ניהול וארגון מערכות חינוך לתואר שני בסמינר הקיבוצים
חינוך, בראש ובראשונה
ניהול מערכת חינוכית אינו דומה לניהול מערכת אחרת; מערכת חינוכית טומנת בחובה מטרות מסוימות, יעדים וכוונות, והיא דורשת יד מכוונת ומנהיגה, הבקיאה הן בתחומי הניהול, והן בתחומים הערכיים והפדגוגיים המרכיבים מערכת כזו. תואר שני בניהול מערכות חינוך נוגע בנושאים אתיים רחבים ובדילמות מכריעות העולות בעקבות תופעות חברתיות חדשות, התפתחויות טכנולוגיות, הופעתם של תחומי דעת חדשים, וכדומה. מנהלים בתחום החינוך צריכים להתעדכן בכל מה שחדש מחוץ לכתלי בית הספר, ולווסת ולנתב נכון חידושים אלה בתוך עורקי המערכת, שבה מגדלת החברה את בני דור העתיד.
על התכנית בסמינר הקיבוצים
בעולם החינוכי כיום, מוסדות החינוך נתונים בתווך; מצד אחד, אלו מוסדות הכפופים לנורמות, לתכתיבים ולתקדימים שונים הקשורים במערכת החינוך הכוללת. מן הצד השני, מוסדות חינוך רבים כיום מנוהלים באופן פרטי או בצורה המאפשרת חופש ביטוי חינוכי וערכי, ולעיתים אף חופש בחירה בתכני הלימוד. לפיכך, מנהלים מתפקדים במערכת הנמצאת בתלות חיצונית ובמרחב אוטונומי – בו זמנית.
התכנית לניהול וארגון מערכות חינוך לתואר שני בסמינר הקיבוצים היא תכנית שנועדה להכשיר מנהלים הבקיאים במתרחש במערכות חינוך ומתמחים בניהולן – על כל המשתמע מכך. היא כוללת את כל הידע התיאורטי והמעשי הדרוש לבוגריה כדי לתפקד כאנשי חינוך ופדגוגיה וכמנהלים, המובילים ומנהיגים מערכת שהיא חינוכית, חברתית ולימודית.
נושאי הלימוד בתכנית
תכנית הלימודים בניהול וארגון מערכות חינוך שמה דגש על שילוב בין נושאים מתחום הניהול, ידע על השינויים המתרחשים במערכת החינוך, תכנים השאולים מלימודי תואר שני במינהל ציבורי, ועוד. בנוסף, התכנים מתמקדים אף בהקניית ראייה רחבה של מערכת החינוך בישראל ובעולם כולו, מתוך נקודות מבט פוליטיות, חברתיות, מוסריות ואחרות. מבין הנושאים הנלמדים במסלול זה ניתן למצוא גם את הנושאים הבאים:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
תנאי הקבלה וקהל היעד
לימודי תואר שני בניהול וארגון מערכות חינוך בסמינר הקיבוצים מיועדים למורים ולאנשי חינוך במסגרות לא פורמליות, המבקשים לקדם עצמם ולהשתלב בניהול בתחום החינוכי, וכן למנהלים בפועל – של מערכות חינוכיות או של ארגונים מהמגזר השלישי – המבקשים לעצמם ידע וכלים משוכללים יותר כדי למלא את תפקידם. התנאים לקבלה ללימודים במסלול זה הם תואר ראשון בממוצע מינימלי של 80, ותעודת הוראה. בנוסף, על המועמדים לעבור בהצלחה ריאיון קבלה אישי. קיימת אפשרות לקבלה חריגה של מועמדים שאינם מורים אך מחזיקים בניסיון מקצועי בתחומי החינוך.
בחלק מן המקרים תיתכן הכרה בלימודים קודמים לצורך ההשתלבות במסלול זה.
היקף הלימודים ומתכונתם
המסלול נלמד בהיקף של 42 שעות סמסטריאליות. בנוסף, בשנה הראשונה נערכים לימודים גם בסמסטר קיץ, במתכונת של יום בשבוע. מדובר במסלול ללא תזה, אך עם חובת הגשה של פרויקט גמר, כאשר פרויקט זה מלווה בסדנת הדרכה המותאמת אליו.
נוסף על פרויקט הגמר, הסטודנטים נדרשים להגיש שתי עבודות סמינריוניות עיוניות, אחת מהן בסוגיות הקשורות בניהול או ארגון, והשניה בנושאים הכרוכים במנהיגות או מדיניות.
פרטים נוספים
שכר הלימוד לתואר שני בסמינר הקיבוצים הוא שכר לימוד אוניברסיטאי, והוא נקבע על ידי משרד החינוך. יש לשלם גם על ההרשמה ללימודים. שימו לב כי בית הספר ללימודי מוסמך במכללה זו מציע מגוון מלגות לתלמידים.
לסיכום
ניהול מערכות חינוכיות הוא תחום ייחודי, הדורש דגשים המותאמים אליו במיוחד. תכנית המוסמך ללימודי ניהול וארגון מערכות חינוך בסמינר הקיבוצים הוא אחד המסלולים המובילים והידועים בתחום זה, והוא מכשיר אנשים מובילים – מנהיגים של מערכות חינוכיות – המצוידים בכל הידע והניסיון הדרושים כדי לעשות עבודה חשובה זו על הצד הטוב ביותר. תואר שני זה יאפשר למורים הלומדים אותו להתקדם במעלה הסולם המקצועי, ולמנהלים בפועל – לשכלל את הכלים ואת עבודתם בשטח.
למידע נוסף לחצו: מכללת סמינר הקיבוצים