פרויקטי הגמר בבית הספר לעיצוב וחדשנות במסלול האקדמי המכללה למינהל

25/11/2025 מאת: מערכת "לימודים בישראל" (254 צפיות)

ה-DNA של הסלון הישראלי לדורותיו, חשיבה מחודשת על מושג הגבריות, ומיתוג עכשווי לשלושת הרגלים: הסטודנטים בבית הספר לעיצוב וחדשנות במסלול האקדמי המכללה למינהל הציגו מגוון פרויקטי גמר אשר אתגרו אותם לחקור שאלות חברתיות ופילוסופיות מהותיות, וליצור עבורן מענה עיצובי בכלים אותם רכשו במהלך לימודיהם. שמענו על מספר פרויקטים מעוררי השראה המהווים את נקודת השיא בתום ארבע שנות הלימודים מלאות העשייה בבית הספר לעיצוב וחדשנות.

המידע באתר הועיל ל87% מהגולשים.
 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


מה הציגו הסטודנטים בפרויקטי הגמר בבית הספר לעיצוב וחדשנות במסלול האקדמי המכללה למינהל?

 

התואר הראשון בעיצוב פנים כולל מטבעו מגוון פרויקטים מעשיים, וכבר מיומם הראשון ללימודים מתנסים הסטודנטים ביצירה באופן המביא לידי ביטוי יכולות, כלים, ורבדים שונים באישיותם. פרויקט הגמר, המתפרס על שנת הלימודים האחרונה בתואר, שונה משמעותית ברוחב היריעה שלו מיתר הפרויקטים בהם מתנסים הסטודנטים.


"פרויקט הגמר בלימודי העיצוב הוא כמו תזה, הוא יכול להתפתח למגוון כיוונים," מתארת המעצבת שרה רופמן, ראשת ההתמחות בעיצוב פנים בבית הספר לעיצוב וחדשנות של המסלול האקדמי המכללה למינהל. רופמן מסבירה כי פרויקט הגמר מסכם את ארבע שנות התואר הראשון, במהלכן עובדים על מגוון פרויקטים בהם מקבלים בריף מסוים מאוד. "בפרויקטים במהלך התואר במסלול לעיצוב פנים, מקבלים משימות כגון עיצוב חלל מגורים או חנות בעלת גוון מסוים. בפרויקט הגמר, הסטודנטים נדרשים לחשוב לעומק, לראות מה מעניין אותם בנושא הנבחר, ולבחור באילו כלים להשתמש".


רופמן ממשיכה ומתארת כי פרויקט הגמר בו נוטלים חלק הסטודנטים משתי תכניות הלימוד בבית הספר – עיצוב פנים ותקשורת חזותית במרחבי פנים – מביא לידי ביטוי את הכלים העיצוביים המגוונים בהם התמחו הסטודנטים לאורך לימודיהם. "בפרויקט הגמר עוסקים הסטודנטים בעיצוב פנים בעיצוב חללים וביצירת מרחבים דמיוניים. הסטודנטים במסלול תקשורת חזותית במרחבי פנים עוסקים במיתוג וביצירת אירועים וחוויות הנעים על הספקטרום שבין מרחב ותקשורת חזותית."


כיצד נולד פרויקט הגמר? על תהליך העבודה, ואירוע הגמר החגיגי


העבודה על פרויקט הגמר מתחילה בשאלת המחקר, אשר יכולה להיות חברתית, פילוסופית, או תרבותית, ואינה חייבת בהכרח להיות קשורה באופן מובהק לעיצוב או למרחב. רופמן מתארת כי במסגרת תהליך העבודה על פרויקט הגמר, חוקרים הסטודנטים את סוגיית המחקר באמצעות הכלים העיצוביים הנרכשים במהלך התואר, בליווי המרצים והמרצות, ותוך קבלת משוב מתמשך. בד בבד, משלב הפרויקט שימוש בכלים טכנולוגיים רלוונטיים, כגון שימוש במגוון כלי בינה מלאכותית (AI).


בתום חקירה מעמיקה זו, מתחילים הסטודנטים את שלב תכנון הפרויקט. העבודה האינטנסיבית על הפרויקט מסתכמת בתערוכת הגמר, אירוע מרשים וחגיגי בו במשך עשרה ימים מציגים הסטודנטים והסטודנטיות את פרויקטי הגמר בפני סטודנטים אחרים, מרצים, בני המשפחה, והחברים. כמו כן, ליום פתיחת תערוכת הגמר מוזמנים בכירים ובכירות מתעשיית העיצוב, אשר מגיעים כדי להתרשם מן התוצרים של דור העתיד של העיצוב.

 

מה אומר לכם המושג "new"?


רופמן מתארת כי מדי שנה נבחר נושא לפרויקט הגמר, ובשנה הקודמת הנושא הנבחר היה "New" (חדש) במובנו הרחב. בפרויקטי הגמר שלהם שאפו הסטודנטים לנתח מושג רחב ומשמעותי זה, ויצרו פרויקטים חדשניים, מקוריים, ומעוררי השראה.


בפרויקט הגמר שלו במסלול לתקשורת חזותית במרחבי פנים בחר הסטודנט פלג חזאני לבחון את מושג "הגבר החדש". במסגרת הפרויקט שאל את עצמו מגוון שאלות כגון - מה היא גבריות? מה משמעותה? ומה הופך אדם לגברי בקונטקסט הישראלי? הפרויקט הינו אפליקציה אשר סורקת את המשתמש, ומגדירה את סוג הגבר שהוא: מיליטנטי, רגיש, וכדומה. כמו כן, מספקת האפליקציה למשתמש פירוט בהתאם להגדרה שהתקבלה, הכוללת מידע לגבי אופן הלבוש, סוג המוסיקה אותה מומלץ לו לשמוע, ועוד.


פרויקט גמר נוסף, של הסטודנטית חן נוייר מן המסלול לעיצוב פנים, התמקד בסלון הישראלי לדורותיו ושאף לפתח את הד.נ.א שלו. במסגרת הפרויקט ערכה נוייר מחקר היסטורי, במסגרתו בחנה את מרכיביו השונים של הסלון הישראלי בתקופות השונות, בבתים של אוכלוסיות מגוונות מעדות שונות, כגון הסלון העירוני, הסלון הקיבוצי, ועוד. מתוך המחקר המורכב הזה, פיתחה נוייר קולקציית ריהוט המציגה את הסלון הישראלי החדש - ומתוך כך גם את הישראליות החדשה.


פרויקט מסקרן נוסף נוצר על ידי הסטודנטית ירדן נועה מן המסלול לתקשורת חזותית במרחבי פנים, בו עסקה בשאלות: כיצד היו נראים שלושת הרגלים בעולם המודרני? ומה היה קורה אילו בית המקדש היה פועל בימינו? במסגרת הפרויקט יצרה מיתוג של שלטי חוצות והכוונה לבית המקדש, הנוגע למכלול התהליכים הכרוכים במיתוג האירוע ובהכוונת הקהל אליו, אילו היה נערך בתקופתנו.


כאמור, תערוכת הגמר מהווה סיכום מרגש ומשמעותי לתהליך המלווה את הסטודנטים לכל אורך לימודיהם. "האירוע היה מרגש ומרשים, וכמובן גם אסתטי מאוד, והוא מסכם ארבע שנים אינטנסיביות של לימודים ויצירה," מסכמת רופמן, ובטוחה כי בוגרי ובוגרות בית הספר ימשיכו את דרכם להצעדת ענף העיצוב קדימה.

 



מוסדות לימוד פרויקט גמר בעיצוב וחדשנות במסלול האקדמי המכללה למינהל