המסלול להכשרת מורים לבית ספר על - יסודי במכללה האקדמית בית ברל
מטרת הלימודים במסלול המכשיר מורים לבתי ספר על יסודיים במכללה האקדמית בית ברל הינה לפתח מורים מקצועיים, מוכשרים ואיכותיים שיעסקו בעתיד בחינוך ובהוראת מקצועות לימוד השונים במסגרת בתי הספר העל יסודיים והחטיבה העליונה. לימודי הכשרת המורים במסלול זה מבוססים בעיקרם על תפיסת המחשבה כי ההוראה היא פרופסיה. הלימודים הינם דידקטיים ופדגוגיים ומקנים לסטודנטים ידע רב, בקיאות ויכולות לשימוש מושכל במיומנויות וטכניקות לימוד שונות הנדרשות מכל מורה מתחיל.
נתיבי הלימודי במסלול להכשרת מורים לבית ספר על-יסודי במכללה האקדמית בית ברל
המסלול להכשרת מורים לבית ספר על יסודי בבית ברל הינם לימודים לתואר ראשון- תואר "בוגר בהוראה" (B.Ed.). נתיבי הלימוד האפשריים לקבלת תעודת הוראה במסלול זה הינם:
א. מתכונת דו-חוגית: במתכונת זו ניתן ללמוד או בשני חוגים הנחשבים למקצועות הוראה בבית הספר העל יסודי (זכאות לתעודות הוראה בשני מקצועות שונים), או ללמוד בחוג אחד הנחשב כמקצוע הוראה בבית הספר העל יסודי ובחוג השני הוראת החינוך המיוחד.
ב. מתכונת דו-חוגית כללית: במתכונת זו ניתן ללמוד חוג אחד המהווה מקצוע הוראה בבית הספר העל יסודי (לתעודת הוראה במקצוע אחד) ובנוסף 2 חטיבות לימוד בהיקף של 15 ש"ש כל אחת. (אחת החטיבות יכולה להיות באחד מתחומי החינוך והשנייה בתחום הוראה אינטגרטיבי).
תכנית הלימודים
תכנית הלימודים במסלול זה מורכבת מהתחומים הבאים:
- לימודי הכשרה להוראה: לימודים אלו כוללים לימודי חינוך, לימודי אוריינות מחקר בחינוך ובהוראה, לימודים פדגוגיים והתנסות מודרכת בהוראה. לימודי החינוך כוללים הקניית תשתיות תיאורטיות ויישומיות לעבודת החינוך וההוראה ולעיצוב דמותו של המורה כמחנך מן השורה הראשונה. הלימודים כוללים היבטים פסיכולוגיים, סוציולוגיים ופילוסופיים של החינוך ושל תהליך ההוראה וכמו כן רכישת תהליכי הוראה אשר יתאימו לתלמידים עם צרכים שונים ומרקע חברתי או תרבותי שונה.
לימודי האוריינות והמחקר בחינוך ובהוראה כוללים בעיקרם את ההיבט המחקרי הנדרש לעבודתו של המורה, את הדרכים להתפתחות המקצועית והאקדמית של המורה וכמו כן, הקניית מיומנויות לקריאת מחקר, להבנת מחקר וכלים לביצוע ולפיתוח מחקר. הלימודים הפדגוגיים כוללים סדנאות פדגוגיות שונות העוסקות בהיבטים שונים של תהליך ההוראה והלמידה. סדנאות אלו משותפות לתלמידים מכל מסלולי ההכשרה להוראה.
כמו כן כוללים גם לימודים פדגוגיים הייחודיים למסלול זה ומדגישים את הכשרתו של הסטודנט בתחום הוראת המקצועות השונים. ההתנסות המודרכת בהוראה מתקיימת משנת הלימודים השנייה ונמשכת שנתיים עד שלוש שנים בהתאם
לנתיב הלימודים אותו בחר הסטודנט.
במסגרת התנסות זו נמצאים הסטודנטים יום אחד בשבוע בבית הספר העל היסודי ובכך מפתחים מיומנויות של הוראה בכיתה, עבודה עם בקבוצות קטנות, הכנת פעילות לתלמידים, מתנסים בהוראת המקצוע, מבינים את המערכת הבית ספרית מקרוב וכדומה. ההתנסות הזו נעשית בליווי ותמיכה מקצועיים של מדריך פדגוגי ומורה חונך.
- לימודים דיסציפלינריים: בעת לימוד מקצועות ההוראה השונים לבית הספר העל יסודי ניתן לבחור בחוגים דיסציפלינריים. למרות זאת חשוב לשים לב כי בתעודת ההוראה נרשמים אך ורק מקצועות ההוראה שנלמדו בהיקף של חוג מלא.
- לימודי יסוד והעשרה: בהתאם לדרישות של המועצה להשכלה גבוהה בישראל, מערכת החינוך ובית הספר לחינוך צריכים הסטודנטים ללמוד גם את הנושאים הבאים: שפת ההוראה, לימודי אנגלית לצרכים אקדמיים, אוריינות, עבודה בסביבה ממוחשבת, תכנית "לימודי השואה והחברה הישראלית" והקורס "דמוקרטיה ושוויון".
תנאי קבלה
המכללה האקדמית בית ברל מקבלת סטודנטים שגילם עשרים ומעלה. כדי להרשם למסלול לחינוך על-יסודי יש צורך בציון בגרות ופסיכומטרי משולב (ציון התאמה) של לפחות 525. מועמדים בעלי ממוצע 92 ויותר בבגרות, יכולים להתקבל ללא פסיכומטרי, ואילו סטודנטים שהשיגו ציון של למעלה מ - 600 בפסיכומטרי, מתקבלים ללא שקלול ציוני הבגרות. מועמדים מתאימים יזומנו לראיון קבלה אישי במכללה.