תואר שני בחינוך ומורשת ערבית בישראל במכללה האקדמית בית ברל

תואר שני בחינוך ומורשת ערבית בישראל במכללה האקדמית בית ברל

תואר שני M.Ed בחינוך ומורשת ערבית בישראל במכללה האקדמית בית ברל

 

שער לתרבות ערב

 

על פי חוק החינוך הממלכתי, אחת ממטרותיו של החינוך בבתי הספר הערביים בישראל הינה לאפשר לתלמידים להכיר לעומק את התרבות המיוחדת לבני עמם. עם זאת, בתכנית הלימודים הקיימת כיום, נושא המורשת התרבותית הערבית אינו קיים כשיעור בפני עצמו. במכללה האקדמית בית ברל מציעים למורים ערביים להעמיק את השכלתם במסגרת של תואר שני בחינוך, ולקבל כלים לחיזוק זהותם של התלמידים מתוך מחויבות לסובלנות, שיתוף ורב תרבותיות.

 

קהל יעד

 

לימודי התואר השני בחינוך ומורשת ערבית נועדו בראש ובראשונה למורים ומחנכים מקרב הציבור הערבי בארץ, המעוניינים להשפיע על סוגיות של חינוך ומורשת בבתי הספר הערביים, במחקר ובחינוך הבלתי פורמלי. כמו כן יכולים להתקבל ללימודים אנשי חינוך נוספים מכל הדיסציפלינות, השולטים בשפה הערבית, שהיא השפה בה נלמדים רוב הקורסים במסלול.

 

תכנית הלימודים

 

מטרתם של הלימודים בתכנית הינה להעמיק ולחקור בהיבטים שונים של המורשת הערבית שבדרך כלל אינם זוכים לתשומת לב מספקת בתכניות הלימוד. הם חושפים את המשתתפים לשורה ארוכה של תכנים בתחומים כמו היסטוריה, שפה, תרבות ופולקלור, ומעודדים אותם לפתח זהות אישית איתנה לצד פתיחות לרב תרבותיות. כחלק מהכשרתם, לומדים המשתתפים להשתמש בכלי הערכה ומחקר, וכן צוברים מיומנות בפיתוח של חומרי לימוד חדשים.

 


מתכונת הלימוד

 

הלימודים לתואר שני בחינוך ומורשת ערבית בישראל בבית ברל נפרשים על פני שנתיים. השיעורים מתקיימים פעמיים בשבוע, יום שבועי אחד בשעות אחר הצהריים וכן בימי שישי בבוקר. מרביתם מועברים בשפה הערבית. הלימודים כוללים קורסי תשתית אקדמיים ומקצועיים, קורסי ליבה וסמינריונים, וכן הגשה של עבודת גמר יישומית. בנוסף משתתפי המסלול לוקחים חלק בסיורים לימודיים, בימי עיון, בסיורים באתרים ארכיאולוגיים ובמוזיאונים, במוסדות תרבות שונים ובתערוכות. הם צופים בסרטים וזוכים לפגוש שורה של דמויות מפתח בחברה הערבית.

 

נושאי הלימוד

 

  • ספרות ערבית, לשון ושירה
  • פיתוח כלים חינוכיים
  • התפתחות דתית בראי הדורות
  • פולקלור וסיפורי עם
  • טקסים וסמלים בתרבות הערבית
  • החינוך הערבי בישראל     
  • הכרת השונה ופיתוח סובלנות תרבותית     
  • ועוד

 

סגל הוראה

 

בראש המסלול עומד מרצה בעל דוקטורט במזרח תיכון ואנתרופולוגיה, שפרסם מספר ספרי עיון בנושא רכישת השכלה בקרב הציבור הערבי בישראל. הוא מוביל את מסלול המצוינים של המכללה האקדמית בית ברל, ומתמחה במחקריו בשינויים חברתיים ותרבותיים המתרחשים בחברה הערבית בארץ. לצדו מלמדים סגל המרצים של המכללה וכן מרצי חוץ דוברי ערבית.

 

תנאי קבלה

 

מועמדים מתאימים ללימודים הם בעלי תעודת הוראה ותואר ראשון B.Ed או B.A ממוסד אקדמי מוכר שהשיגו ממוצע ציונים של 80 או יותר. מועמדים שיש להם רקע אקדמי אחר, יוכלו להתקבל לתכנית בכפוף לביצוע השלמות מסוימות. בנוסף כדי להירשם למסלול יש לצבור וותק מעשי בהוראה של שלוש שנים לכל הפחות. המועמדים יעברו ריאיון קבלה במהלכו תבחן אישיותם החינוכית, גישתם כלפי חינוך רב תרבותי וסובלנותם לקבלת האחר.

 

 

תעודה

 

השלמת חובות הלימודים מזכה את הבוגרים בתעודת M.Ed, תואר שני בחינוך ומורשת ערבית מטעם המכללה האקדמית בית ברל. הענקת הדיפלומה מותנית באישורה של המועצה להשכלה גבוהה.

למידע נוסף לחצו: המכללה האקדמית בית ברל
עוד מסלולי לימוד - המכללה האקדמית בית ברל