תואר שני בניתוח התנהגות במכללה האקדמית כנרת
כיום, הולך ומתפתח תחום הפרעות ההתנהגות, השיקום והטיפול של קשיים תפקודיים. לצד ידע רב שנצבר לאורך השנים, עולים תדיר חידושים, גישות עכשוויות ומתודולוגיות טיפוליות ומחקריות.
המחקר בתחום זה עוסק בדיוק באתגרים שעומדים בפני מטפלים ומחנכים בעת העבודה בתחומי הייעוץ, החינוך, הטיפול והפרה-רפואה: חוסר כבוד וחוסר שיתוף פעולה, אלימות, תוקפנות, ובריונות – שנובעים מקשיים משמעותיים עמם מתמודד הילד.
מי שרוצים לקבל הבנה תיאורטית מעמיקה וכן ידע פרקטי ומעשי מעולם ידע עשיר זה, יכולים להשתתף בתואר שני בניתוח התנהגות במכללה האקדמית כנרת.
תכנית הלימודים
מטרתה של תכנית הלימודים לתואר שני זה, היא להעניק לסטודנטים את הידע והכלים להבנת העולם המקצועי בתחום, ולעבודת השטח, שנערכת במסגרות חינוך פורמליות ובלתי פורמליות, בחינוך המיוחד, וכן גם במסגרות בהן עוסקים בשיקום ובטיפול – תוך שיתוף פעולה עם צוותים חינוכיים וטיפוליים.
בין הכלים הטיפוליים והשיקומיים אותם רוכשים במהלך התואר, הסטודנטים לומדים על דרכי התערבות סביב קשיי התנהגות ותפקוד מסוגים שונים, בדרגות משתנות של מורכבות.
הסוגיות עמן מנתחי התנהגות מתמודדים, קשורים הן בסיוע לילדים עם הפרעות ולקויות למידה שונות, והן למי שסובלים מעיכוב התפתחותי או לקויות על הרצף האוטיסטי.
אנשי המקצוע בתחום עוזרים לילדים, למשפחות, ולאנשי חינוך להתמודד עם מגוון רחב של קשיי התנהגויות ותפקוד, כולל תוקפנות ואלימות, בריונות, חוסר כבוד וחוסר שיתוף פעולה. המיומנויות הנרכשות במהלך הלימודים, מאפשרות לסטודנטים לפתח דרכי התערבות יעילות המכינות אותם לקראת עיסוק זה.
מתכונת הלימודים
תכנית הלימודים נפרשת על פני 4 סמסטרים, או שנתיים אקדמיות. המפגשים מתקיימים פעם בשבוע.
התואר בנוי מקורסי ליבה, קורסי מעטפת, וקורסי בחירה. קורסי הליבה מקנים את היסודות הנחוצים לצורך פיתוח הבנה מעמיקה בתחום, ונותנים לסטודנטים תשתית ידע ממנה הם יכולים לפנות לתחומי העניין שלהם בקורסי הבחירה. קורסי המעטפת חושפים את הסטודנטים להפרעות וללקויות השונות אותן מנתחי התנהגות נדרשים להכיר, ומתמקדים בפן המתודולוגי של התחום, כגון שיטות מחקר.
כחלק מקורסי המעטפת, הסטודנטים משתתפים בקורס "יישומים התערבותיים בשדה". במהלכו, הסטודנטים מבצעים פרויקט בסביבה חינוכית או טיפולית: עורכים תהליך אבחון והתערבות, תוך קבלת ליווי והנחייה מאנשי מקצוע מנוסים.
הלימודים נערכים תוך דגש על הקניית פרקטיקה נכונה ואפקטיבית, ועל כן במהלך הקורסים השונים, התיאוריה משולבת לצד גישות ושיטות עבודה עכשוויות.
במסגרת התכנית, הסטודנטים נדרשים להשתתף בסמינר מחקר, ויכולים לבחור מבין מגוון נושאים. כמו כן, הם לוקחים חלק בכנסים אקדמיים ובהרצאות אורח של מומחים מישראל ומהעולם, על מנת לקבל הבנה רחבה ומקיפה של העשייה המעשית והמחקרית בתחום, אותה ניתן ליישם בשטח.
נושאי הלימוד
- רצף האוטיזם
- ניהול התנהגות ארגונית
- יסודות ניתוח ההתנהגות
- אתיקה בניתוח התנהגות
- אסטרטגיות הערכה תפקודית
- ניתוח התנהגות לילדים בחינוך המיוחד
- צפייה, מדידה ושיטות מחקר התנהגותיות
- פעילות גופנית לפיתוח מיומנויות חברתיות
- יסודות והרחבות בפילוסופיה הביהביוריסטית
- מיומנויות בסיסיות למאובחנים עם לקויות התפתחותיות
- ועוד
על סגל ההוראה
המרצים בקורסים השונים בתואר הם אקדמאים וחוקרים בעלי ניסיון רב בהוראה במוסדות להשכלה גבוהה. בנוסף למנתחי התנהגות מוסמכים, מרצים בתכנית גם מומחים לתחומים קרובים, וכן מרצי אורח במגוון נושאי העשרה.
בין תחומי העניין של אנשי הסגל בתכנית, ניתן למנות שלבים בהתפתחות תקינה ועיכובים התפתחותיים; התנהגויות סיכון בקרב בני נוער; בריאות הנפש, פסיכולוגיה אבנורמלית והפרעות נוירופסיכולוגיות; למידה בעידן הדיגיטלי; ועוד.
על מוסד הלימודים
המכללה האקדמית כנרת היא מוסד להשכלה גבוהה, במסגרתו ניתן להשתתף במגוון תכניות לימוד לתואר ראשון ותארים מתקדמים: ענפי ההנדסה השונים וכן במדעי החברה ובמדעי הרוח.
בבית הספר לתארים מתקדמים במדעי החברה והרוח, ניתן להשתתף בתארים שניים בתחומים כמו לימודי ארץ ישראל וניהול תיירות ומלונאות.
כמו כן, פועלות במסגרת מוסד לימודים זה גם מכינות קדם אקדמיות, והיחידה ללימודי חוץ, בה מוצעים לימודי תעודה בשלל נושאים.
קהל יעד
התואר מיועד לאנשי חינוך, למטפלים ובעלי מקצועות פרה רפואיים קשורים, וכן למי שעוסקים בייעוץ בתחומים אלו, למשל ייעוץ חינוכי – בעלי תואר ראשון לפחות.
תעודה
מי שמסיימים בהצלחה את לימודיהם, ועומדים בכל הדרישות האקדמיות, זכאים לתואר שני M.A בניתוח התנהגות.