא הכירה לי בחור מדהים בשם שלומי, שיש לו שיתוק מוחין. שלומי מתפקד ברמה גבוהה והפגיעה אצלו היא בעיקר בגפיים וכן לקות ראייה. מיד נוצר בינינו קשר חזק, כמו בין אחים. כשהגענו לשלב של פרויקט הגמר, היה ברור לנו שאנחנו מכוונים לפרויקט בעל משמעות. כשקיבלנו את ההצעה מארגון Tikun Olam Makers, זה הרגיש ממש כמו שליחות."


להנגיש את הטכנולוגיה - ולשנות את החיים


דרך ארגון TOM, הגיעו הסטודנטים לבית הספר הרצפלד בחולון, בית ספר לילדים עם מוגבלויות בגילים 6 - 21, שמתמקד בילדים עם מוגבלויות מוטוריות. כך פגשו השנים את חיה, תלמידה בת 17 בבית הספר. חיה נולדה עם שיתוק מוחין והיא משותקת גפיים. בשל בעיה בתנועתיות של העיניים וקושי במיקוד בתמונה, לא יכלה להשתמש במערכת תקשורת מבוססת מיקוד מבט, פתרון שבו משתמשים אנשים רבים עם שיתוק מוחין שזקוקים למערכת תקשורת שמתבסס על קריאת תנועת האישונים. אושרת ומאור החליטו לנסות לעזור לחיה למצוא פתרון חדש שיעזור לה.


"בתחילת התהליך הבנו שפתרונות שמבוססים על תנועת אישונים לא יתאימו לחיה ושהיא לא תוכל להשתמש בהם. למעשה, מערכות כאלה לא מתאימות לבערך 60 אחוזים מהתלמידים בבית הספר. שיתוק מוחין הוא ספקטרום, לעיתים יש פזילה או תנועות עיניים לא רצוניות ולכן המערכות שיש בשוק לא רלבנטיות." מתארת אושרת.


"כשפגשנו אותה, התקשורת עם חיה התקיימה דרך המטפלים שלה. הם שאלו שאלות והתבססו על תנועות פנים קטנות מאוד שלה כדי לקבל את התשובות. לקח זמן עד שהיו מגיעים לצורך שלה. זו מימיקה עדינה מאוד, שרק מי שמכיר אותה היטב יודע להבין. היא נעזרה גם בלוח מיוחד שמותקן על כיסא הגלגלים שלה, עם סימונים לתשובות 'כן' ו - 'לא', אבל זאת מערכת שמעניקה לה מענה מוגבל מאוד." היא מוסיפה.


הם ליוו את חיה במשך כשנה ועבדו יחד איתה, עם המטפל שלה רפאל (רפי) וצוות בית הספר כדי לתכנן מערכת שמתאימה במיוחד אליה ולצורכים שלה, וגם ליצור פתרון שיוכל לסייע לאנשים אחרים עם שיתוק מוחין. הפתרון שפיתחו מתבסס על זיהוי של מספר נקודות בפנים נוסף על העיניים. "הזיהוי הזה מייחד את המערכת שלנו ומבדיל אותה מפיתוחים דומים בשוק. המערכת מתחשבת בתשובה רק אם כל הנקודות הנדרשות בפנים נעות יחד. אצל חיה, למשל, בחרנו לכלול גם את אמצע האף וחלקים נוספים בפנים." הם מסבירים.


הם התחילו למפות את הצרכים של חיה ותכננו את האפליקציה בהתאם. המערכת מציגה ארבע תמונות על גבי מסך הטאבלט, שנבחרו אחרי שיחות עם המטפלים. דרך התמונות היא יכולה, למשל, להסביר שהיא רעבה או לבקש לשתות מים. בהתאם לדרישות בית הספר, המערכת תוכננה לתמוך בכמה שפות. לאורך תהליך הפיתוח, הסטודנטים גם התייעצו עם קלינאי תקשורת כדי להתמודד עם בעיות מיקוד ולעצב ממשק שיתאים לתלמידים ויקל עליהם.


הם מתארים שהמערכת יכולה גם לשלוח התרעה לטלפון הנייד של המטפל כאשר הוא לא נמצא קרוב אל המשתמש. "עד עכשיו, זה היה מצב בעייתי עבור חיה, כי היא זקוקה לליווי צמוד בכל שעות היממה. הפתרון הזה נותן לה יותר עצמאות." 

 

הסטודנטים מציינים שיתרון מרכזי של המערכת שלהם הוא הפשטות של הרכיבים שלה והנגישות שלה מבחינה טכנולוגית וכלכלית. "רוב המערכות שקיימות היום בשוק מבוססות על תוכנה מיוחדת שמותקנת אך ורק על מחשב נייח בתוספת של רכיב חיצוני בדמות מצלמה מיוחדת. זו מערכת מורכבת מאוד ולא נוחה לשימוש, היא גם כרוכה בעלויות גבוהות מאוד. כמו כן, יש צורך לעבור תהליך בירוקרטי ארוך כדי להיות זכאים למערכת כזו, תהליך שיכול להיות מייגע מאוד לילדים ולמשפחות שלהם." הם מסבירים.


"אנחנו יצרנו אלטרנטיבה אדירה, כל מכשיר נייד עם מערכת אנדרואיד יכול להפעיל את המערכת בעזרת המצלמה הפנימית שלו, וכך ליהנות מלוח תקשורת נייד וזמין בכל מקום ובכל זמן. האפליקציה היא פשוטה לשימוש וכל אחד יכול להוריד אותה ולהשתמש בה. לכל אורך הדרך, המטרה שלנו הייתה ליצור מערכת שתהיה זולה, נגישה וזמינה."

 

גולשים שאהבו את זה קראו גם:

 


הופכים את העולם למקום טוב יותר - בכוח הטכנולוגיה


בבית הספר בחולון התלהבו מאוד מן הרעיון של הסטודנטים וכעת הם מעוניינים להתקין את המערכת על טאבלטים כדי לסייע לתלמידים רבים. אחרי ההתקנה, התלמידים יוכלו להתחיל ללמוד להשתמש באפליקציה יחד עם המטפלים שלהם.


"זה פרויקט אדיר, שעוזר מאוד לילדים ואני מאוד שמח שהסטודנטים החליטו לערוך אותו. המערכת שפיתחו שונה מאוד מכל הטכנולוגיות שקיימות היום והיא חוסכת עלויות בצורה ניכרת." אומר רפאל, המטפל של חיה ומורה בבית הספר. רפאל ליווה את אושרת ומאור לאורך תהליך העבודה על הפרויקט וסייע להם בתכנון ובהתאמת המערכת לצורכים בשטח.


"אושרת ומאור באמת עשו הכל מכל הלב והשקיעו המון בפרויקט. זו פעם ראשונה שאנחנו עורכים בבית הספר שיתוף פעולה כזה עם סטודנטים והם באמת הצליחו לענות על הצורכים שלנו. בצוות בית הספר מאוד מרוצים מהתוצאות וגם הילדים, ובהם חיה, מרוצים מאוד." הוא מספר.


"רפי ליווה אותנו לכל אורך התהליך. הוא מאוד האמין בפרויקט מתחילתו ועד סופו, המליץ, עזר וכיוון לפי ניסיונו." מספרים הסטודנטים. "כשהפרויקט הושלם הייתה תחושה של שותפות מצד בית הספר והתרגשות רבה מכך שהמערכת יכולה לפתור בעיות רבות, גם של ילדים עם שיתוק מוחין וגם של ילדים אחרים. זכינו להרבה הערכה על כך שבחרנו נושא מורכב כל כך, ולמרות המהמורות בדרך הלכנו עם האמונה ביכולות שלנו עד הסוף - ובסוף גם הגענו לתוצאה המיוחלת."


אושרת ומאור הציגו את פרויקט הגמר שלהם בכנסים של המכללה ואומרים שזכו להתעניינות רבה במהלכם, שכן המערכת מתאימה לא רק לאנשים עם שיתוק מוחין, אלא לקשת רחבה של קשיי תקשורת מילוליים ופיזיים. גם מאנשי מקצוע שעמם הם מתייעצים לגבי המשך פיתוח המערכת ושכלול הממשק, הם מקבלים לדבריהם תגובות חיוביות מאוד.


כעת, כשהם מסיימים את לימודי ההנדסה, אושרת ומאור אומרים שהם רוצים להמשיך להגשים חלום ולעזור לסביבה במגוון של מסגרות. "השאיפה שלנו היא שגם כשנמצא את מקומנו בשוק העבודה נמשיך לעשות טוב, וניקח על עצמנו תפקידים מלאי משמעות, כדי להפוך את העולם הזה למקום טוב יותר."