תואר שני במנהיגות וניהול מערכות חינוך באוניברסיטת בר אילן
אנשי חזון בחינוך
תואר שני במנהיגות וניהול מערכות חינוך באוניברסיטת בר אילן, הוא מסלול לימודים שבו מתמקדים בידע מן התחומים הפוליטיים, הכלכליים, המנהליים והפדגוגיים – לצורך הכשרת אנשי חינוך בכירים שמסוגלים להוביל מערכות מסוגים שונים. במסגרת הלימודים במסלול זה לתואר שני בחינוך, ניתן להתמחות בניהול מערכות חינוך בלתי פורמליות, או במינהל החינוך. מטרת הלימודים בשני נתיבי ההתמחות היא פיתוח המנהיגות החינוכית אצל הסטודנטים, ומתן כלים מעודכנים לשם כך, וכן פיתוח כלי המחקר והיישום החינוכיים, שבהם ישתמשו הבוגרים במסגרת תפקידים שונים.
התמחות במינהל החינוך
במסלול התמחות זה לתואר שני במנהיגות וניהול מערכות חינוך ניתן ללמוד במסלול מחקרי (הכולל כתיבת תזה), בהיקף של 36 שעות סמסטריאליות, או במסלול עיוני (ללא תזה), בהיקף של 44 שעות סמסטריאליות.
במסגרת הלימודים במסלול זה מקבלים ידע מתחום ההתנהגות הארגונית במערכת החינוך, לומדים שיטות למדידה ולהערכה במוסדות חינוך, ומוכשרים לקבל החלטות בצורה מותאמת לארגונים חינוכיים, בהתחשב בכלל המרכיבים הקיימים בהם. כמו כן, הסטודנטים לומדים כיצד מפתחים מנהיגות בתוך המערכת עצמה, ואיך מקדמים יזמות בעת הדרכת צוותים. בנוסף, הם מכירים אסכולות שונות שבאמצעותן ניתן להביא את בית הספר למקום שבו הוא פועל כארגון אפקטיבי, לומדים כיצד מיישמים חזון ארגוני באופן מעשי באמצעות תכניות הלימודים ועוד.
התמחות בניהול מערכות חינוך בלתי פורמליות
במסלול זה מתמקדים הסטודנטים בשלושה נושאים מרכזיים: קהילה, חינוך נוער ומיומנויות ניהול. הלימודים מבוססים על מחקרים מעודכנים שנערכו בתחום החינוך הבלתי פורמלי – בארץ ובעולם כולו, ומתוכם מקבלים הסטודנטים כלים יישומיים אפקטיביים.
בתחום הניהול, הסטודנטים לומדים נושאים ככלכלת החינוך, פיתוח מנהלים והנחיית קבוצות. בתחום חינוך הנוער לומדים הסטודנטים להכיר את גורמי הסיכון הקיימים כיום בקרב הנוער בחברה הישראלית, לומדים כיצד מתמודדים עם נוער במצבי סיכון שונים, ואף כיצד מחנכים בימינו לדמוקרטיה ולערכים. בתחום הקהילה, הסטודנטים לומדים כיצד להתבונן בקשרים שבין חינוך וקהילה מנקודת מבט חברתית, איך בונים תכניות התערבות בחינוך, וכן כיצד יוצרים תכניות המותאמות לקהלי יעד שונים, כשביניהם גם הגיל השלישי, למשל.
במסגרת הלימודים במסלול זה מתנסים הסטודנטים בסדנאות מעשיות לפיתוח אישי ומקצועי, ומשתתפים בפרקטיקום בהנחיית קבוצות וניהול צוותים. ניתן ללמוד במסלול מחקרי, בהיקף של 32 שעות סמסטריאליות, או במסלול שאינו מחקרי, בהיקף של 42 שעות סמסטריאליות. הלימודים נפרשים על פני שנתיים, ומתקיימים במתכונת של יום לימודים אחד מרוכז וארוך בכל שבוע, בתוספת יום אחד בשעות אחר הצהריים והערב בלבד.
תוכנית הדר - חינוך-מנהיגות וניהול מערכות חינוך (זרועות הביטחון)
תכונית "הדר" היא פרי שיתוף פעולה בין הפקולטה לחינוך והמדור לזרועות הביטחון של אוניברסיטת בר אילן. זהו מסלול לתואר שני – מנהיגות וניהול מערכות חינוך, המיועד לאנשי זרועות הביטחון, התעשיות הביטחוניות, ומשרדי הממשלה. מטרתה של תוכנית זו להקנות ידע נרחב בסוגיות במנהיגות חינוכית במדינת ישראל, ובעולם בכלל. כמו כן, בתוכנית מכינים את הסטודנטים למחקר ולעיסוק בתפקידים בכירים במערכת החינוך כגון: ריכוז, הערכה, פיקוח, הדרכה, ניהול מכינות קדם צבאיות, וניהול חינוכי ברשויות חינוך מקומיות.
קהל היעד ותנאי הקבלה
ללימודים במסלול לתואר שני במנהיגות וניהול מערכות חינוך בבר אילן, יתקבלו מועמדים בעלי ממוצע של 80 לפחות בלימודי התואר הראשון. בחלק מן המקרים, ובדרך כלל בהיעדר תואר ראשון בחינוך, יידרשו הסטודנטים להשלים קורסים שונים כתנאי לקבלה בפועל ללימודי התואר השני. את קורסי ההשלמה יש לסיים בממוצע מינימלי של 85.
אפשרויות התעסוקה
בתום הלימודים לתואר שני במנהיגות וניהול מערכות חינוך בבר אילן יוכלו הבוגרים להשתלב במחקר הקשור בתחומי מערכות חינוכיות והחינוך הבלתי פורמלי, ויוכלו להשתלב במגוון תפקידים בכירים במערכות החינוך השונות. בין השאר, הם יוכלו להוביל צוותים, לנהל מחלקות חינוכיות במוסדות שונים, להדריך מורים, לעסוק בהערכה או בפיקוח, ולהשתלב בניהול מערכות חינוך בלתי פורמליות בקיבוצים, בפנימיות, במתנ"סים ועוד.
למידע נוסף לחצו: אוניברסיטת בר-אילן