תואר שני בפסיכולוגיה קלינית של הבגרות והזקנה במרכז האקדמי רופין

שירות אישי - צור קשר
תואר שני בפסיכולוגיה קלינית של הבגרות והזקנה במרכז האקדמי רופין

תואר שני (MA) בפסיכולוגיה קלינית של הבגרות והזקנה במרכז האקדמי רופין

 

העלייה בשיעור הקשישים באוכלוסייה הכללית, מביאה גם לגידול בדרישה לפסיכולוגים המתמחים בטיפול בבני הגיל השלישי, ציבור שהוא בעל צרכים רגשיים ונפשיים ייחודים. הפסיכולוגיה הקלינית, וכן ענף חקר הזקנה, שואפים למצוא פתרונות למגוון קשיים שעולים בגילאים מאוחרים, וחוקרים את יחסי המבוגר וקהילתו ואת השתייכותו לקבוצה.


המרכז האקדמי רופין מציע תכנית ייחודית לתואר שני בפסיכולוגיה, הנוגעת לשיטות הטיפול החדשניות המיועדות לקשישים, ודוגלת בגישה ערכית והומניסטית ביחס למבוגר ולאדם בכלל.

 

תכנית זו מכשירה מוסמכים שהם פסיכולוגים קליניים וכן בעלי הכשרה ייעודית לטיפול בקבוצות גיל שלהן צורכים ספציפיים.


תכנית הלימודים


תכנית זו מעניקה למוסמכיה ידע מעמיק ושלל כלים טיפוליים חדשניים במבוגרים. היא מכשירה אותם להשתלבות בעמדות תעסוקתיות רבות ושונות ולהמשך לתואר שלישי בתחום.

 

יש להדגיש כי הכשרת הפסיכולוגים הקליניים במסלול הבגרות והזקנה היא קודם כל קלינית אקדמית ומעשית רגילה, אשר מועשרת בהתמחות פסיכולוגיה קלינית של הבגרות והזקנה שלה ביקוש תעסוקתי הולך וגובר.


במסגרת התכנית הסטודנטים שמים דגש על גיבוש של השקפת עולם הומניסטית על טבעו של האדם, בדגש על האדם הקשיש. במוסד הלימוד שואפים להעלות את המודעות הציבורית ואת העשייה בתחומים אלה. כמו כן, השאיפה היא יצירה של פרופסיה מקצועית שיכולה להוביל את תחום זה בארץ ולפתח קהילה לקידום נחיצותם של פסיכולוגים קליניים של הבגרות והזקנה.

 

בתכנית שמים דגש על פיתוח רגישות להיבטים כגון השפעת יחסים בין דוריים ושינויים בין אישיים ואישיים לאורך טווח החיים ולהשפעות תמורות חברתיות על שינויים חברתיים. הסטודנטים מקבלים הכשרה אינטגרטיבית ולומדים על שלל הקשרים במחזור החיים של מבוגרים. הם דנים בסוגיות כשינוי והתפתחות, ניצולי שואה, התמודדות עם טראומה וחיפוש משמעות.


במהלך התכנית רוכשים בסיס ידע בפסיכולוגיה קלינית. הסטודנטים רוכשים מיומנויות ליבה קליניות בענפים כגון התפתחות פסיכופתולוגית ונורמטיבית, פסיכ דיאגנוסטיקה, ראיון קליני וטיפול קליני במבוגרים וזקנים.


מתכונת הלימוד


הלימודים לתואר שני בפסיכולוגיה קלינית במגמת הבגרות והזקנה מתפרשים על פני שנתיים, ומתקיימים בארבעה או בחמישה ימים בשבוע. חלק מימי הלימוד מוקדש לעבודה קלינית במסגרת פרקטיקום, המתבצע במרכזים רפואיים נבחרים, בו מתנסים הסטודנטים בטיפול באוכלוסייה מבוגרת. במהלך השיעורים, המשתתפים לוקחים חלק בהרצאות עיוניות, בקורסי בחירה, בסמינרים שבועיים, וכן בכנסים ובימי עיון. בסוף התכנית הם מתמקדים בכתיבת עבודת גמר מחקרית, הנערכת בליווי אחד המרצים.

 

  • מקומות פרקטיקום - את הפרקטיקום עורכים במרפאות ומחלקות פסיכיאטריות של בתי חולים ציבוריים, במרכזים רפואיים לבריאות הנפש ובמרפאות בריאות הנפש. מסגרות אלה מעניקות שירות לאוכלוסיות מזדקנות או לאוכלוסיות בטווח חיים מבוגר. בעבודת הפרקטיקום מתבססים על התנסות מעשית בטיפול פסיכולוגי עם אוריינטציה פסיכו דינמית ובשיטות קוגניטיביות התנהגותיות. הסטודנטים לוקחים חלק בראיונות אינטייק, באבחון דיאגנוסטי ובהתערבות בהקשר משפחתי, רפואי וסוציאלי.

 

  • סמינר מחלקתי - הסטודנטים לוקחים חלק מדי שבוע בסמינר מחלקתי שבו שומעים הרצאות של מומחים. בסמינר מציגים מקרים על ידי מדריכים בכירים ופסיכולוגים, מציגים התערבויות טיפוליות שרלבנטיות לאוכלוסיות כגון ניצולי שואה ובוחנים שיטות לעבודה טיפולית עם אנשים לקראת סוף חייהם.

 

  • ימי עיון וכנסים - במוסד הלימוד מתקיימים ימי עיון וכנסים מגוונים בתחומים כגון גישת טווח החיים, האדם וסביבתו, בריאות נפשית ויצירתיות בגילים מבוגרים ונושאים נוספים.

 

  • מעורבות בקהילה ורב תרבותיות - במרכז האקדמי רופין מקדמים את ערכי החברה והקהילה ורואים בפסיכולוגים חלק מהותי מקהילות רב תרבותיות. מכון המחקר להגירה ושילוב חברתי שפועל ברופין חושף את הסטודנטים למחקרים שמתבצעים בקרב אוכלוסיות שונות בגיל השלישי כגון עולים וניצולי שואה.

 

  • עבודת הגמר - בשנה השנייה הסטודנטים עורכים עבודת גמר, שמתבצעת בהדרכה של איש סגל.


נושאי הלימוד

 

  • חיפוש משמעות בגיל מבוגר
  • גישות נרטיביות בפסיכולוגיה
  • תקופות שינוי ודחק בקשישים
  • אתיקה בעבודה עם מטופלים
  • הטיפול במוסדות בריאות הנפש
  • פסיכולוגיה קהילתית וחברתית
  • התפתחות קוגניטיבית של המוח
  • פסיכותרפיה פסיכודינמית למבוגרים
  • שיפור איכות החיים
  • טיפול בניצולי שואה
  • יצירתיות בגיל השלישי
  • מערכות יחסים בין דורות
  • שיטות מחקר סטטיסטיות
  • שיטות אבחון פסיכולוגיות
  • מערכי שירותים לקשישים 
  • ועוד

 

סגל הוראה


בין המרצים בתכנית נמנים: פסיכולוג קליני שמחקריו מתמקדים בטיפול בניצולי שואה, אשר תרם רבות לביסוס החינוך בנושאי הזקנה בישראל, והוא ממייסדיו של מכון נודע לחקר ההזדקנות; חוקרת פסיכולוגיה התנהגותית ומדעי האישיות, שפרסמה מאמרים רבים העוסקים בהפרעות אכילה בגיל מבוגר ובהתנהגות כפייתית; דוקטור שמחקריו עוסקים בהשפעות התרבות על בריאות הנפש של אוכלוסיות מהגרים; פסיכולוג המנהל קליניקה פרטית ומחקריו מתרכזים בהתנהגות אובדנית ובצמיחה ממצבי משבר; ועוד.

 


תנאי קבלה


הקבלה לתכנית מבוססת על מכלול של קריטריונים, מתקבלים המועמדים שברשותם הנתונים המתאימים ביותר. יכולים להתקבל בוגרי לימודי פסיכולוגיה או לימודי מדעי ההתנהגות במסלול פסיכולוגיה.

 

הקבלה מתבססת על שילוב של ממוצע ציוני התואר הראשון ושל ציון המתאם של המועמדים, חשוב להדגיש - חובה להציג גם תואר ראשון בפסיכולוגיה או במסלול פסיכולוגיה וגם ציון במבחן מתאם. רף ציון המתאם תלוי בממוצע התואר שברשות המועמדים, מומלץ לפנות אל מוסד הלימוד לצורך קבלת הפרטים המלאים לגבי רף הציונים הנדרש.
חשוב לציין כי עמידה ברף ההרשמה לא מבטיחה קבלה לתכנית או זימון לראיון אישי.

 


תעודה


סטודנטים המסיימים בהצלחה את לימודיהם במסלול זכאים לקבל תואר MA "מוסמך בפסיכולוגיה קלינית של הבגרות והזקנה", המוענק מטעם המרכז האקדמי רופין. על מנת לקבל את התואר, נדרשים הסטודנטים להפגין נוכחות מלאה בשיעורים ובפרקטיקום, ולהגיש את כל המטלות העיוניות ואת עבודת הגמר.


התואר מאפשר לסטודנטים להירשם בפנקס הפסיכולוגים של משרד הבריאות, תנאי הכרחי לעבודה בענף. במידה והבוגרים מעוניינים לעבוד כעצמאיים, הם נדרשים לעבור תקופת התמחות קלינית במוסד מוכר. 

עוד מסלולי לימוד - המרכז האקדמי רופין