רוצה פרטים על שמאות?
שירות אישי חינם!

מלא/י פרטיך ונחזור אליך

לימודי שמאות

רוצה לדעת על שמאות? אנחנו רוצים לעזור לך!

דרכנו תוכל לקבל את כל התשובות לכל השאלות, לרבות איפה אפשר ללמוד, תנאי קבלה למסלולים השונים, מלגות, מה העלויות ועוד. 

לחץ/י כאן ותקבל/י שירות בחינם
שיחסוך לך הרבה זמן, כאבי ראש וגם כסף ...

המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


לימודי שמאות

 
מקצוע מוערך
 
שמאי הוא בעל מקצוע בתחום הביטוח שתפקידו לבצע הערכות שווי של רכוש ושל נזקים שונים. אנשים נזקקים לשירותיו של שמאי כאשר הם מבקשים לחלק ביניהם ירושה, לפרק שותפות או להנפיק מניות של חברה בבורסה. ההסתמכות על הערכתו של שמאי מומחה עשויה למנוע עוגמת נפש רבה, הן בהתמודדות מול חברות הביטוח והן במקרים שהם נדרשת החלטה חשובה כמו האם לקנות נכס נדל"ני מסוים. 
 
התמחויות 
 
למעשה, ניתן להגדיר מספר מקצועות משנה תחת הכותרת הכללית "שמאי", ובהם:
 
  • שמאות מקרקעין - אדם העוסק בהערכת שווי של עסקי מקרקעין, במצבים שבהם משקיע מעוניין לרכוש נכס. לימודי שמאות מקרקעין כוללים נושאים כמו עריכה של טבלאות איזון, עריכה של שומות היטלי השבחה, שומה לפיצויים בגין הפקעות של נכסים, אומדן קנסות בביצוע חריגות בנייה וכן פיצויים בגין נזקי תכנון.

 

  • שמאות רכב - בעל מקצוע המבצע הערכת שווי של כלי רכב במוסכים, בחברות ביטוח ובחברות רכב. תעודת הגמר בקורסים אלה ניתנת רק באישור התמ"ת. קבלת הרישיון מחייבת רישיון נהיגה מסוג 2 וכן תעודת מכונאי סוג 2 או פחחות סוג 3 לפחות. 

 

  • שמאות ביטוח (לעיתים נקרא רק "שמאי") - בעל מקצוע העוסק בהערכת שווי של נכסים, למשל לצורך ביטוח. לרוב מתמחים שמאי ביטוח בתחום ספציפי, למשל: שמאי רכוש - בעל מקצוע העוסק בהערכות במקרים שהם נגרם נזק חמור לרכוש כמו למשל בעקבות פריצה לדירה או לעסק, כולל נזק למפעלי תעשייה, משרדים, בתי מלון, מרכולים ואף למוניטין; שמאי אווירי וימי - אדם המבצע הערכות שווי לצרכי שינוע של מוצרים דרך הים או דרך האוויר; שמאי חקלאות - בעל מקצוע העוסק באומדן של גידולים, בהערכת שווי של בעלי חיים ומבנים חקלאיים, בנזקי חקלאות ובהפקעות קרקע.

 

מבין כל אלה, לפי הדין במדינת ישראל רק שמאי מקרקעין ושמאי רכב חייבים בעלי ברישיון כדי לעסוק בתחום. מעמדם של שאר השמאים אינו מוסדר על פי חוק ולכאורה, יכול להיות שמאי גם ללא הכשרה. למעשה, לא סביר כי אדם שאין לו רקע מתאים יוכל להתברג בעבודה בתחום. איגוד שמאי הביטוח בישראל ממליץ לכל השמאים להיות בעלי תעודת מקצוע וגם בעלי רקע אקדמי רלוונטי (נדלן, כלכלה, הנדסה), לקחת השתלמויות, להיות מנויים על עיתונים מקצועיים ולעקוב אחר אתרים בתחום התמחותם.
 
 
נושאי הלימוד
 
שמאות מקרקעין - כאמור, מקצוע זה הינו סטטוטורי. משמעות הדבר היא כי בשל חשיבותו, ייחדה מדינת ישראל את המקצוע בחוק ועל פיו מחוייב שמַאי מקרקעין לעבור מסלול הכשרה מורכב ומיוחד, שרק בסופו הוא מקבל רישיון ממדינת ישראל לעסוק במקצוע. המקצוע מוסדר ומפוקח על ידי משרד המשפטים הממשלתי, במועצת שמאי המקרקעין. מועצת שמאי המקרקעין הינה הגוף שעורך את בחינות ההסמכה למקצוע.
 
שמאות רכב - לימודי שמאות רכב כוללים קורסים ונושאי לימוד בתחום השמאות, הביטוח והמשפטים, כגון: דיני ביטוח, מתמטיקה, פיסיקה, שרטוט, תורת החומרים, אנגלית טכנית, מערכות רכב, מכונאות, חשמל ואלקטרוניקה, עקרונות הביטוח, ניהול משרד שמאים, צילום, חקירת תאונות, עריכת דוחות שמאים, תוכנות מחשב לשמאים ועוד. בתום הלימודים על המשתתפים להתמחות שנה אצל שמאי רכב מוסמך ורק אז הם רשאים לגשת לבחינות הסופיות במשרד התחבורה. כאמור, כדי לקבל רישיון עליהם להיות בעלי הכשרה קודמת בלימודי מכונאות
 
מתכונת הלימוד
 
כדי לעסוק בשמאות מקרקעין יש לעבור מסלול האורך בין שנתיים לשלוש שנים. במהלכו, על המשתתפים לעמוד בסדרה של בחינות מקדימות מטעמה של לשכת שמאי המקרקעין. בסופו, עליהם לצלוח שלוש בחינות גמר מסכמות וכן לעבור שנת התמחות. המסלול ללימודי שמאות רכב לעומת זאת, מתפרש על פני כ - 10 חודשי לימוד וכולל בסך הכל 500 שעות אקדמיות. במכללות ובמוסדות הלימוד השונים ייתכנו שעות וזמנים שונים. התמחויות אחרות בשמאות מצריכות לרוב הכשרה קצרה יותר. כך למשל מסלול להכשרה בשמאות בתחום האמנות נמשך בין שישה לשבעה חודשים, ורק לעיתים רחוקות נלמד לצורך הערכת שווי הביטוח.
 
 
יתרונות המקצוע
 
מקצוע השמאות ככללותו נחשב למקצוע מבוקש ורווחי ביותר.  כל הגופים הפיננסיים, כגון: חברות הביטוח, הבנקים, חברות ההשקעות, וכן ארגונים ממשלתיים כבתי משפט ורשויות מקומיות, וגם יזמים עסקיים וחברות מסחריות גדולות - נהנים דרך קבע משירותי ייעוץ הניתנים על ידי שמאי מקרקעין. חברות ביטוח ותעשיית הרכב העניפה במדינה מקבלת שירותי שמאות על בסיס קבוע משמאי הרכב . שכר שמאים יכול לנוע בין כמה מאות ועד אלפי שקלים להערכה בודדת.
 

מקרקעין, רכב או רכוש?
 
היתרונות הבולט בלימודי שמאות רכב ורכוש הוא, שניתן להתקבל למסלולי לימוד אלה גם ללא תואר ראשון מוכר. בנוסף, ניתן לעבור את ההכשרה גם במסגרת חברות הביטוח השונות, המפנות את עובדיהן להשתלמות למסלולים אלו . לעומת זאת, שמאות מקרקעין היא מסלול שהקבלה אליו מותנית בתואר ראשון אקדמי קודם. מאידך, יש לציין כי ההתמחות במקרקעין נחשבת בעיני רבים ליחידת העילית של מקצוע השמאות. 
 
שכר לימוד
 
המחירים מתחילים בין 9000-ל 11000 ש"ח לקורסים של שמאות רכב , ועד ל 25000 ש"ח ללימודי שמאות מקרקעין.
 
מוסדות לימוד
 
קיימים כמובן מספר מוסדות אקדמיים לא מבוטל המלמדים את מקצועות השמאות. הנה כמה דוגמאות:
 
  • הטכניון עזריאלי לימודי המשך (ירושלים): ביחידת לימודי ההמשך של עזריאלי והטכניון מתקיים קורס שמאות מקרקעין, שמתפרש על פני כשלוש שנים. השיעורים מתקיימים במתכונת נוחה לאנשים עובדים, בשעות הערב אחת לשבוע ובמהלכם מקבלים הכנה מקיפה לבחינות לשכת שמאי המקרקעין.
 
  • אוניברסיטת אריאל - מציעה לימודים בתחום שמאות המקרקעין שאורכים שנתיים או שלוש שנים, וניתן לשלבם יחד עם התואר הראשון כדי לרכוש מקצוע במקביל ללימודים האקדמיים.
     
  • המכללה למינהל - מקיימת קורס בהיקף של 600 שעות לימוד, המקיף נושאים בכלכלה, בנדל"ן, במדידה ומיפוי ועוד.
     
  • המרכז האקדמי כרמל - שם מוצעת תכנית ללימודי שמאות מקרקעין המכינה את משתתפיה לבחינות מועצת שמאי הנדל"ן, ומיועדת לבוגרי תואר ראשון.
     
  • רשת מכללות עתיד - ברשת זו מקיימים קורס בן שמונה חודשים לשמאות רכב, המכין למעבר בחינות משרד התחבורה. מועמדים למסלול זה נדרשים להיות בעלי הסמכה סוג 2 למכונאות רכב ובעל רישיון נהיגה סוג 2.
     
  • מכללת המסלול הנכון - מקיימת גם היא קורס שמאות רכב האורך כשנה וחצי. הלימודים עיוניים ומעשיים, ומתקיימים בפתח תקווה.
     
  • מכללת עדיף - בית ספר למקצועות הביטוח והמקרקעין המציע קורסים בני מספר חודשים בשמאות רכוש וחקלאות ובשמאות אווירית וימית. 

 

  • המכללה המשותפת - מציעה תכנית הכוללת נושאים בתכנון עירוני, ידע משפטי, כללי מיסוי, פרקים בכלכלה ועוד.

 

שירות אישי חינם

צריך פרטים על שמאות?

רוצה לדעת יותר על שמאות?
רוצה שמוסדות הלימוד יחזרו אליך?

אנחנו באתר לימודים דואגים לך. נציגי השירות שלנו ישמחו לענות לך על שאלות בנושאי: תנאי קבלה, מלגות, עלויות, קורסים, משך הלימודים, הטבות וכו', אנו מזמינים אותך לנסות את השירות שלנו בחינם.

מתחייבים לא להעביר את פרטיך ללא אישור
שאלות הגולשים בנושא
שילוב של שמאות מקרקעין עם מקצוע נוסף
לימודי שמאות מקרקעין בשילוב תואר ראשון
קורס שמאות רכב - מבחן הסמכה של משרד התחבורה
לימודי שמאות רכוש
לימודי שמאות מקרקעין מבלי להיות בעל תואר
לימודי שמאות לאקדמאים
לימודי שמאות רכב ללא תעודת מכונאי