שילוב בחינוך לתואר שני - מקום מיוחד במערכת החינוך
רוצה לדעת על תואר שני בשילוב בחינוך? אנחנו רוצים לעזור לך!
דרכנו תוכל לקבל את כל התשובות לכל השאלות, לרבות איפה אפשר ללמוד, תנאי קבלה למסלולים השונים, מלגות, מה העלויות ועוד.
לחץ/י כאן ותקבל/י שירות בחינם שיחסוך לך הרבה זמן, כאבי ראש וגם כסף ...
עזרנו גם לך? דרג אותנו:
בשנת 2005 קבעה ועדת דוברת בישראל, כחלק ממגמה כללית בעולם, כי לכל ילד במדינה קיימת הזכות המלאה להיות חלק בלתי נפרד מכלל החברה, ולהשתתף בכל אירוע המתקיים בכל מקום ובכל זמן. בהתאם לקביעה זו, ילדים עם מוגבלות יכולים ללמוד בכיתה הטרוגנית בחינוך הרגיל. כמו כן, בשנת 2018 הוכנס תיקון בחוק החינוך המיוחד, המעגן את תחום השילוב בבית הספר ומאפשר להורים לילדים עם מוגבלות להחליט אם ילדם ילמד במסגרת החינוך המיוחד או הרגיל.
הרפורמות במערכת החינוך מציבות אתגרים חדשות בפני צוותי ההוראה, ומחייבות אותם להרחיב את הידע שברשותם, כדי להתמודד עם הגיוון והשונות בכיתות. בתואר השני בחינוך משלב יכולים מורים מן החינוך הרגיל והמיוחד כאחד לרכוש ידע וכלים מתקדמים, המאפשרים התמודדות מכילה ורגישה עם תלמידים עם מוגבלות בכיתה ההטרוגנית, וכן מסייעת להם לקדם ולפתח את הקריירה.
למי מיועדים הלימודים?
התואר יכול להתאים לקהלי היעד הבאים:
- לאנשי חינוך, שהתנסו בעבודה במוסדות לחינוך מיוחד או במסגרות משלבות, ומעוניינים להעמיק ולהרחיב את הידע שלהם בתחום השילוב, ולאחר מכן לייעץ למורים אחרים ולהדריכם
- גננות בחינוך המיוחד והרגיל, המעוניינות להתקדם במערכת החינוך.
- בעלי רישיונות למקצועות פרא רפואיים (מקצועות הבריאות), כגון קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק, פיזיותרפיסטים, ומטפלים בהבעה ויצירה, אשר השלימו את תכנית ההתאמה להוראה למטפלים, והינם בעלי הרשאה לעסוק במקצועות הפרא רפואיים במערכת החינוך.
- קראו גם על תואר שני בחינוך מיוחד.
- קראו על תואר שני בחינוך.
האם ניתן ללמוד במתכונת מקוונת או היברידית?
נכון להיום, לא מתקיימת תכנית לתואר שני בתחום זה במתכונת מקוונת, אולם, בחלק ממוסדות הלימוד מציעים תכניות היברידיות, המשלבות למידה בקמפוס עם למידה מקוונת. הלימודים אונליין עשויים להיות במתכונת סינכרונית (בשידור חי בזום), או במתכונת א-סינכרונית (קורסים מוקלטים), או שילוב של השניים. מטרת מתכונת גמישה זו להתאים ללוח הזמנים המקצועי של המורים.
תואר שני בשנה אחת
ישנם מוסדות המאפשרים להשלים תואר שני בשנה אחת בלבד. מוסדות אלו מציעים מסלולים שהיקפם שנה קלנדרית אחת, או שנה וסמסטר. במסלולים אלו, הסטודנטים לומדים בשלושה סמסטרים במהלך השנה, כאשר הסמסטר השלישי מתקיים בחודשי הקיץ (סמסטר קיץ). תכניות אלו מתקיימות במוסדות הבאים: מכללת גורדון בחיפה, ומכללת שאנן בחיפה (שנה וסמסטר).
- ליקויי למידה.
- קשיי התנהגות.
- ניתוח התנהגות יישומי.
- תקשורת, העצמה, ומנהיגות.
- שיתוף ההורים בתהליכי השילוב.
- יישומים טכנולוגיים בחינוך המשלב.
- הכלה והנגשה לתלמידים עם אוטיזם.
- שיתוף פעולה בצוותים רב מקצועיים.
- ועוד.
- תואר ראשון במקצועות החינוך בממוצע ציונים הנע בין 80 ל - 85 ומעלה (משתנה ממוסד למוסד).
- תעודת הוראה.
- ניסיון של לפחות שלוש שנים בהוראה.
- עבודה בפועל במערכת החינוך.
- מועמדים בוגרי לימודי חינוך רגיל, נדרשים לקורסי השלמה בתחום החינוך המיוחד.
- ראיון קבלה, שבו יש לנתח אירוע חינוכי רלוונטי.
- רמת פטור אקדמי באנגלית.
- מבחני מיון פנימיים.
- המכללה האקדמית לחינוך גבעת וושינגטון (סמוך ליבנה) - התכנית לתואר שני M.Ed בחינוך משלב במכללת גבעת וושינגטון מתאימה למורים ולגננות ומאפשרת להם לפתח את תפיסת העולם הרגשית והערכית הנחוצה להכלה ולשילוב תלמידים עם מוגבלות, מרקע מגוון. משך הלימודים שנה קלנדרית אחת (3 סמסטרים).
- המכללה האקדמית גורדון (חיפה) - במכללת גורדון מקיימת תכנית הכוללת תפישות וגישות של חינוך משלב, סוגיות בתכנון לימודים ודרכי התערבות עם אוכלוסיות משולבות שונות. ניתן לבחור להוסיף נתיב בניתוח התנהגות יישומי, או בהוראת מחוננים. באפשרות הסטודנטים לבחור בין תכנית חד שנתית הכוללת סמסטר קיץ, לבין תכנית שהיקפה 4 סמסטרים.
- המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין (ירושלים) - מציעה תכנית לימודים המאפשרת התמחויות בנושאים: ליקויי למידה או בעיות התנהגות. התכנית מוכרת לאופק חדש. משך התכנית הינו שנתיים.
- מכללת שאנן (חיפה): מכללה לציבור הדתי, המציעה תואר שני בהוראה ולמידה במערכות משלבות. משך הלימודים הינו שנה וסמסטר, בשילוב למידה היברידית.
במוסדות הציבוריים, שכר הלימוד הינו אוניברסיטאי וגובהו נקבע מדי שנה על ידי המל"ג. נכון לשנת תשפ"ד, גובה שכר הלימוד האוניברסיטאי לתואר שני הינו 15,265 שקלים לשנה (סכום זה מתעדכן מדי שנה). מורים בשנת שבתון זכאים למימון חלקי של שכר הלימוד, בהתאם להנחיות שכר הלימוד. כמו כן, באפשרות הסטודנטים להיעזר במלגות שונות המוענקות מטעם מוסדות הלימוד וקרנות חיצוניות.
מהן אפשרויות התעסוקה?
המסלול מאפשר למוסמכיו להתקבל לקורסים להכשרת רכזי השתלבות, במסלול מקוצר. לאחר השלמת קורס זה, באפשרותם למלא תפקידי רכזי השתלבות בבתי ספר, תפקיד זה מתמקד בהובלת תהליכים פדגוגיים וארגוניים לקידום הכלת המורים.
נוסף על כך, יכולים מורים מוסמכי התכנית להשתלב בתפקידי מדריכי הכלה, לאחר ביצוע השתלמות על פי תנאי משרד החינוך. במוסדות הכוללים התמחות זו, ניתן להשתלב בתפקידי מנתחי התנהגות (לאחר השלמת כל החובות וקבלת תעודת ניתוח התנהגות מטעם משרד החינוך). התואר השני יכול לתרום לתוספת שכר, על פי ההסכמים הקיבוציים שבהם מועסקים אנשי ההוראה.
עד כמה שידוע לי המסלול בשמו הנוכחי, קיים רק במכללת גורדון. למעשה מדובר במסלול פרטני של לימודי חינוך מיוחד. מורות שילוב הן מורות בעלות הכשרה של תואר ראשון או שני בחינוך מיוחד ובמקרה הזה יש דגש מיוחד על נושא השילוב. אך למעשה אם תתקבלי לכל מסלול לתואר שני בחינוך מיוחד, תוכלי לעבוד כמורת שילוב, חשוב להדגיש זאת.
תנאי הקבלה במכללה למסלול לחינוך משלב הם: תואר ראשון בממוצע 80 לפחות, שלוש שנות ניסיון בהוראה וכן מעבר של ראיון קבלה ללימודים.
בברכה,
שני
תואר שני בחינוך משלב