לימודי תואר שני בניהול מערכות חינוך באוניברסיטת תל אביב

לימודי תואר שני בניהול מערכות חינוך באוניברסיטת תל אביב

תואר שני במדיניות ומינהל בחינוך באוניברסיטת תל אביב

 

אופק חינוכי במבט רוחבי

 

התכנית ללימודי תואר שני במדיניות ומינהל בחינוך באוניברסיטת תל אביב, מטרתה הקניית ידע עיוני וכלים מעשיים הקשורים במנהל ובמנהיגות בחינוך, והכשרת הסטודנטים להשתלבות בתפקידים בכירים בארגונים חינוכיים שונים, בהתמקדות בבתי ספר. במסגרת תכנית זו מציעים לימודים בכמה מסלולים שונים, בהתמחויות שונות. בין אלו ניתן למצוא התמחות בסוציולוגיה של החינוך והתמחות בהיסטוריה ופילוסופיה של החינוך. במאמר זה נפרט על שתי התמחויות נוספות, והן: ניהול מערכות חינוך מקומיות וארציות, וניהול בחינוך הדמוקרטי.

 

על המסלול הכללי

 

במסלול הכללי לתואר שני במדיניות ומינהל בחינוך לומדים להכיר את תפקידו של מנהיג בית הספר, את מיקומו ואת חשיבותו בתוך המערך הצוותי והחיצוני הקשור בבתי ספר. בנוסף, מכירים את המבנה ואת המאפיינים של בתי ספר בישראל, מתוודעים לאסכולות שונות בתחום מדיניות החינוך, כמו גם להשפעתה של הגלובליזציה על החינוך ועל המערכות החינוכיות בימינו. כמו כן, בתכנית נסקרים תכנים כמרכוז וביזור, השוואה למערכות חינוכיות במדינות שונות בעולם, טכנולוגיות מידע, כלכלת חינוך ועוד.

 

ללימודים בתכנית זו יתקבלו מועמדים בעלי תואר ראשון בציון מינימלי של 83 לפחות, ובמעבר של ועדת קבלה. על המועמדים להציג ניסיון מעשי בעבודה חינוכית או בניהול חינוכי, בצירוף אסמכתאות והמלצות.

 

התמחות במערכות חינוך מקומיות וארציות

 

בתכנית זו בחינוך לתואר שני מתמקדים בבחינת מדיניות החינוך בהיבטיה השונים – בארץ ובעולם. בין השאר, נבחנים בה נושאים כרפורמות חינוכיות במדינות שונות, שוויון בחינוך והיבטים של צדק חברתי בארגונים חינוכיים. בנוסף, הסטודנטים לומדים להכיר את החשיבה הכלכלית המותאמת לתחום החינוך, כמו גם היבטים משפטיים הקשורים בקביעת מדיניות חינוכית ובניהול ארגונים מסוג זה.

 

תכנית זו מתאימה בעיקר לבעלי תפקידים בכירים במערכות חינוכיות ציבוריות, כמו גם בארגונים מן המגזר השלישי. ללימודים יתקבלו מועמדים בעלי תואר ראשון בממוצע מינימלי של 80, ובהתחשב בניסיונם המקצועי. בסיום הלימודים במסלול זה יקבלו בוגריה את התואר "מוסמך אוניברסיטה במדיניות החינוך – התמחות במדיניות ומינהל במערכות חינוך מקומיות וארציות".

 

התמחות בחינוך דמוקרטי

 

המסלול להתמחות בחינוך דמוקרטי לתואר השני הוא מסלול שבו מתמקדים בהיכרות עם תהליכי תכנון לימודים ועם למידה והוראה במערכות מסוג זה, כמו גם באפיון של סוגי המסגרות השונות המשתייכות אליו. בנוסף, במסלול מכירים הסטודנטים מחקרים שונים שנערכו בתחום החינוך הדמוקרטי, וכן רעיונות ואסכולות לפיתוח מוסדות לימוד חדשניים, שאינם מבוססים על הגישה המערכתית הפורמלית. הסטודנטים מכירים גישות לפיתוח קבוצתי ואישי, אידיאולוגיות חינוכיות וחברתיות שונות, וכל זאת מתוך גישה רב תחומית וביקורתית של החינוך הדמוקרטי – בהיבט היחיד ובהיבט החברה.

 

ללימודים במסלול זה למדיניות ומינהל בחינוך יתקבלו מועמדים בעלי היכרות וניסיון מעשי בהוראה ובחינוך במסגרות של חינוך בגישות דמוקרטיות וגישות חדשניות נוספות. בנוסף, על המועמדים להיות בעלי תואר ראשון בממוצע של 80 לפחות. בחלק מן המקרים יידרשו הסטודנטים לעבור ראיון קבלה אישי. בתום הלימודים במסלול זה יקבלו הבוגרים את התואר "מוסמך אוניברסיטה במדיניות החינוך – בהתמחות בחינוך דמוקרטי".

 

מתכונת הלימוד

 

הלימודים בשני המסלולים האחרונים (שתי ההתמחויות) מוצעים במסלול שאינו מחקרי – בהיקף של 36 שעות סמסטריאליות, או במסלול מחקרי הכולל כתיבת תיזה – בהיקף של 30 שעות סמסטריאליות. כל הסטודנטים מתקבלים ראשית למסלול שאינו מחקרי, ולאחר הגשה של סמינריון אחד ובעמידה בתנאי המעבר הנקבעים על ידי ראשי התכנית – יוכלו לעבור למסלול המחקרי. משך הלימודים במסלולים הללו הוא שנתיים. כמו כן, בבית הספר מציינים כי חלק מן הסטודנטים יחויבו להשלים קורסים מסוימים כתנאי להמשך לימודיהם בתכנית לתואר שני. 

 
למידע נוסף לחצו: אוניברסיטת תל אביב
עוד מסלולי לימוד - אוניברסיטת תל אביב