איך NLP יכול לעזור לגננות להצליח? במסלול לימודים חדש אפשר לקבל כלים לקריירה - וגם לחיים

27/5/2021 מאת: אנאבל אדמסקי (1,447 צפיות)

"בעזרת NLP אפשר לראות את האור בקצה המנהרה, אנחנו מבינים שיש לנו את כל הכלים להשיג מה שאנחנו רוצים, ובתקופה מורכבת כמו עכשיו זה דבר מאוד חשוב".


גננות מתמודדות עם מצבים לא פשוטים בעבודה בגן. איך NLP יכול לעזור? ואיך סטודנטים יכולים להתחיל להתכונן כבר בזמן התואר לאתגרים בשטח? הכל על מסלול לימודים חדש שבו אפשר להכיר את הגישה המיוחדת הזו וגם לקבל כלים לקריירה ולחיים.

המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


מסלול הלימודים שנותן לגננות של מחר כלים להצליח, בעזרת NLP


לא קל להיות גננת, במיוחד לא בתקופה מתוחה של קורונה ומצב ביטחוני מורכב. עוד יותר לא פשוט להיות פרח הוראה, שנמצא רגע לפני היציאה למערכת החינוך.


אחד הכלים שיכולים לעזור הוא NLP. למי שלא מכירים, מדובר בגישה שבה מתמקדים ביצירה של תקשורת יעילה יותר ובהתפתחות אישית. בבסיס הגישה נמצאת השאלה - איך אנשים מצליחים עושים את זה? בגישה משתמשים בהשקפות עולם שונות כדי למצות את הפוטנציאל האישי, לשפר את התקשורת הבין אישית ולנהל רגשות בצורה אפקטיבית.


באקדמית אחוה ניתן לשלב את תחום ה - NLP במסגרת תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה לגיל הרך. המכללה היא המוסד האקדמי הראשון בארץ שבו משלבים מיומנויות NLP כחלק מלימודי החינוך לגיל הרך, והסטודנטים רוכשים תעודת מנחה בין לאומית. בעזרת הכלים האלה שואפים לעזור לסטודנטים לבנות חוסן מקצועי כגננות וגננים ולפתח יכולות מנהיגות שאותן הם יכולים ליישם בהמשך במערכת החינוך וחיזוק הזהות האישית כגננת.


אז מה הקשר בין NLP לחינוך? במכללה מספרים שהחיבור הזה הוא לא דבר חדש ונערכו לגביו מחקרים במשך השנים. בעבר התקיימו בעיקר השתלמויות למורים בנושא, וכעת החידוש באקדמית אחוה הוא שהנושא נכנס לתואר עצמו כדי לתת לסטודנטים כלים להתמודדות, ניהול רגשות ולהשגת תוצאות כבר במהלך הלימודים, כשהם עדיין פרחי הוראה.


בפועל, יש הרבה מצבים שבהם גננות יכולות להשתמש בכלים מתוך NLP בעשייה היום יומית שלהן, החל מוויכוח שמתפתח עם הורים ועד לילד שמתנהג באלימות כלפי החברים שלו. "הגננת נמצאת במערכת מורכבת שיש בה גם צוות חינוכי, הורים וילדים. בעזרת NLP היא מקבלת כלים להבין את הצד השני ולמה הוא באמת מתכוון", מסבירה עידית ג'וס, המרצה בקורס NLP במכללה ומאמנת. "מאחורי כל התנהגות בגן יש סיבה. ההתנהגות אולי הייתה לא הולמת, אבל מאחוריה עומד צורך אישי ואמיתי. למשל, האימא שהגיעה לגן וצעקה על הצוות עשתה זאת אולי ממקום של מצוקה אישית מול הילד שלה, או מסיבות אחרות, היא לא סתם הרימה את הקול.


"כשהגננת מחזיקה בידע ב - NLP היא מבינה שלכל צד יש חוויה סובייקטיבית משלו והוא מתנהל מתוך האמונות שלו ודפוסי החשיבה שלו. יש לה הבנה שגם לצד השני יש צורך. דרך ההבנה הזאת היא מנהלת שיח אחר לגמרי, היא שואלת שאלות כדי להתחבר ולהצטרף למפת העולם של האחר, יש לה כלים ליצור תקשורת מקדמת ומקרבת והיא יכולה לתת מענה אפקטיבי יותר. יש לה כלים לראות את העולם מנקודת מבט רחבה יותר ומשמשת מודל לחיקוי לילדים וגם לצוות שסביבה".


מכינים את הסטודנטים ליום שאחרי התואר


"אנחנו במכללה חושבים כל הזמן איך להכין את הסטודנטיות והסטודנטים טוב יותר לעבודה בפועל," מספרת ד"ר יעל ברק לוי, ראש המחלקה לחינוך לגיל הרך במכללה, ומשתפת בגורמים שהביאו לשילוב של הקורס החדש בתכנית הלימודים. "בזמן האחרון יש הרבה דיונים על היכולות של גננות להתמודד עם מצבים מאתגרים ועם שחיקה. כבר שילבנו בעבר 'נגיעות' בנושא NLP במהלך הסטאז' ואמרנו שיהיה נכון יותר שהתכנים האלה ילוו את ההכשרה משלבים מוקדמים יותר ובאופן מעמיק יותר.


"הסיבה שבחרנו דווקא בשכבת הגיל הזו היא שהכל מתחיל ונגמר בחינוך לגיל הרך. אני חושבת שבגן יש הרבה סיטואציות מורכבות. הילדים עדיין צעירים, היכולת שלהם לתקשר עדיין לא מלאה ויש להם עוד המון ללמוד, הם מתמודדים עם הרבה דברים חדשים. כל אלה יוצרים התמודדויות מורכבות לגננות, וזה מחייב תקשורת מאוד יעילה", היא מוסיפה.


ד"ר ברק לוי מסבירה שהמטרה המרכזית בקורס היא לתת לגננות לעתיד כלים שאותם יוכלו ליישם בהמשך הדרך, כשיצאו החוצה למערכת החינוך. "השאיפה שלנו היא שכשהבוגרות יעמדו מול מצבים שונים - חיוביים וגם שליליים - יהיו ברשותן הכלים להתמודד והמודעות להבין את נקודת המבט של הילד ומה שמניע אותו. המטרה היא מצד אחד לראות את האחר ונקודת המבט שלו ומצד שני להיות מודעת מה עובר עלייך אישית כגננת. גננת שמודעת לכל המערך הזה היא בעלת יכולות להתנהל בצורה מבוססת ומתוכננת יותר".


"להבין איזו גננת אני רוצה להיות" - מה לומדים במסלול?


זוהי השנה הראשונה שבה לומדים את הקורס במכללה במסגרת לימודי חינוך לגיל הרך. הוא מתחיל בשנה ב' של התואר ומשולב גם בשלבים מתקדמים יותר של הסטאז'.


נכללים בו גם תרגילים וסימולציות, שדרכם הסטודנטים מתנסים מעשית בטכניקות שנלמדות בכיתה כדי לנתח מצבים בשטח, מה שיכול לעזור להם לחשוב באופן יותר חדשני ויצירתי.


"הרעיון לשלב את ההכשרה בשלבים שונים של התואר נובע מרצון שהסטודנטיות יעברו תהליך שבו הן נחשפות לכלים ב - NLP גם בתחילת הדרך וגם כשהן כבר נמצאות בשטח", מסבירה ד"ר ברק לוי. "בתחילת הדרך הן רוכשות את הבסיס ומכירות את מודל התקשורת והנחות היסוד של הגישה, ולאחר מכן הן מבצעות עבודה מעשית ועובדות בעצמן על דילמות בשטח. בשלב האחרון, בזמן הסטאז', הן כבר גננות עובדות ויש להן את הידע התיאורטי וגם הכלים המעשיים. הן יכולות לשלב את הכלים האלה בעבודה שלהן ולראות איך הם עוזרים להן אישית. כל אחת עובדת באופן שונה וזה חלק מהרעיון - לבנות זהות מקצועית אישית שהיא חזקה וגמישה ושונה מגננת לגננת. כל אחת יכולה להבין בעצמה איזו מין גננת היא ואיזו גננת היא רוצה להיות".


עידית ג'וס מוסיפה שבמהלך הקורס הסטודנטים דנים גם באירועים אקטואליים, כמו הקורונה או מצב של איום בטחוני, איך הם משפיעים על העבודה בגן ואיך NLP יכול לעזור בהתמודדות. "ב - NLP מסתכלים תמיד על חצי הכוס המלאה, על מה שיש ולא על מה שאין. זאת גישה מאוד ממוקדת. אנחנו מדברים עם הסטודנטים על חיבור למשאבים ועל תכונות שהגננת יכולה לבנות לעצמה. דיברנו גם על נושאים כמו התמודדות עם חרדות, אי ודאות ומציאות משתנה.


"NLP הוא מודל תקשורת שלם שממנו אפשר לראות את האור בקצה המנהרה. אפשר להשתמש בו כדי לחזק את האמונה בעצמנו ולאגור כוחות. אנחנו מבינים שיש לנו את כל המשאבים כדי להשיג כל מה שאנחנו רוצים, ובתקופות מורכבות כמו אלה יש לזה חשיבות רבה מאוד".


הקורונה השפיעה לא רק על התכנים בקורס, אלא על הדרך שבה הוא נלמד. בשנה האחרונה הסטודנטים לחינוך הגיל הרך למדו בעיקר אונליין, ובשנה הבאה המחזור החדש צפוי ללמוד שוב באופן פרונטלי. "לא פשוט ללמוד NLP, או חינוך בכלל, דרך ZOOM. זה היה תהליך מורכב ובסוף הוא הצליח יפה", אומרת ד"ר ברק לוי. "הסטודנטים עברו תהליך משמעותי והיום הם רואים איך הם משלבים את הכלים האלה בעשייה, הם מבינים איך העבודה שלהם בשטח שונה בזכות הכלים האלה. הם משתמשים במיומנויות האלה וגם נהנים מהדרך ומבינים את היתרונות בצורה עמוקה".


"הסטודנטים מספרים שהם מקבלים המון מהקורס, הם אומרים שהכלים האלה עוזרים להם בחיים בכלל, גם מחוץ לקמפוס", מסכימה עידית. "הכלים בקורס, וגישת NLP בכלל, הם מאוד פרקטיים והסטודנטים יכולים לקחת אותם איתם הלאה לעבודה במערכת החינוך וגם ליישם אותם בכל מעגלי החיים".