רוצה פרטים על תעודת הוראה?
שירות אישי חינם!

מלא/י פרטיך ונחזור אליך

תעודת הוראה, איך מתחילים?

רוצה לדעת על תעודת הוראה? אנחנו רוצים לעזור לך!

דרכנו תוכל לקבל את כל התשובות לכל השאלות, לרבות איפה אפשר ללמוד, תנאי קבלה למסלולים השונים, מלגות, מה העלויות ועוד. 

לחץ/י כאן ותקבל/י שירות בחינם
שיחסוך לך הרבה זמן, כאבי ראש וגם כסף ...

המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


תעודת הוראה

 

מאת: ד"ר ענת רפופורט

 

משרד החינוך בישראל קובע שאחת מההתניות לקבלת רישיון הוראה היא שלמבקש תהיה תעודת הוראה, מי שרואה את עצמו ממלא תפקיד חשוב זה בו מוטלת על אחריות המורה להעביר ידע וערכים לתלמידים צריך להבין שלא מדובר במשימה קלה כלל וכלל, ההכשרה העומדת בפני המורים היא לא הכשרה קלה אך היא מכינה אותם לקראת ההשתלבות במערכת החינוך של ישראל בימנו.

 

הצורך בלימודי תעודת הוראה נובע מהעובדה שאין זה תנאי מספיק ללמוד מקצוע כדי להיות מורה ולכן גם אם אדם הוא בעל תואר בהיסטוריה והוא מצטיין בתחום אין זה אומר שהוא יודע כיצד ללמד אותו. לימודי תעודת הוראה מקנים את הידע הדרוש לשם העברת חומר הלימוד לאדם אחר בצורה האפקטיבית ביותר.

 

 

למי הלימודים מתאימים?

 

לימודי תעודת הוראה מתאימים לאקדמאים המעוניינים להעביר את הידע שלהם הלאה לדור העתיד, כמובן שכדי להיות מורה צריך לאהוב אנשים ולדבר מול קהל ולכן הלימודים מומלצים במיוחד לאנשים עם תכונות אלו. כמו כן, ראוי לציין שיש בעלי תפקידים שונים בעולם החינוך, כגון יועצים חינוכיים, הלומדים לתעודת הוראה בכדי שיוכלו ליהנות מתוספת הכנסה ולהישאר בתחום שמעניין אותם ואותו הם בחרו ללמוד. מדובר בלימודים מאוד אינטנסיביים וממוקדים ואין ספק שהם דורשים השקעה רבה ויש לקחת זאת בחשבון לפני שמתחילים.

 

 
עבודתו בפועל של איש החינוך הלומד לתעודת הוראה - מה אפשר לעשות עם תעודת הוראה


עבודתו של איש החינוך הלומד לתעודת ההוראה היא ברב המקרים המובהק לשמש כמורה. עבודת המורה משתנה בהתאם לגיל התלמידים (בית ספר יסודי, חטיבת ביניים ובית ספר התיכון). ישנם גם כאלו הפונים ללימודי תעודת הוראה שלא מתוך כוונה להיות מורים, למשל יועצים חינוכיים המקבלים עליה תוספת שכר.


הדרך להשגת תעודת הוראה אינה פשוטה. היא מתחלקת הן ללימודים עיוניים של תחומי הפסיכולוגיה והחינוך, הן ללימוד מקצוע ההוראה אותו מעוניינים המורים ללמד בכיתות בבית הספר, והן לפרקטיקום מעשי, בו על הלומד לתעודת ההוראה להעביר שיעורים בתחום הדעת בו בחר לעסוק. הוראה זו נערכת באופן עצמאי או כמורה מלווה ומסייע למורה מוסמך.


מורה הלומד לתעודת הוראה המכוונת אותו ללמד בבית ספר יסודי צריך להיות בעל יכולת להסביר מושגים מורכבים בשפה פשוטה ולדעת כיצד להתחבר לילדים קטנים בטבעיות ובסבלנות דרך משחק. עליו להכיר את החומר המקצועי בו הוא עוסק, ובד בבד להכיר טיפוסי אישיות של תלמידים ולדעת כיצד לטפל בהם (למשל לקחת את הטיפוס המפריע ולהפוך אותו ליד ימינו).


מורה הלומד לתעודת הוראה לגיל חטיבת הביניים צריך לדעת כי גיל זה הוא תחילתו של גיל ההתבגרות הכרוך במרד ובסערות אישיות. התלמידים בגיל זה מרבים לבדוק גבולות ומורה אשר אינו יודע להטיל סמכות ולשמור על משמעת יתקשה בתפקידו גם אם הוא מקצועי ואף גאון בתחומו. הטלת המשמעת צריכה לבוא בד בבד עם גישה קשובה ולא נוקשה מדי לתלמיד.


מורה הלומד לתעודת הוראה לגיל תיכון יכין על פי רוב את תלמידיו לבחינות הבגרות. כאן יש דגש רב יותר על הבקיאות של המורה במקצוע אותן הוא מלמד. רצויה אפילו דרגת בקיאות של תואר שני. המורה לגיל תיכון צריך לדעת לעודד את התלמיד לעשות את המקסימום כדי להצליח בבגרויות. לפרגן על ציון טוב ולהסביר היטב את הטעויות.


תכונות הנחוצות לאיש החינוך עם תעודת הוראה - איך להיות מורה טוב


כדי ללמוד לתעודת הוראה צריך נכונות רבה להשקיע (להכין מערך שיעור לכיתה, להכין שיעורי בית, לבדוק את שיעורי הבית) ולעמוד בדרישות הפורמליות של הלימודים.


חשוב להדגיש כי עבודת המורה היא לעיתים שוחקת ותובענית. חשוב להביא היבט זה בחשבון בעת הבחירה במקצוע, לצד שיקולים נוספים כגון היות העבודה נוחה לשילוב עם הורות או הביקוש הרב למורים בשוק. מורים שמתמידים במקצוע הם מי שיש להם תשוקה אמיתית לתחום, מורים שאין ברשותם זיקה לתחום יתקשו לעיתים להחזיק מעמד במקצוע ועלולים לסבול משחיקה.


מבחינת כישורים, מי שמתאים ללמוד הוראה הוא אדם סקרן, שאוהב להתפתח וללמוד דברים חדשים. עליו להיות בקיא במידה סבירה בטכנולוגיה כדי להתחבר לתלמידיו וגם כדי להשתמש בטכנולוגיה בשימושים המקובלים בה בבית הספר (למשל, הכנת מצגות פאוורפוינט, שימוש בתוכנה המפרטת את ציוני התלמיד בכל מבחן ועוד).


כישורים נוספים החשובים לתלמיד לתעודת הוראה הם יכולת ביטוי טובה ויחסי אנוש טובים עם התלמידים, ההורים, הקולגות, המנהל והיועצת. מורה בעל אינטליגנציה קוגניטיבית גבוהה אך אינטליגנציה רגשית נמוכה עלול להיקלע לקונפליקטים מיותרים שיקשו עליו להחזיק מעמד בתפקיד ובבית הספר.


תנאי ההעסקה


תנאי ההעסקה מגוונים מאד ותלויים בסוג בית הספר (פרטי מול ציבורי), בוותק המורה, בתפקידו (האם הוא גם מחנך כיתה או רק מורה רגיל) בהשכלתו ועוד.

 

מסלולי הלימוד

 

אין אוכלוסייה ברורה אחת במערכת החינוך, יש קבוצות גיל שונות, ילדים שמגיעים מרקעים שונים, ילדים עם יכולות קוגניטיביות שונות וכדומה. משום כך יש צורך בשיטות הוראה שונות ולכן תוכלו למצוא כמה וכמה מסלולי לימוד לתעודת הוראה.

 

מסלול לימודים אחד הוא תעודת הוראה בשילוב לימודי תואר ראשון B.Ed או מסלול של הסבת אקדמאים להוראה, כמו כן הלימודים לתעודת הוראה מחולקים על פי קבוצות גיל וכך בתחילת הלימודים צריך הסטודנט לבחור לו בין מסלול לימודי חינוך הגיל הרך, חינוך בבית הספר היסודי, חינוך על יסודי והוראת אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים.

 

במסגרת הלימודים יתבקשו אקדמאים לבחור להם מקצוע בו יתמחו כגון לימודי אנגלית, ספרות, היסטוריה, מתמטיקה, גיאוגרפיה, טבע, לשון עברית, מקרא, חינוך גופני, תקשורת, פסיכולוגיה, ערבית, צרפתית, לימודי ארץ ישראל, אומנות, ביולוגיה ועוד.

 

תכני לימוד

 

בכל אחד ממסלולי הלימוד למדים על גישות שונות ושיטות שונות של הוראה וזאת בהתאם לאוכלוסייה בה בחר הסטודנט להתמחות, במהלך הלימודים רוכשים הסטודנטים ידע רב בתחום החינוך, על שיטות ההוראה השונות בישראל ואת הפסיכולוגיה של החינוך.
כמו כן לימודי הוראה כוללים התנסות מעשית רבה תוך הנחייה צמודה עד לשלב ההשתלבות במערכת החינוך.

 

תנאי קבלה

 

תנאי הקבלה ללימודי תעודת הוראה משתנים בהתאם למסלול הלימודים אותו בחרתם, למסגרת המסלול הדו שנתי דרישות הקבלה יהיה שהתלמיד יהיה בן עשרים לפחות עם שתי שנות לימוד לקראת תואר ראשון בפקולטות למתמטיקה, מדעי החברה או מדעי הרוח אך בחוגים שנושאיהם אכן נלמדים בבתי הספר העל יסודיים והיסודיים. כמו כן למסלול הדו שנתי תהיה דרישה לשקלול ציוני השנים א' ו – ב' 30 נקודות לפחות בממוצע 78 (באותו התחום בו מבקש הסטודנט ללמוד לתעודת הוראה).

 

 

במסלול החד שנתי יתקבלו תלמידים בעלי תואר ראשון במקצועות שנלמדים בבתי ספר יסודיים ועל יסודיים והם סיימו את חובות החוג הדיסציפלינארי בממוצע ציונים של 78 לפחות. כמו כן יתקבלו רק תלמידים שסיימו את כל חובותיהם ונשאר להם להגיש עוד שתי עבודות לסיום.

 

 

מוסדות

 

  • המכללה האקדמית לחינוך קיי (באר שבע): המכללה האקדמית לחינוך קיי עורכת מגוון של תכניות לקבלת תעודת הוראה, במקצועות כגון ספרות, מתמטיקה, אנגלית, לשון עברית ועוד.

 

  • המכללה האקדמית אחוה (סמוך לגדרה): מוסד זה מציע מגוון רחב של תכניות ללימודי חינוך שבהן אפשר לקבל תעודת הוראה, לצד מסלולי הסבת אקדמאים להוראה.

 

  • האוניברסיטה הפתוחה (פרישה ארצית): באוניברסיטה הפתוחה ניתן לשלב לימודים לתעודת הוראה במדעי החברה. מוסד הלימוד מתאפיין במתכונת לימוד גמישה בה אפשר להתאים את לוח הזמנים וקצב הלימוד לשילוב עם עבודה.

 

 

  • האקדמית גליל מערבי (סמוך לעכו): במוסד לימודים זה אפשר ללמוד בתכנית מיוחדת לקבלת תעודת הוראה לחינוך המיוחד.

 

  • המכללה האקדמית תלפיות (חולון): זוהי מכללה שמיועדת לנשים דתיות, אפשר לקחת בה חלק בשלל תכניות לתעודת הוראה.

 

  • הקמפוס לחדשנות בחינוך והוראה (שלעבר מכללת אוהלו בקצרין): זוהי מכללה לחינוך שבה אפשר ללמוד בשלל תכניות ללימודי הוראה ולקבלת תעודת הוראה לבתי ספר יסודיים, על יסודיים, לחינוך המיוחד ולגני ילדים.

 

  • המכללה האקדמית להנדסה בראודה בכרמיאל: מכללה זו מאפשרת לבוגרי לימודי הנדסה ולימודי מדעים שמעוניינים להשתלב גם כמורים לקחת חלק בתכנית תעודת ההוראה, שבה מקבלים הכשרה ללימוד מקצועות ההנדסה או המתמטיקה.

 

  •  המכללה האקדמית ספיר (שדרות): במכללה זו מתקיים מסלול תעודת הוראה בלימודים רב תחומיים, במסלול זה ניתן לקבל תעודת הוראה ללימוד מקצועות כגון ספרות, היסטוריה ואזרחות ובמהלכו משלבים ידע ממדעי החברה והרוח.

 

אפשרויות תעסוקה

 

תעודת הוראה מספקת למחזיקים בה לעצב את דור העתיד, עם תעודת ההוראה ניתן ללמד במסגרות פורמאליות ובלתי פורמאליות. כמו כן חשוב לזכור שמדובר באפשרות ליהנות מהכנסה נוספת במידה וההכנסה הנוכחית אינה מספקת, אפשרות זו מעניק לכם את היכולת לעבוד בעוד עבודה אך לא להפסיק לעסוק במקצוע שלכם.
 

שירות אישי חינם

צריך פרטים על תעודת הוראה?

רוצה לדעת יותר על תעודת הוראה?
רוצה שמוסדות הלימוד יחזרו אליך?

אנחנו באתר לימודים דואגים לך. נציגי השירות שלנו ישמחו לענות לך על שאלות בנושאי: תנאי קבלה, מלגות, עלויות, קורסים, משך הלימודים, הטבות וכו', אנו מזמינים אותך לנסות את השירות שלנו בחינם.

מתחייבים לא להעביר את פרטיך ללא אישור
מוסדות לימוד תעודת הוראה
שאלות הגולשים בנושא
ההבדל בין מורה עם תעודת הוראה למורה ללא תעודת הוראה
אפשר להוציא תעודת הוראה ללא תואר ראשון?
כמה זמן לוקח להשיג תעודת הוראה?
ההבדל בין תעודת הוראה לרישיון הוראה
אפשר להיות גננת בלי תואר בחינוך רק תעודת הוראה לגיל הרך?
תואר שני או תעודת הוראה???
האם ניתן להיות מורה מחליפה ללא תעודת הוראה?