תואר שני באבחון דידקטי ולקויות למידה
רוצה לדעת על תואר שני באבחון וטיפול בלקויות למידה? אנחנו רוצים לעזור לך!
דרכנו תוכל לקבל את כל התשובות לכל השאלות, לרבות איפה אפשר ללמוד, תנאי קבלה למסלולים השונים, מלגות, מה העלויות ועוד.
לחץ/י כאן ותקבל/י שירות בחינם שיחסוך לך הרבה זמן, כאבי ראש וגם כסף ...
עזרנו גם לך? דרג אותנו:
תואר שני בלקויות למידה, למי זה מתאים?
התואר השני בלקויות למידה מיועד בעיקר לאנשי חינוך המעוניינים להתמחות באבחון ובטיפול בילדים ובבני נוער עם קשיים בכתיבה, בקריאה, בחשבון, ועוד. בשנים האחרונות גברה המודעות לזיהוי ולאבחון ילדים המתמודדים עם לקויות למידה והביקוש גובר לאנשי מקצוע איכותיים אשר יכולים לסייע לאותם תלמידים למצות את הפוטנציאל הטמון בהם. התכנית מתאימה למורים, לגננות, ולאנשי חינוך בתפקידים נוספים, וכן לפסיכולוגים ולמטפלים, המעוניינים להתמקצע בתחום לקויות הלמידה על סוגיהן.
מה היא מטרת הלימודים?
לקויות למידה מהוות שם כולל לתופעות המשפיעות על כישורי הלמידה של ילדים, נערים, או בוגרים. מטרת התואר השני להקנות לסטודנטים כלים לזיהוי ולהערכת יכולותיו של התלמיד, ולהתאמת תכנית הלימודים לצרכיו ולקשיים עמם הוא מתמודד. כמו כן, מטרת התכנית הינה להקנות ידע מחקרי מעמיק הנוגע ללקויות למידה כגון דיסלקציה, דיסקלקוליה, והפרעות קשב, כדי להכשיר את אנשי ההוראה לפתח שיטות חדשניות להתמודדות עם תופעת לקויות הלמידה, ולספק פתרונות חכמים ומתאימים.
מה לומדים?
התכנית לתואר השני מאפשרת להעמיק את הידע בתחום לקויות הלמידה, ולחקור את המאפיינים הקוגניטיביים, החברתיים, הרגשיים, השפתיים, והתקשורתיים של ילדים ומבוגרים המתמודדים עם לקויות למידה. לימודים אלה מקנים לסטודנטים התמחות תיאורטית, מחקרית, ויישומית בלקויות הללו, ועוסקים בהיבטים פרקטיים בקריאה, בכתיבה, ובלמידה, וכן בהיבטים הרגשיים והחברתיים הרלוונטיים לילדים ומבוגרים עם לקויות למידה.
כמו כן, הסטודנטים בתכנית נחשפים ליחסי הגומלין בין הידע התאורטי והמחקרי לבין צרכי שדה החינוך, ומקבלים הכשרה לביצוע עבודות מחקר מתקדמות, ולפיתוח ולהערכה ביקורתית של הספרות המחקרית בתחום.
- אולי תרצו לקרוא גם על תואר שני בחינוך משלב.
- קראו גם על תואר שני בחינוך מיוחד התמחות באוטיזם.
אילו נושאים נלמדים במהלך התואר?
להלן חלק מנושאי הלימוד:
- הוראה מתקנת.
- קשב ותפקוד ניהולי.
- תפקוד קוגניטיבי ולשוני.
- התערבויות בתחום האוריינות.
- נוירופסיכולוגיה של ליקויי קשב.
- המאפיינים הרגשיים של לקויות למידה.
- התפתחות תקינה ולקויה של קריאה וכתיבה.
- טכנולוגיות מסייעות לתלמידים עם לקויות למידה.
- ועוד.
האם הלימודים כוללים התמחות מעשית?
במהלך הלימודים משלבים הסטודנטים הכשרה עיונית, לצד הכשרה מעשית כאשר תחומי הלימוד והמחקר מניחים את התשתית להסמכת מומחים למחקר והוראה, לאבחון ולטיפול, וכן לתפקידים בכירים כגון ריכוז ופיתוח תכניות לימוד בעבודה המערכתית בתחום לקויות הלמידה. במסלולים השונים משולבים פרקים תיאורטיים, מעשיים, וקליניים, באופן שבו נוצרת סינתזה בין המחקרים האקדמיים לבין העשייה בקליניקה ובשטח. הלימודים כוללים פרקטיקום, בו הסטודנטים מתמחים בעבודה עם בני קבוצות גיל שונות: הגיל הרך, גיל ההתבגרות, והגיל המבוגר. במהלך הפרקטיקום ניתן להתנסות באבחון לקויות למידה, בכתיבת דוחות הנוגעים לתפקוד הקוגניטיבי של תלמידים, ובמתן המלצות מתאימות עבור ההורים וצוותי ההוראה.
אילו מסלולי לימוד נכללים בתכנית?
תכנית הלימודים לתואר שני בלקויות למידה משתנה בין מוסד למוסד. במרבית המקרים, התכנית כוללת את המסלולים הבאים:
- המסלול המחקרי - המסלול המחקרי כולל כתיבה עבודת תזה לצד קורסים מגוונים, לקראת סיום הלימודים הסטודנט מתבקש להגיש עבודת מחקר מקיפה (תזה). בשנה הראשונה על הסטודנט לבחון נושא למחקר וליצור קשר עם מרצה אשר יוכל להנחות אותו במחקר אותו הוא מבקש לערוך. מסלול זה מאפשר לבוגרי להמשיך ללימודים לתואר שלישי (תואר דוקטור).
- המסלול העיוני - המסלול העיוני כולל קורסים מגוונים ובסיומו יש לסיים בהצלחה בחינה מסכמת. מסלול זה אינו כולל כתיבת תזה, ואינו מאפשר המשך לימודים לתואר שלישי.
ישנם מוסדות אקדמיים המאפשרים לסטודנטים להרכיב תכנית לימודים אישית, בה ניתן להתמקד בתחומי העניין האקדמיים האישיים. הסטודנטים במסלול זה מתחייבים להגיש תזה בסיום לימודיהם. כמו כן, ישנה אפשרות ללמוד במסלול הקליני היישומי, במתכונת עם או ללא תזה.
האם התואר השני כולל התמחות בתחום האבחון הדידקטי?
אבחון דידקטי נלמד במסגרת לימודי תעודה בלבד, ואינו נלמד במסגרת התואר השני. כדי להתקבל לקורס האבחון הדידקטי יש צורך להיות בעלי תואר שני בליקויי למידה או בחינוך מיוחד, וכן להחזיק בניסיון של מספר שנים במערכת החינוך. הקורס מכשיר את בעלי התואר השני לעסוק באבחון דידקטי של תלמידים בבתי הספר, ובאופן זה עשוי לתרום לקידום הקריירה ולהרחבת תחומי העיסוק.
האם ישנו מסלול הממוקד בלקויות למידה בתחום החשבון?
התכנית לתואר שני בלקויות למידה בחשבון ובמתמטיקה מציעה הכשרה מעמיקה ומחקרית הנוגעת לתהליכי הלמידה בתחום המתמטי, ולקשיים הרלוונטיים לתהליכים הללו. ישנם מוסדות המציעים תכנית זו במסגרת שיתוף פעולה בין המחלקה ללקויות למידה ובין המחלקה לחינוך מתמטי. כמו כן, לעיתים ניתן לבחור מוקד קושי במסגרת התואר השני, ובמסגרת זו להתמקד בקשיים בקוגניציה המספרית, תוך בחירת קורסים הממוקדים בתחום הדיסקלקוליה.
מה משך הלימודים?
משך התכנית נע בין שנתיים לשלוש שנים. במרבית המוסדות אורך התואר הינו שנתיים, אולם ישנן תכניות שהיקפן כשנתיים וחצי (5 סמסטרים). כמו כן, לעיתים משך התואר מתארך עקב הצורך ללמוד בקורסי השלמה, או כתוצאה מן הצורך להאריך את הלימודים עד לסיום חובות עבודת התזה (באישור המוסד האקדמי).
האם הלימודים מתאימים לאנשים עובדים?
ברבים מן המוסדות האקדמיים, התואר השני בלקויות למידה מתקיים במתכונת המתאימה לשילוב עם העבודה, באופן המתאים ללוח הזמנים המקצועי של מורים עובדים. במרבית המקרים הלימודים מרוכזים ביום אחד בשבוע, או ביומיים במהלך השבוע. ישנם אף מוסדות המאפשרים ללמוד בשעות הערב, או ללמוד במתכונת היברידית וגמישה במסגרתה חלק מן הקורסים נלמדים בקמפוס וחלקם נלמדים במתכונת מקוונת מהבית.
היכן לומדים?
- אוניברסיטת חיפה - אוניברסיטת חיפה מציעה תכנית לימודים לתואר שני בחינוך בהתמחות לקויות למידה. התכנית מכשירה את הסטודנטים למחקר והוראה, לאבחון, לטיפול, ולפיתוח תכניות לימוד לתלמידים עם לקויות למידה.
- אוניברסיטת בר-אילן (רמת גן) - התכנית לתואר שני בלקויות למידה באוניברסיטת בר-אילן מקנה כלים וידע להתמודדות עם אתגרי האבחון וההוראה המתקנת. ניתן לבחור בין מסלול עם תזה לבין מסלול ללא תזה.
- המכללה האקדמית בית ברל (כפר סבא) - מכללת בית ברל מציעה תואר שני בלקויות למידה, הערכה והתערבות חינוכית. ניתן לבחור בין מסלול עם תזה לבין מסלול ללא תזה. כמו כן, מוצע נתיב נוירו-פדגוגיה המשלב בין תחומי הפסיכולוגיה וחקר המוח לקידום פדגוגיה המותאמת לילדים ולבוגרים עם הפרעות קשב ולקויות למידה.
- אוניברסיטת תל-אביב - אוניברסיטת תל-אביב מציעה תכנית לימודים בה ניתן להעמיק את הידע על מאפיינים חברתיים - רגשיים, קוגניטיביים, ותקשורתיים של אנשים עם לקויות למידה מן הילדות ועד הבגרות.
- האוניברסיטה העברית (ירושלים) - המגמה לחינוך המיוחד כוללת קורסים המתמקדים בתחומי השילוב, בצרכים מיוחדים באוכלוסיה הבוגרת, בהבנה ובטיפול בבעיות התנהגות ואלימות בבית הספר, בהפרעות רגשיות ובמדיניות שילוב בצוות הרב-מקצועי.
- מכללת דוד ילין לחינוך (ירושלים) - תכנית הלימודים במכללת דוד ילין מטפחת דור חדש של מומחים מקצועיים, הבאים בשיח עם המחקר מחד ומאידך עם הצרכים היישומיים בשדה החינוך.
- מכללת תלפיות (חולון) - מכללת תלפיות הינה מכללה לציבור הדתי, במכללה ניתן ללמוד בתכנית המתמקדת בגישות התערבות דינמיות אותן ניתן ליישם במערכת ההוראה.
מה הם תנאי הקבלה?
תנאי הקבלה הינם -
- תואר ראשון בחינוך, או תואר ראשון בתחום משיק כגון פסיכולוגיה, ייעוץ חינוכי, מדעי ההתנהגות, עבודה סוציאלית, מקצועות פרא רפואיים, וכדומה, בממוצע ציונים הנע בין 80 - 88 (הממוצע הנדרש לצורך קבלה משתנה ממוסד למוסד).
- בוגרי תואר ראשון שאינו בתחום החינוך נדרשים לקורסי השלמה.
- תעודת הוראה.
- ניסיון של לפחות 3 שנים בהוראה, בעדיפות לבעלי רקע בחינוך המיוחד.
- קורות חיים המעידים על הניסיון הרלוונטי.
- הגשת המלצות מטעם גורמים אקדמיים ומקצועיים רלוונטיים.
- ריאיון קבלה: אל הריאיון מוזמנים מועמדים מתאימים בלבד, אופי הריאיון משתנה ובדרך כלל כולל מפגש עם סגל המחלקה או עם ועדה ייעודית. המועמדים נשאלים על מניעיהם לבחור בתואר, על נושאי המחקר המעניינים אותם, ועל הניסיון הקודם שברשותם. כמו כן, המועמדים מקבלים מאמר אקדמי לקריאה טרם הריאיון, ובמהלך הריאיון משוחחים על תכני אותו המאמר ונשאלים שאלות רלוונטיות לגביו.
האם מתקיים תואר שני בלקויות למידה המותאם לציבור הדתי?
ניתן למצוא תכנית לתואר שני בלקויות למידה המותאמת לצרכי הציבור הדתי, הלימודים נערכים במכללת תלפיות ומתקיימים במסלול לנשים בלבד. התכנית מותאמת לצרכיהן של המורות במערכת החינוך הממלכתית-דתית.
האם התואר השני בלקויות למידה מתאים למורים בשנת השבתון?
התואר השני בלקויות למידה מותאם במיוחד לצרכיהם של המורים, כך שניתן ללמוד בו גם לא במסגרת שנת השבתון. עם זאת, מורים המעוניינים להקדיש את שנת השבתון כדי ללמוד בתכנית זו יכולים לעשות זאת, שכן ישנם מוסדות אקדמיים המאפשרים לרכז את התכנית בשנה קלנדרית אחת.
איזה תואר מקבלים בתום הלימודים?
בחלק מן המוסדות האקדמיים מוענק תואר שני M.Ed, ואילו במוסדות אחרים מעניקים תואר שני M.A למוסמכי התכנית.
כמו כן, בחלק מן המוסדות האקדמיים מעניקים לסטודנטים תעודות נוספות, כגון: תעודת מת"ל (מורה מעריך ומקדם תפקודי למידה); תעודת הוראה מותאמת (הוראה מתקנת); תעודת OBM (ניהול התנהגות ארגונית); ועוד. עם זאת, לא בכל מוסד אקדמי ניתן לקבל תעודות אלו.
מה הן אפשרויות התעסוקה?
הכלים הנרכשים בתכנית המוסמך יכולים לסייע לאנשי חינוך להרחיב את תחומי הסמכתם ולהשתלב בתפקידי מומחים לאבחון ולטיפול בתפקוד למידה, הידוע גם בשם מת"ל. במסגרת תפקידים אלו באפשרותם לאבחון ילדים ובני נוער. אפשרויות נוספות העומדות בפניהם כוללות השתלבות במרכזי אבחון פרטיים, בתפקידי ייעוץ ואבחון במוסדות אקדמיים, ובארגונים נוספים. יש לציין כי כדי להשתלב במסגרות החינוך הפורמלי יש צורך בתעודת הוראה.
כמה מרוויחים בתחום לקויות הלמידה?
שכר המאבחנים הדידקטיים משתנה בהתאם לוותק ולמסגרות המעסיקה, עובדים אלה מגיעים בדרך כלל למשכורות שבין 7,000 - 8,000 שקלים לחודש בממוצע. עובדים ותיקים יותר יכולים להעלות את המשכורת לטווח של 10,000 - 14,000 שקלים. משכורתם של עובדים בסקטור הציבורי, בדגש על עובדי משרד החינוך, משתנה בהתאם לדרגה המקצועית ולהשכלה הקודמת. גם להכשרות ותעודות נוספות שברשותם יכולה להיות השפעה על פוטנציאל ההשתכרות.
כיצד התואר השני בלקויות למידה תורם לקידום הקריירה של אנשי ההוראה?
באמצעות הידע והכלים הנרכשים במהלך התואר השני בלקויות למידה, אנשי הוראה יכולים לקדם את הקריירה ולהשתלב בתפקידים מבוקשים כגון רכזי שילוב, מת"לים, מדריכי מורים בתחום לקויות הלמידה, ועוד. נוסף על כך, התואר השני עשוי לתרום להעלאת הדרגה המקצועית של המורים, אשר עשויה להתבטא גם בעלייה ברמות שכר המורים, כך למשל במסגרת הסכם הקידום של עובדי רפורמת "אופק חדש", המורים עשויים לקבל הכרה בחלק משעות התואר לצורך קידום בדרגה.
מה עלות הלימודים?
במוסדות האקדמיים הציבוריים שכר הלימוד הינו אוניברסיטאי ונכון לשנת תשפ"ו גובהו הינו 16,239 שקלים לשנה. יש לציין כי סכום זה מתעדכן משנה לשנה בהתאם לנהלי המל"ג.
אילו מלגות מתאימות לסטודנטים בתואר השני בלקויות למידה?
הסטודנטים בתכנית זו יכולים להיעזר במלגות שונות, בהן מלגות הצטיינות על סמך ההישגים האקדמיים; מלגות סיוע כלכלי על סמך צורך סוציו-אקונומי; מלגות לציבור משרתי ומשרתות המילואים; ועוד. נוסף על כך, בחלק מן המקרים ניתן לקבל מלגות מטעם משרד החינוך, בכפוף לעמידה בדרישות המשרד.
מדוע כדאי ללמוד תואר שני בלקויות למידה?
התואר השני בלקויות למידה מסייע למורים בחינוך המיוחד והרגיל לקדם את הקריירה ולהשתלב בתפקידים מבוקשים. נוסף על כך, עקב העלייה בשיעורי האבחון של לקויות הלמידה, גובר הצורך במתן מענה מתאים לציבור התלמידים. בתואר השני בלקויות למידה רוכשים ידע עיוני ומעשי אשר יכול לסייע בפיתוח עבודת ההוראה, ולתרום לייעול העבודה מול התלמידים. היכולות החדשות הללו יכולות לסייע בקידום הזהות המקצועית של המורים, בחיזוק המוטיבציה בעבודה, ובקבלת תחושת סיפוק ומשמעות רבים יותר מן העשייה השוטפת.
תודה ששיתפת אותנו,
כבוגרת תואר שני בלקויות למידה תוכלי להשתלב במסגרות שונות מלבד הוראה בבתי ספר לדוגמא מדריכת מתי"א, יועצת לימודים לסטודנטים עם לקויות למידה, מומחית להתערבויות חינוכיות והתנהגותיות לילדים עם לקויות למידה במסגרת עמותת ניצן ועמותות נוספות, או במרכזי התפתחות ולמידה, ועם הזמן תוכלי לפתוח מרכז פרטי שלך המשלב אבחון טיפול ועוד....הרבה תלוי בך ביצירתיות שלך ביוזמה ובשאיפותייך להתפתח. תחום לקויות הלמידה הוא תחום רחב ומגוון המציע אינספור תפקידים במיוחד שכיום יש הרבה יותר מודעות.....
ייעוץ חינוכי
ייעוץ חינוכי הוא מקצוע שלרוב בוגרי התואר משתלבים במסגרת משרד החינוך ורק אחרי לימודי התמחות שונים כגון טיפול קוגנטיבי התנהגותי, טיפול משפחתי או אחר אפשר להתקדם ולהשתלב בארגונים פרטיים שונים.
כל מוסד אקדמי מוכר אשר מעביר את התכנית לייעוץ חינוכי נחשב מוסד טוב.
בבחירת מוסד לימודים עלייך לבחון פרמטרים כגון יחס אישי, אוירת לימודים סגל אקדמי, משוב והדרכה בפרקטיקה ועוד....
יועצת מרוויחה יותר ממורה, כמובן שהנ"ל תלוי וותק ותעודות אקדמיות ועוד...
תוכלי לעיין בטבלת השכר באתר משרד החינוך.
בברכה
מיטל ווארפול