לימודי תעודה בהנחיית קבוצות במכללה האקדמית בית ברל

לימודי תעודה בהנחיית קבוצות במכללה האקדמית בית ברל

הנחיית קבוצות בחברה מרובת תרבויות במכללה האקדמית בית ברל

 

לצאת מכור ההיתוך

 

מדינת ישראל מהווה מקרה יוצא דופן של רב תרבותיות. היא מדינת לאום של העם היהודי, אך יש בה מיעוט לאומי משמעותי של ערבים פלסטינאים. הרוב היהודי בארץ חולק זהות דתית משותפת, אך מורכב ממהגרים שהגיעו מרקע תרבותי והיסטורי שונה מאוד זה מזה. התכנית ללימודי הנחיית קבוצות בחברה מרובת תרבויות, מעודדת את המשתתפים לראות בשונות בין קבוצתית כר פורה לצמיחה אישית וחברתית.

 

תכנית הלימודים

 

מטרתם של לימודי התעודה במסלול זה הינה להכשיר את המשתתפים לעבוד כמנחי קבוצות מקצועיים, בעלי יכולת להתמודד עם הטרוגניות לאומית, מגדרית ומעמדית. הלימודים משלבים בין העמקה תיאורטית במודלים פסיכו-דינאמיים ובתיאוריות חברתיות - תרבותיות, לבין התנסות מעשית רחבה, במסגרתה עוברים הסטודנטים חוויה משמעותית של התפתחות אישית. התהליך שעוברים הסטודנטים מסייע להם להכיר בתפיסות תרבותיות נסתרות וגלויות עליהן מושתתת הזהות האישית, ולפתח מודעות לאופן בו ניתן ליצור שינויים בהקשרים עסקיים, חינוכיים, חברתיים, ארגוניים וטיפוליים.

 

מתכונת הלימוד

 

הלימודים בתכנית להנחיית קבוצות במכללה האקדמית בית ברל מתפרשים על פני שנתיים ומתקיימים במתכונת חד שבועית בשעות אחר הצהריים. הם כוללים קורסים עיוניים, שיעורי סדנה, תצפיות והתנסות מעשית בהנחיה במסגרת של פרקטיקום.

 

נושאי הלימוד

 

  • התנסות קבוצתית במרחב הפתוח
  • קבוצות קונפליקט
  • הבניית זהויות בחברה רב - תרבותית
  • דינמיקה קבוצתית 
  • שימוש בכלים בלתי מילוליים בהנחייה
  • טיפול בהבעה ויצירה
  • תיאוריות של התגבשות קבוצות קטנות
  • מבט סוציולוגי על שונות
  • פיתוח דיאלוג בין תרבותי בקבוצות גדולות    
  • שלבים בהתפתחות קבוצה    
  • העצמת צוותי עבודה בסביבה רב תרבותית 
  • ועוד

 

סגל הוראה

 

ראש התכנית היא פסיכולוגית חינוכית בהכשרתה ובעלת ניסיון רב בהנחיה של קבוצות הטרוגניות. היא מתמחה במחקר איכותני ומתמקדת במחקריה בתהליכי התפתחות אישיים וקבוצתיים, צדק חברתי, יחסי קבוצות ותהליכים פוליטיים בחברה הרחבה. במקביל לפעילותה האקדמית, היא חברה בהנהלת עמותה הפועלת למען מעורבות הורים בחינוך במגזר הערבי, עוסקת בהכשרת מורים, ומלווה ארגונים וצוותים המתמודדים עם ריבוי תרבויות ורב - לשוניות. לצדה מלמדים מרצים בעלי התמחויות רלוונטיות שונות: פסיכולוגים קליניים וחברתיים, יועצים ארגונים וחינוכיים, עובדים סוציאליים, מטפלים באמנות ומנחי קבוצות.

 

 

תנאי קבלה

 

מועמדים מתאימים לתכנית להנחיית קבוצות בבית ברל הם אנשים בעלי תואר ראשון במדעי החברה, פסיכולוגיה, קרימינולוגיה, סוציולוגיה, ייעוץ ארגוני, חינוך, אנתרופולוגיה, קידום נוער, עבודה סוציאלית, חינוך בלתי פורמלי או טיפול בהבעה. כמו כן, תתכן קבלתם של מועמדים ללא תואר ראשון, שיש להם ניסיון מקצועי באחד התחומים הללו, או בניהול, ריכוז, ייעוץ, הדרכה, הנחייה וטיפול. כחלק מתהליך הקבלה על כל המועמדים לעבור ראיון אישי וקבוצתי.

 

תעודה

 

סיום הלימודים מקנה לבוגרים תעודת גמר מטעמה של המכללה האקדמית בית ברל.

 

אפשרויות תעסוקה

 

בוגרי התכנית מיועדים להשתלב בעבודה ארגונים חברתיים המעודדים שיח בין-קבוצתי או בין-תרבותי, ברשויות מדינה, בשלטון המקומי, בעמותות לקידום אישי, בגופים המתמחים בפיתוח דיאלוג במצבי קונפליקט, ביחידות משאבי אנוש בחברות עסקיות, בצוותי חינוך במתנ"סים, במערכת החינוך ובמגזר השלישי.

למידע נוסף לחצו: המכללה האקדמית בית ברל
עוד מסלולי לימוד - המכללה האקדמית בית ברל